Boeingov zrakoplov 737 MAX, prizemljen i izmijenjen nakon dvije teške zrakoplovne nesre?e, sada je siguran, objavio je ?elnik Europske agencije za zrakoplovnu sigurnost, najavljuju?i ipak izmjene u budu?im procjenama sigurnosti zrakoplova.
EASA je u tan?ine pregledala izmijenjeni model zrakoplova i analizirala promjene koje je izveo proizvo?a?, naglasio je u razgovoru za BBC izvršni direktor Patrick Ky.
Boeingov 737 MAX povu?en je iz prometa u ožujku prošle godine, nakon dvije teške nesre?e u kojima je stradalo 346 ljudi.
Istrage su pokazale da je uzrok obje nesre?e pogreška u softveru za kontrolu leta, koji se aktivirao u pogrešno vrijeme i usmjerio zrakoplov na kobno poniranje. Piloti su uzalud pokušavali premostiti softversku naredbu.
Ameri?ki regulatori u me?uvremenu su odobrili povratak u promet izmijenjene verzije Boeingovog zrakoplova a zeleno svjetlo dobio je i u Brazilu. EASA o?ekuje da ?e dozvolu za letove u Europi izdati sredinom sije?nja.
Od nesre?e u Etiopiji EASA temeljito analizira 737 Max, neovisno o ameri?kom regulatoru, prenosi BBC.
Analiza po rije?ima EASA-ina ?elnika nije bila ograni?ena samo na neposredne uzroke dvije nesre?e i izmjene koje je predložio Boeing.
“Otišli smo korak dalje i analizirali sve kontrole leta, sve strojeve u letjelici”, objasnio je Ky, kako bismo prou?ili sve što bi moglo izazvati zna?ajniji kvar.
Da bi se vratili u promet, postoje?i zrakoplovi morat ?e biti opremljeni novim softverom, a mijenjat ?e se i elektri?ni spojevi i instrumenti u kokpitu.
Piloti ?e morati pro?i dodatnu obuku a svaki ?e zrakoplov morati izvesti probni let kako bi se provjerilo jesu li izmjene ispravno izvedene.
Sli?ne uvjete postavili su i ameri?ki regulatori, primje?uje BBC.
Zato smo uvjereni da je Boeingov zrakoplov sada jako siguran, zaklju?uje ?elnik EASA-e.
Ve?inu posla u po?etnoj fazi izdavanja dozvole izvela je ameri?ka FAA, a EASA ga je jednostavno potvrdila prema uvjetima dugogodišnjeg me?unarodnog sporazuma.
S obzirom na žestoke kritike na ra?un ameri?kog regulatora zbog izdavanja dozvole o?ito neispravnom zrakoplovu, u EASA-i ipak najavljuju neke promjene.
“Sigurno je da smo izvukli odre?ene pouke pa ?emo povu?i neke nove poteze”, isti?e Ky.
“Sami ?emo ocjenjivati sigurnost, i to puno opsežnije no što je do sada bio slu?aj”, dodaje.
HINA