Redni četverocilindarski motor najčešći je na današnjim cestama zbog omjera troškova proizvodnje, kompleksnosti i potencijalnih performansi i ispušnih emisija. Ne mora zvučati dosadno, pogotovo usisni na visokim okretajima. Zanimljivi četverocilindarski motor razvila je Honda za moto utrke; 1979. počeli su proizvoditi motocikle s V4 motorom, ali s dvostrukim klipnjačama, ovalnim (kasnije, na NR modelima 1990-ih, elipsastim) klipovima i 32 ventila, budući da su ondašnja Moto GP pravila motore ograničila na najviše četiri komore za izgaranje. Honda je proizvodila i “obične” cestovne V4 motocikle zanimljivih karakteristika, popit VF400 s onboard disk kočnicama (kočnice povezane s ovjesom tako da su dio ovješene mase). Yamaha R1 koristi redni četverocilindraš s crossplane radilicom, a u automobilima su se koristili i V4 motori (npr. Ford, Saab, Lancia) te bokseri (npr. Subaru, Volkswagen – a razne stare automobile, uključujući i Volkswagene s bokser motorima, možete vidjeti uz cestu koja povezuje Trakošćan i Bednju, u mjestu Pleš u privatnom parku oldtimera).
Zašto su dizelski motori bučniji od benzinskih?
Veliki udio tržišta čine vozila s četverocilindarskim dizelima. Uz suvremene iznimke (Mazda), dizelski motori rade s visokom kompresijom kako bi u komori za izgaranje postigli visoke tlakove i temperature potrebne za samozapaljenje gorivne smjese. Koriste teže i čvršće komponente od benzinskih motora iste zapremine i usporedivih karakteristika. Budući da niti nisu projektirani za visoke turaže, niti ih mogu postići zbog tih težih komponenti (pokretnih dijelova) koje bi se za to trebale puno preciznije izrađivati, u automobilima se naj?češće vrte do oko 4.500 okretaja u minuti. Zbog paljenja smjese tlačenjem i visokom temperaturom i zbog težih komponenti dizelski motori su bučniji od usporedivih benzinskih i imaju karakteristični, tupi klak-klak zvuk, što se pokušava prikriti dizajnom auspuha i zvučnom izolacijom kabine. Sporedni, ali značajni faktori su razne varijacije motora, tipovi ubrizgavanja, korištenja pretkomora, prednabijanja i varijabilnih turbina, deaktivacije cilindara te ponovo posebnog slučaja Mazdine SkyActiv-X tehnologije, a treba očekivati i nadolazeće tehnologije u cestovnu uporabu, poput variranja kompresijskog omjera i prilagodbi termodinamičkog ciklusa, pa i povratka automobilskih dvotaktnih motora.
(naslovna fotografija: Tomislav Keglević)