Euscorpius italicus je latinski naziv za vrstu talijanskog škorpiona koji vrlo rijetko koristi bodlju i posjeduje blagi otrov, no, mi smo se susreli s opasnijom podvrstom imena Abarth 595 Competizione te se odmah uvjerili da je to automobil kojeg svatko treba probati.
Abarth se godinama protivio dolasku u Hrvatsku, unato? tome što smo od tvornice udaljeni svega nekoliko sati vožnje, no sada je kona?no popustio i pojavio se u svojem najnovijem, ali i najsnažnijem izdanju. A jedan u tamno sivoj boji dospio je i pod naše ‘šape’, stoga, budu?i da nam sportski automobili dolaze vrlo rijetko, odlu?ili smo ga povesti na putovanje. I to ni manje ni više, nego u rodnu Italiju.
Ruta je zapo?ela u Zagrebu, a prvo ve?e stajanje te ujedno no?enje obavljeno je iznad Rijeke u mjestu Mar?elji. Na putu nas je pratilo kišno vrijeme te smo na spavanje otišli sa željom sun?anog jutra. Bu?enje nas je posebno obradovalo jer je nebo poprimilo posebnu nijansu tamno plave boje, a nigdje nije bilo ni obla?ka. Nakon spremanja stvari u prtljažnik, uslijedilo je paljenje 1,4-litrenog turbo benzinca koji zahvaljuju?i Record Monza (ime nadjenuto u znak brojnih oborenih brzinskih rekorda na Monzi od strane samog Carla Abartha) ispušnom sustavu, ima dvojni na?in rada, no ni „tiši“ nije uspio sprije?iti bu?enje svih stanovnika Mar?elja. Prije samog kretanja, okinuli smo nekoliko fotografija Abartha pored dobro uš?uvanog ‘Fi?e’ – ?inilo nam se prikladno jer su jedno pored drugog izgledali kao pradjed pored unuka. Zatim smo pritisnuli tipku s oznakom ‘1’, pri?ekali metalni zvuk prebacivanja mjenja?a u prvu brzinu i lagano pritisnuli papu?icu gasa.
Vožnja kroz gorske dijelove Istre, koja je bila ispunjena brojnim kratkim zavojima i vrlo uskim ulicama, ne samo da je izvrsno odgovarala ‘petitnoj talijanskoj petardi’ radi njezinih gabarita, ve? zato što smo mogli odmaknuti svakom lokalnom ‘trka?u’ na dijelovima koji su bili dovoljno sigurni za ‘potezanje’.
Sunce nas je pratilo i nakon što smo prošli ‘ficlek’ slovenskog dijela Istre, što je zna?ilo da nas ?eka obasjana vožnja jednim od najdivnijih krajolika, usudio bih se re?i, na svijetu. Istina jest da bi 595 Competizione radije ‘kruzao’ jugom Italije, no i stara cesta do Palmanove i Udina bila je dovoljna da udahne zrak rodnog kraja, prije nego što ga zauvijek zaguši zagreba?ki smog.
Prešavši granicu, pomislili smo se da ?e u klasi?nom talijanskom stilu sve vrvjeti atraktivnim primjercima limenih ljubimaca. Bili smo djelomi?no u pravu. Zimski san je napravio svoje i ve?inom smo nailazili na Lancie, moderne i bezdušne. Ali nakon table za Trst, kao da je netko ispustio more malih Fiata sa znakom škorpiona. Ubrzo smo se prestali osje?ati toliko posebno, makar smo sjedili za upravlja?em najsnažnije verzije Abartha sa 180 KS i 250 Nm. ?ak nam se više svidjela verzija u bijeloj boji s crvenim detaljima i ‘aftermarket’ prljavo sivim naplatcima kojim je upravljao par u dobrim šezdesetima. I taman kada nas je kretala hvatati depresija, pritisnuli smo tipku sport, dva puta potegli lijevu ru?icu iza upravlja?a s crvenim minusom i desnu papu?icu zalijepili za pod. Oglasio se ?etiri-cilindraš. I to kako! Zarežao je poput zvijeri, a kada smo prešli ograni?enje brzine i naglo pustili papu?icu gasa, iz Record Monze krenula je glasna pucnjava. PTSP-ovcima ne bismo preporu?ili kupnju.
U Palmanovi, utvr?enom gradu zvjezdastog oblika s devet krakova, koji je u 16. stolje?u predstavljao vrhunac tadašnje tehnologije, odra?ena je sesija fotografiranja, jednako kao i u dvadesetak kilometara udaljenim Udinama, ?ija je arhitektura toliko rasprostranjena, da je gotovo nemogu?e sve pohvatati.
Nakon razgledavanja, na parkingu smo razmijenili nekoliko re?enica s jednim ljubaznim gospodinom koji nas je upozorio da se parking ne pla?a, a potom se okrenuo prema Abarthu i krenuo ispitivati o performansama i potrošnji. Zahvaljuju?i dvanaestogodišnjem u?enju i sedmogodišnjem ne korištenju talijanskog, uspio sam se sporazumjeti pomo?u brojeva. A nakon toga odlu?io vratiti znanje iz tog vje?ito mi dragog romanskog jezika.
Na putu prema natrag, razmišljali smo koliko je 595 Competizione druga?iji od današnjih ‘džepnih sportaša’. Prvenstveno je malen. Ali ne moderno malen – oldschool malen s jedva nešto više od 3,5 metra. Što zna?i da na parking stanu dva. Zatim, izgleda odli?no, a nema futuristi?ke linije, ve? retro. I njega se s pravom može nazvati Fiatom 500 na steroidima jer izgleda kao da ?e se svakog trena raspuknuti, dok s druge strane, neupu?eni sprijeda ne?e uo?iti razliku. Naravno, iza matiranih naplataka nalaze se Brembove žarko crvene ?eljusti sa samo-ventiliraju?im diskovima, dok straga imamo difuzor i ?etiri ispušne cijevi. Sve funkcioniraju, nisu prevara. Tu su i dva na?ina rada, normalni i sportski, u kojima voza? bira koliko ?e znoja morati ispustiti u vožnji. Drugim rije?ima, ovaj automobil je pitom kao razjareni bik. Ali onaj koji pruža sentiment jer ima veliku turbo rupu i nalet snage koji nije opasan za malokoga, pruža trzajne ozljede vrata pri mijenjaju brzina, glasan je u svemu što radi, tvr?i od kamena (Sabeltove školjke drže kao u reli vozilu, ali ne pomažu u o?uvanju bubrega), a ?ak se u njemu i previsoko sjedi te je upravlja? podesiv samo po visini.
Ali kada ga protjerate kroz zavoje i shvatite da mu je me?uosovinski razmak toliko malen, da ni ne predupravlja ni podupravlja, ve? samo ide, i ide, i ide, poput kartinga za ?etvero. I što ga više tjerate, nagra?uje vas boljom zvu?nom kulisom. A kada do?ete ku?i i ostavite ga na prilazu, ne?ete odoljeti okrenuti se nekoliko puta. I sa smiješkom prije?i preko praga ulaznih vrata. Pa ga još jednom škicnuti kroz prozor kuhinje prije ve?ere i zaželjeti mu laku no? iz spava?e sobe.
TEHNI?KI PODACI – Abarth 595 Competizione
Motor: turbobenzinski, 4 cilindra, ugra?en sprijeda popre?no
Obujam: 1368 ccm
Provrt i hod: 72,0 x 84,0 mm
Snaga: 132 kW/180 KS pri 5000/min
Moment: 230 Nm pri 3000/min
Mjenja?: 5-stupanjski automatski
Pogon: na prednje kota?e
Dimenzije: 3660 x 1627 x 1485 mm
Me?uosovinski razmak: 2300 mm
Masa: 1090 kg
Prtljažnik: 185 l
Ko?nice: samoventilirani diskovi sprijeda i straga
Gume: 205/40 R17
Ubrzanje: 6,9 s
Najve?a brzina: 225 km/h
Potrošnja: 7,6/4,7/5,8 l
Potrošnja na testu: 7,8 l
Cijena testiranog modela: 203.950 kn (27.360 eura)
Tekst i fotografije: Bernard Beneš