Ako ste voza? ili voza?ica onda zasigurno znate da je motorno ulje u vozilu veoma važna stavka i potrebno ga je redovito pregledavati je li na normalnoj razini te troši li se ili ne, a kada se prije?e odre?ena kilometraža treba ga i zamijeniti. Motorno ulje služi kao zaštita za motor osobnog vozila te služi za hla?enje, ?iš?enje, podmazivanje i zaštitu motora.
Uz sve to i današnji je zrak mnogo zaga?eniji nego što je bio prije pa je veoma važna i filtracija sustava za podmazivanje. Prljavština koja nastaje radom motora veoma je abrazivna, a sastoji se od ?estica ?a?e i prašine te ostalih ?estica koje nastaju unutar motora zbog velikog trenja, ali i zaga?ivanja jer se struktura ulja s vremenom mijenja. Sve ove ?estice ulaze u pokretne dijelove u motoru, a budu?i su, kao što smo ve? rekli, abrazivne, ošte?uju razne površine na motoru. Ovako se izme?u nekih dijelova pove?ava razmak, a samim trenjem javljaju se nove, još ve?e ?estice koje su još abrazivnije.
Sve ovo navodimo kako bi se shvatila prava vrijednost uljnog filtera. Naime, dobar uljni filter zna?i sprje?avanje habanja motora, a u kona?nici to zna?i motor koji dulje traje i kojeg je potrebno manje i rje?e popravljati, što je svakome u cilju. Njihova je uloga pro?iš?avanje motornih ulja te zaštita ulja od prljavštine, a samim time motor je održavaniji i ?iš?i te se izbjegavaju skupi popravci. Uz ovo, motor ima i bolje performanse. U današnje doba se uljni filteri naj?eš?e proizvode kao ulošci ?ime se poja?ava njihova ekološka strana, odnosno oni manje zaga?uju okolinu.
Zanimljivo je da prvi automobili nisu imali baš nikakve uljne filtere. Uz ovo, ulja su bila jako slabe kvalitete i trebalo ih je mijenjati jako ?esto. Prvi uljni filteri pojavili su se tek 1923. godine, a izumili su ih Amerikanci Ernest Sweetland i George H. Greenhalgh. Bili su veoma jednostavni i sastojali su se od malenog sita pri?vrš?enog na uljnoj pumpi. Nazvani su ‘purolator’ od rije?i ‘pure oil later’ (?isto ulje kasnije). Tada se ulje naj?eš?e pumpicom slalo direktno na dijelove motora koje je trebalo zaštiti i podmazati, a samo je maleni dio ulja prolazio kroz filter pa je zapravo ve?i dio ulja još uvijek bio nefiltriran. Ipak, i na ovaj na?in uvidjelo se da se smanjuju troškovi održavanja vozila.
Uljni filter najbolje je promijeniti svaki puta kada se mijenja ulje u automobilu. Svaki tip i marka automobila ima propisano nakon koliko tisu?a prije?enih kilometara je potrebno promijeniti ulje. Tako?er, sve ovisi i o tome koja se vrsta ulja koriste. Kod novijih automobila nerijetko se koriste veoma skupa ulja koja dodatno štite motor, a tako?er mogu se mijenjati i kod ve?eg prije?enog broja kilometara.
Današnji filteri za ulje izra?uju se uglavnom od metalne vune, papira i ži?ane tkanine, a to je zapravo nehr?aju?i ?elik. Papirni dio filtera izra?uje se od papirnog runa i koje je odli?no za sasvim fina filtriranja. Ovaj dio filtera se ne može prati ve? se mora baciti. Kada govorimo o metalnoj vuni to je runo napravljeno o metalnih vlakana. Ovaj dio uljnog filtra vrši dubinsko filtriranje, veoma je otporan na visoke temperature, veoma je ?vrst te podnosi visok pad tlaka u sustavu.
Kada se izmjeri zna?ajan pad tlaka zraka na uljnom filteru, znak je da je on zaprljan. Primjera radi, na ?istom filteru pad tlaka zraka je oko 0,1 bar, dok je na zaprljanom nekoliko puta ve?i.
Postoje ?etiri vrste filtera ulja. To su tla?ni, usisni, povratni te filtar za odzra?ivanje. Tla?ni filteri moraju biti robusni jer su naj?eš?e izloženi maksimalnoj koli?ini tlaka. Ugra?uju se ispred ure?aja za regulaciju i upravljanje kako bi se zaštitili. Usisni filter stavlja se unutar hidrauli?ke pumpe. Ovdje se radi o veoma velikoj fino?i filtriranja, me?utim do ove vrste filtra jako se teško dolazi pa ga je i teško održavati. Povratni filtri obi?no se stavljaju ispred spremnika, lako ih se održava jer su veoma pristupa?ni. Filter za odzra?ivanje se stavlja u sam spremnik ulja i pro?iš?ava zrak koji ulazi u sustav.
Za kraj treba naglasiti kako je uljni filter nešto o ?emu trebamo voditi posebnu brigu. Iako se u novije doba kaže kako se ulje, a samim time i filter trebaju promijeniti svakih 30,000 kilometara, praksa je pokazala da je to ipak bolje u?initi svakih 15,000 kilometara jer je tako motor ?iš?i i manje se troši. Tako?er, ulje se pri radnoj temperaturi automobila od 80 do 90 stupnjeva mijenja, a s unutrašnjim izgaranjem stvara se štetni talog. Zbog svega ovog bolje je mijenjati ulje i uljni filter svakih 15,000 prije?enih kilometara ili, u slu?aju da se vozilo slabo koristi, svakih godinu dana.
Izvor: Silux.hr