Postoje dokazi da stabilne vibracije vozila na niskim frekvencijama koje se javljaju tijekom vožnje smanjuju budnost organizma, izazivaju?i pospano stanje ?ak i me?u ljudima koji su se dovoljno odmarali, prenosi RevijaHAK.
Kad sjednemo u vozilo, nije rijetkost da nam se doga?aju stvari poput ulaska u neku vrstu automatskog pilota, pri ?emu naš um potpuno odluta ili je žrtva pospanosti. Kako postajemo iskusniji u vožnji po?injemo voziti mehani?ki i fluidnije, bez razmišljanja o svakom koraku, a s tim dolaze i problemi.
Duboko u sebi, nije neuobi?ajeno da ostanemo zaokupljeni vrlo raznolikim mislima i usredoto?eni na stvari koje nemaju nikakve veze s onim što se doga?a ispred ili oko vozila. Problem nastaje kada se tijekom vožnje pojavi nepredvi?eni stimulans (automobil nas prelazi ili se pojavi pješak iza nekog ugla i krene na cestu) koji zahtijeva da napustimo autopilot i brzo reagiramo. Ako se izgubimo u svojim mislima i reakcija nije dovoljno brza, mogli bismo imati nesre?u. Dakle, kad automatiziramo vožnju, bazalni gangliji preuzimaju uzde. To nas sprje?ava da koristimo mnoge kognitivne resurse za vožnju i postoji rizik da monotonija predugog automatskog ponašanja završi generiraju?i osje?aj pospanosti.
No, postoji još jedan potencijalni uzrok pospanosti. Postoje dokazi da stabilne vibracije vozila na niskim frekvencijama koje se javljaju tijekom vožnje smanjuju budnost organizma, izazivaju?i pospano stanje ?ak i me?u ljudima koji su se dovoljno odmarali. Nedavno testiranje provedeno sa zdravim volonterima u virtualnom simulatoru koji je reproducirao iskustvo vožnje na autocesti pokazalo je utjecaj vibracija na pospanost, budnost i kognitivne performanse. Naime, autori istraživanja pokazali su da ako tijekom monotonog iskustva vožnje dodamo i vibraciju niske frekvencije (4-7Hz), osje?aj pospanosti nastaje nakon samo 15 minuta i postepeno se pove?ava. Tako?er je izrazito oslabljena budnost i kognitivna u?inkovitost.
Izvor: HAK