Jedan od najpopularnijih terenaca na ovim prostorima, a i šire, svakako je Lada Niva, koja je godinama mamila kupce cijenom i sposobnostima. Za uložen novac nikad se nije moglo kupiti bolje i robusnije terensko vozilom, a svi koji su se mogli mjeriti s Ladom Nivom u blatu u kaljuži bili su višestruko skuplji. Premda mnogi smatraju kako su vozila iz nekadašnjeg isto?nog bloka bila tehnološki zastarjela i potpuno podre?ena u usporedbi sa zapadnoeuropskim konkurentima, ali Lada Niva, poznata kao i VAZ-2121, najbolji je dokaz da to ne mora nužno biti tako.
Razvoj je krenuo 1971. godine kad su dizajneri VAZ-a pod palicom Vladimira Solovyeva krenuli s osmišljavanjem civilnog 4×4 vozila. Bili su inspirirani konceptom IZh-14 iz 1974., prvim VAZ-om koji se nije bazirao na nekom od modela Fiata. Samonose?a karoserija, neovisan prednji ovjes i permanentan pogon na sve kota?e sa središnjim zatvara?em diferencijala bili su jamstvo dobrih terenskih svojstava. A to su dokazali i prvi testovi. Na opsežnim ispitivanjima terenskih mogu?nosti tijekom 1973. i 1974. godine Lada Niva dokazala je da može svladati uspon od 58 stupnjeva, pro?i kroz vodu dubine 60 cm i kroz snijeg dubine 100 cm pa je 1977. dano zeleno svjetlo za po?etak proizvodnje.
Dužinom od 374, širinom od 168 i visinom od 164 cm Lada Niva je zapravo iznimno kompaktan terenac. Masa od svega 1150 kg pogoduje voznim osobinama, kao i neovisan prednji ovjes te teleskopski hidrauli?ki amortizeri. Inicijalno se nudila s 1,6-litrenim benzincem s rasplinja?em, koji je razvijao 72 KS i 126 Nm, te 4-stupanjskim ru?nim mjenja?em, koji je 1985. godine zamijenjen 5-stupanjskim. Uz tri diferencijala i zatvara? središnjeg te permanentan pogon na sve kota?e rijetke su prepreke koje Lada Niva ne može uvjerljivo savladati. Uz sve dobro poznate vrline na makadamu, kaljuži i teškim terenskim uvjetima Rusi su se tada hvalili najve?om brzinom od 130 km/h, ali i štedljivim motorom. Naime, u mnogobrojnim reklamama Nive u tadašnjem SSSR-u isticala se prosje?na potrošnja od 8,25 l pri stalnoj brzini od 90 km/h. Naravno, u praksi je Lada Niva sve samo ne štedljiva, ali dokle god vrhunski ispunjava osnovnu namjeru na potrošnju se nitko ne obazire.
Zapadnu Europu osvojila je na salonu automobila u Parizu 1978. godine. Posjetitelji su bili oduševljeni pa je prodajni start bio iznimno dobar, a uskoro je Lada Niva držala ?ak 40 posto udjela u prodaji vozila s pogonom na sve kota?e 4×4. Udaljenost podnice od tla iznosi ?ak 23,5 cm pa je bila idealna za teško dostupna podru?ja, dodatan plus bila je mogu?nost prijevoza tereta od do ?ak 860 kg mase. Prvotni model imena VAZ-2121 Niva ili Lada Niva 1600 otišao je u mirovinu 1993. godine, a na tržište je stigao VAZ 21213/21214 ili Lada Niva 1.7/1.7 i s motorom sa 80 KS, opremljenim elektronskim ubrizgavanjem goriva. Izvana su izmjene zanemarive.
Zapravo, teško je realno prikazati koliki je zna?aj Lade Nive na op?eniti razvoj terenskih vozila diljem svijeta. Ni u ?etrdesetoj godini života ne pokazuje znakove umora. Na vrhuncu slave prodavana je u više od 100 zemalja. Namjene su razli?ite. Na našem podru?ju i dan danas je omiljen izbor šumara, ali drugi su Ladu Nivu koristili i kao: vozilo hitne pomo?i, vojno vozilo, policijsko vozilo, vatrogasno vozilo… Mnogi avanturisti u neke ekspedicije ne bi ni krenuli da nisu imali suputnika poput Lade Nive.