Kad su Talijani objavili vijest da Fiat Punto nakon punih 25 godina neprekinute proizvodnje odlazi u povijest postalo je sasvim jasno da je do jedan od posljednjih poteza kojima se Fiat definitivno odmi?e od filozofije proizvo?a?a automobila za široke mase.
Naime, Fiat Punto tre?e generacije koji je uveden 2005., u prodaji se zadržao nevjerojatnih 13 godina. Ve? je odavno svima bilo jasno da nažalost nasljednik ne?e sti?i. Posljednji ?avao u lijes zabio mu je Euro NCAP kad ga je krajem 2017. godine podvrgnuo crash testu i ustanovio da je tada 12 godina star model ostvario kriminalan rezultat. S nula osvojenih zvjezdica za sigurnost Fiat Grande Putno ostvario je uvjerljivo najlošiji rezultat u povijesti Euro NCAP mjerenja. A nakon što je uprava FCA Grupe pokazala palac dolje za Fiat Punto prema ropotarnici povijesti usmjeren je i Alfa Romeo MiTo.
No, vratimo se temi ovog ?lanka. Prvi Fiat Punto s proizvodnjom je krenuo 1993. godine, u prodaji se zadržao do 1999., a uspješan koncept nagra?en je titulom Europskog automobila 1995. godine. U finalu je nadmašio Volkswagen Polo, razvijan je pod imenom Project 176, a na tržištu nije imao nimalo lagan zadatak, jer je stigao kao nasljednik vrlo popularnog modela Uno.
Premda se prvi Fiat Punto u prodaji zadržao uvjerljivo najkra?e, svega šest godina, sa 3,43 milijuna prodanih primjeraka uvjerljivo je popularniji od oba nasljednika. Dizajn je potpisao veliki Giorgetto Giugiaro, a dolazio je u 3-vratnoj, 5-vratnoj, kabrioletskoj i dostavnoj izvedbi. Dužinom od 376, širinom od 162,5, visinom od 145 i me?uosovinskim razmakom od 245 centimetara gabaritima je osjetno prerastao Fiat Uno. Sve je bilo dodatno naglašeno iznimno funkcionalnom konstrukcijom pa je prostranoš?u mogao ugroziti i pojedine modele C-segmenta, a me?u gradskim predstavnicima nije mu bilo ravnog.
Koeficijent otpora zraka od 0,35, što je tada i za tu klasu bilo vrlo solidno, te masa od 830 do 1040 kilograma, ovisno o izvedbi jam?ili su dobar koktel performansi i potrošnje. Sve je bilo dodatno naglašeno motorima živahnijim od njema?kih konkurenata.
Ponuda atmosferskih benzinaca po?injala je 1.1-litrenim sa 55 KS, slijedio je motor obujma 1242 ccm u razinama sa 60, 75 i 85 KS, a najsnažniji je bio 1.6-litreni motor sa 90 KS. Iza imena Fiat Punto GT krio se nasljednik Fiat Una Turbo, koji je iz 1.4-litrenog turbobenzinca, ovisno o tržištu i godini proizvodnje, izvla?io od 130 do 136 KS. Tada je bio jedan od najpotentnijih gradskih sportaša. Najve?a brzina iznosila je okruglo 200 km/h, a do stotke je Fiat Punto GT stizao za 7,9 sekundi. Predstavnik dizelaša bio je samo 1.7-litreni motor koji je razvijao 57, 65 ili 72 KS.
Zanimljivo, Fiat Putno prve generacije u kabrioletskog izvedbi proizvodio je Bertone. Na pojedinim tržištima Europe nudio se s ru?no pokretanim krovom, ali u ve?ini svijeta mogao se kupiti samo uz elektri?no pokretan mekani krov. Tada je bio jedan od najjeftinijih kabrioleta na tržištu, ali nije polu?io zna?ajnijih uspjeh pa je u šest godina proizvedeno oko 55.000 primjeraka.
Rupu koja nastaje nakon što je Fiat Punto otišao u povijest teško ?e biti popuniti. Tko god što mislio o kvaliteti talijanskih automobila, upravo je on pokazao kako funkcionalan gradski model može istodobno biti i prostran i živahan i štedljiv i atraktivan… Ne ?udi stoga što se okitio titulom Europskog automobila 1995. godine. Zaslužio ju je u svakom pogledu.