Emisije uglji?nog dioksida iz novih automobila zamjetno padaju. Dok su novi automobili prodani u Europi 2019. emitirali u prosjeku 122 grama CO2 (120,6 u 2018.), ta je brojka pala na samo 102,2 grama izme?u sije?nja i rujna – mjereno NEDC standardom.
Tržišta automobila doživjela su ove godine nebrojene preokrete zahvaljuju?i izbijanju virusa korone, ali i prije su bila pod velikim pritiskom. Do kraja ove godine moraju osigurati zna?ajno smanjenje emisije CO2, što se donedavno ?inilo potpuno nemogu?im. Prosje?ne emisije ?ak su se pove?ale posljednjih godina, zbog ?ega su preduga kašnjenja – ?ak i s obzirom na trenutnu situaciju – bila godinu ili dvije.
Ali postaje o?ito da je strah bio nepotreban. Najnoviji podaci koje je Jato Dynamics prikupio u 21 državi ?lanici EU pokazuju da su emisije CO2 iz novih automobila do sada ove godine znatno pale. Dok su novi automobili prodani u Europi 2019. emitirali u prosjeku 122 grama CO2 (120,6 u 2018.), ta je brojka pala na samo 102,2 grama izme?u sije?nja i rujna – mjereno NEDC standardom. To je i dalje preko granice, ali samo nekoliko grama.
Naime, proizvo?a?i moraju dose?i prosje?nu granicu svojih emisija od 95 grama do kraja ove godine, ina?e ?e morati platiti kaznu ili kupiti takozvane CO2 kredite. Ali neki su proizvo?a?i ve? vrlo blizu cilja. Pokazali su se najboljima u Volvu i mati?noj tvrtki Geely, koja tako?er uklju?uje Lotus, LEVC i Polestar. Plan tvrtke bio je smanjiti prosje?ne emisije na 110,3 grama po prije?enom kilometru, a do kraja kolovoza ta je brojka iznosila samo 103,1 grama.
Zanimljivi su i rezultati ostalih marki automobila. Samo 0,4 grama više od vozila Geely Group vozila BMW-a pustili su u atmosferu, a dok ne postignu cilj na kraju godine, treba im samo daljnje smanjenje od 0,6 grama. Hyundai je uspio posti?i jedno od najve?ih smanjenja. Ako su na kraju 2019. prosje?ne emisije iznosile 124 grama po prije?enom kilometru, sada su samo 110,8 grama. Zasluge za to uglavnom pripadaju prodaji elektri?nih vozila, jer takvi automobili ?ine ?ak osam posto ukupne prodaje novih vozila.
Udio elektrificiranih vozila u dvoznamenkastim brojkama
Rast prodaje elektrificiranih vozila tako?er je u najve?oj mjeri pridonio takvim rezultatima. Dok se tržište automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem smanjilo za 29 posto od sije?nja do rujna, prodaja elektrificiranih vozila porasla je za ?ak 67 posto, na ukupno 1,54 milijuna vozila. Njihov je tržišni udio tako porastao na ?ak 18,1 posto u odre?enom razdoblju. Za usporedbu: prošle godine to je bilo samo 7,8 posto u istom razdoblju.
Unutar Europske unije Švedska prednja?i u prodaji elektrificiranih vozila, gdje su automobili s klasi?nim motorima ?inili samo 60 posto ukupne prodaje novih vozila izme?u sije?nja i rujna, a jedan od pet prodanih automobila bio je plug-in hibrid ili elektri?ni. Na drugom mjestu je bila Finska, a slijedi Nizozemska koja tako?er ima najve?i udio prodanih novih elektri?nih automobila s 12 posto.
S druge strane, Hrvatska je na samom dnu ljestvice nakon prodaje elektrificiranih vozila. ?ak 98 posto svih prodanih automobila u odre?enom razdoblju bilo je opremljeno klasi?nim motorima, a me?u alternativama prevladavaju elektri?ni automobili i klasi?ni hibridi.
Loša prodaja elektrificiranih vozila zna?i da je i Hrvatska zabilježila nešto ve?e prosje?ne emisije CO2, koje su u razdoblju od sije?nja do rujna iznosile 113,7 grama po kilometru kod novih automobila. To je 2,2 grama više nego u Sloiveniji, a istovremeno 2 grama manje nego u Austriji. Lošiji rezultati zabilježeni su i u razvijenijim zemljama, poput Velike Britanije i Njema?ke, kao i u ?eškoj, Slova?koj i Poljskoj, koje su s 123,3 grama postigle najgore rezultate. S druge strane, najbolji rezultat, sa 98,6 grama, o?ekivao se u Nizozemskoj. Razlog relativno dobrog uspjeha Hrvatske je relativno mali broj prodanih novih auta i to u velikoj mjeri onih koje pokre?u samo tri cilindra. Nismo se proslavili po prodaji ni hibrida, ni plug in hibrida, baš kao ni elektri?nih auta.
Iako su novi podaci o emisiji CO2 ohrabruju?i, nisu sasvim realni. Kao što je ve? spomenuto, oni se i dalje mjere prema NEDC standardu, koji ?e biti ukinut 2021. godine. Puno jasniju sliku stvarnih emisija dobit ?emo tek krajem sljede?e godine, kada ?e vrijediti samo puno stroži WLTP standard.