ABS odnosno punim nazivom Anti-lock braking system je elektroni?ki sustav koji djeluje kao nadogradnja na ko?ni sustav, ugra?en u gotovo sva novija vozila, uklju?uju?i i motore, a svakodnevno spašava tisu?e života diljem svijeta.
Funkcija ABS sustava je u osnovi sprje?avanje blokiranja kota?a, što pove?ava stabilnost vozila te mu omogu?ava kra?i zaustavni put (put ko?enja) na vlažnim i skliskim kolnicima. Ipak, na mekanim površinama kao što su pijesak ili kolnik prekriven snijegom, ABS zna?ajno produžuje zaustavni put, ali nudi mogu?nost skretanja prilikom naglog ko?enja ?ime se poboljšava upravljivost (kontrola) nad automobilom.
Time je ABS jedan od najvažnijih sigurnosnih sustava u automobilu, koji spašava stotine tisu?a voza?a svakodnevno.
Od po?etnih ABS sustava koji su se ugra?ivali u vozila, današnji su mnogo, mnogo napredniji. Moderni ABS sustavi kontroliraju i raspodjelu (ravnotežu) ko?enja izme?u prednjih i stražnjih kota?a. Takva funkcija ovisno o sposobnosti sustava i podešenost je poznatija pod nazivima kao što su: elektronska kontrola stabilnosti (ESC), elektronska raspodjela sila ko?enja (EBD), itd.
Prvi serijski automobil koji je uveo sustav ABS bio je Mercedes-Benz S-klase W116 iz 1978. godine.
Sustav se sastoji od sljede?ih (osnovnih) komponenti:
– Senzori za mjerenje brzine kota?a
– Pumpa (hidrauli?ni motor)
– Ventili
– Kontroler (brzo ra?unalo koje koordinira cijelim procesom)
Kako funkcionira ABS?
Prilikom ko?enja aktivira se hidrauli?ni sustav koji potiskuje oblogu ko?nice prema diskovima, te na taj na?in vozilo usporava. Ukoliko jedan kota? usporava brže od ostalih, što je uglavnom rezultat blokiranja kota?a, sustav automatski preko ventila popušta pritisak ko?enja na tom kota?u. Uloga pumpe je da povrati potreban pritisak ko?enja. ABS sustav reagira nevjerojatno brzo, mjere?i brzine pojedinih kota?a i nekoliko puta u sekundi. ABS se može aktivirati na prednjim, ili na svim kota?ima, ovisno koji automobil vozite.
ABS Vam omogu?ava intenzivno ko?enje, a pritom i upravljanje vozilom. Kod naglog ko?enja, prilikom blokiranja kota?a ABS ?e otpustiti pritisak ko?enja na kota?u koji se blokira. Nakon toga ?e se pritisak postupno pove?ati dok se ne do?e do granice blokiranja kota?a. ABS održava pritisak ko?enja upravo na toj granici, jer je to najbrži na?in zaustavljanja vozila. Takve izmjene (ko?enje/popuštanje/ko?enje) se doga?aju i do 20 puta u sekundi, puno brže nego li to mogu i najiskusniji voza?i.
ABS ‘škripi’:
Kada se aktivira, sustav protiv blokiranja kota?a ?e raditi razne “?udne” stvari. Pedala ko?nice ?e po?eti vibrirati iznimno brzo, a može ?ak i naglo propasti. ?ak se može ?uti i nekakav ?udni zvuk koji podsje?a na brušenje ili mljevenje.
Ovo je sve normalno i pokazatelj je da Vaš ABS radi baš onako kako bi i trebao. Ovo je vjerojatno jedini slu?aj kada su ?udni zvukovi koji dolaze iz Vašeg automobila dobra stvar.
‘Pumpanje’ ko?nice:
Prilikom prethodno opisanih doga?aja, nikako NE pumpati ko?nicu, jer to poništava sve pozitivne u?inke ABS sustava. Ako se morate zaustaviti, najbrže ?ete to posti?i zadržavanjem relativno snažnog pritiska na ko?nicu.
ABS se ne?e aktivirati prilikom normalne vožnje, stoga se neiskusni voza?i ?esto uplaše jednom kada do?u u situaciju da se ABS aktivira. Najbolje bi bilo da ga namjerno aktivirate (isprobate) naglim ko?enjem, jer ne želite se s tim upoznavati u kriti?noj situaciji u kojoj Vam je možda život u opasnosti.
Tomislav Seser