EU je zajedni?ka država, zašto ne preko granice u shopping – Sve o novim porezima na aute! U nas sve po starom, vani jeftinije!
Sve o novim porezima na aute! U nas sve po starom, vani jeftinije! U Hrvatskoj malo toga novoga s porezima u 2021., no kako su Nijemci još spustili PDV, s 19 na 16 posto, sve je isplativije po aute stare i svega šest mjeseci preko granice. Prilika je to snalažljivim Hrvatima da kupuju i relativno nove aute, sa svega par tisu?a prevaljenih km osjetno jeftinije, jer izbjegavaju hrvatski PDV od 25 %. Novi porez na aute nije ni donesen, a ve? postoji rješenje kako do 9 % jeftinijeg, a relativno novog auta, koji može biti star samo pola godine star. Vrijedi samo za gra?ane. Angela Merkel zbog pandemije spustila je poreze, a sve je izvjesnije kako ?e i u 2021. brojnim stimulativnim mjerama podržavati potrošnju štite?i pri tome i proizvo?a?e. U nas je sve suprotno. Iako nemamo koga štititi, mi i gra?ane porezima deremo. VIŠE U NOVOM TISKANOM IZDANJU STARTA! Sve o novim cijenama i porezima na aute, na nove i rabljene u 2021.
To što država nije odstupila gotovo milimetar od dosadašnjih poreza na aute i što ?e stajati gotovo u lipu kao do sada, ne zna?i da ne postoji rješenje da kupite auto i devet posto jeftinije nego u 2020. Ne smijete samo trgovati u Hrvatskoj, ve? po uštedu krenite u Njema?ku. Uzmite njema?ki oglasnik u ruke i uštedite najmanje 9 % i na aute koji imaju iza sebe samo 6 mjeseci i nekoliko tisu?a km. Njihov je PDV 16 %! To je zapravo najve?i „highlights“, nakon što je Ministarstvo financija objavilo nove poreze na aute za 2021. Gotovo je sve po starom! Novi pojeftinjuju za “pišljivih” nekoliko stotina kuna, iznimaka je manje od 0,01 posto. Zato oni preko granice postaju sve zanimljiviji.
Tresla se brda, dogodio se miš. O?ekivale su se drasti?ne promjene, no one su samo kozmeti?ke i jedva vidljive. Ministar Mari? potpisao je takse koje gotovo da nimalo ne mijenjaju cijene automobila, ako ih kupujete u Hrvatskoj, no kupite li, recimo Golf VIII star 181 dan u Njema?koj, uštedjet ?ete i više od 20.000 kuna.
U nas ?e novi auti do 150.000 kuna u pravilu koštati jednako kao i do sada, oni do 200.000 kn pojeftinit ?e maksimalno za tisu?u, dvije kuna, a jedinu zamjetniju uštedu namijenili su kupcima skupljih auta, posebice onima koji kupuju aute vrjednije od pola milijuna kuna. Oni skuplji od 600.000 kuna pojeftinit ?e za 18.000 kuna! No što je to za takve kupce, kap u moru. Naše tablice zorno otkrivaju što nam slijedi. Tako ?e u A segmentu Toyota Aygo (114 CO2 g/km) pojeftiniti svega 145 kuna, Hyundai i10 ((114 CO2 g/km) 415 kuna, Renault Twingo (119 CO2 g/km) 1014 kuna… Sli?na smanjenja su i kod svih drugih auta u ovoj klasi, a ništa ve?e uštede nemojte o?ekivati ni kod vozila koji koštaju do 150.000, tek mikroskopske kod onih koje stoje do 200.000 kuna. Upravo izme?u ove dvije zadnje kategorije nešto se ipak dogodilo. Ministarstvo financija odlu?io je neoporeziv dio vrijednosti vozila, koji je jedna od dvije sastavnice posebnog porez na vrijednost auta, podignuti sa 150.000 na 200.000 kuna. Prevedeno na jasan jezik, tu se država odrekla 2000 kuna, ako je cijena auta to?no 200.000 kuna.
Fiskalno kameno doba
To je jedina konkretna novost novog zakona o porezima na automobile i ona u sli?nim iznosima dalje prati i skuplje automobile (vidi tablicu). U takozvanom B i C segmentu jednako tako ne o?ekujte bitnije promjene i uštede ve?e od tri, ?etiri tisu?e kuna. To je nekakav univerzalni zaklju?ak, no desi se tu i tamo da neki modeli, poput Mazde CX-30 X180 (160 CO2 g/km) i poskupe. U Mazdinom slu?aju pove?anje je 1087 kuna. Tako što se dogodilo zbog prelaska obra?una ekološkog dijela PPND-a s koleriranih NEDC normi na nove WLTP normu i tablicu koje je donijela naša Vlada. Njih je skupo stajala transparentnost i iskazivanje realne emisije štetnih plinova po WLTP-u, jer su po NEDC-u imali svega 128 CO2 g/km! Iako u gotovo 99 posto slu?ajeva postoje mala smanjenja, ima iznimno malo primjera poput navedene Mazde. Bit je zakona trebao biti sasvim suprotan i on je trebao kazniti ponajprije unos/uvoz rabljenih te svih onih novih koji imaju iznimno visoke emisije štetnih plinova. Paradoks je da za starije polovnjake ne vrijede ekološka pravila i da ?e se za njih i nadalje primjenjivati obra?un po NEDC normama koja iskazuju i 35 posto manju emisiju štetnih plinova. To ne zna?i ništa drugo nego ozbiljno pogodovanje unosu/uvozu rabljenih. To zna?i da ako ih je u ukupnoj masi od približno 100.000 sudjelovalo dvije tre?ine prošle godine, da ?e se to popeti i na tri ?etvrtine. To zna?i još manje novih auta na cestama, to zna?i još stariji vozni od 13,7 godina koliko sad iznosi. To zna?i totalno ignoriranje nacionalnog programa smanjenje emisija štetnih plinova. Država se sve vrijeme igra s nama. U samo sedam godina, osam je puta puta promijenila porezne zakone. Rezultat je da sve manje kupujemo nove aute, a sve više polovnjake. Pri tome se starost voznog parka od gotovo dva milijuna vozila popela s 10 na 13,7 godina, a s novim zakonom bit ?e još stariji! Ukratko, nove taksacije za nove i rabljene aute nisu nimalo u skladu s pro ekološkim europskim smjernicama. Navedena Mazda CX-30 ima i modela koji upravo na najbolji mogu?i na?in govore kako se novi zakon reflektira na aute do 200.000 kuna vrijednosti. Mazda CX-30 G122 koja ima za 19 grama CO2 bolji od modela X180, pojeftinit ?e za 2980 kuna. To su uprosje?eni rezultati naših analiza za 99 posto vozila. Kao što je Mazda CX-30 X180 bila neugodno iznena?enje, jer je poskupjela, tako je sasvim suprotan slu?aj s Nissanovim Qashqaijem 1.3 DIG-T (146 CO2 g/km) koji po tablicama pojeftinjuje osjetnih 8752 kn. Dva navedena primjera samo su izuzetak i ne potvr?uju pravilo o minimalisti?kim promjenama. Kako smo oduvijek bili snalažljivi tako i sada primje?ujemo rupu koja se može spretno iskoristiti. Odite u Njema?ku i kupite auto, koji mora biti bar dan stariji od šest mjeseci za najmanje devet posto manje novca. To vrijedi isklju?ivo za obi?ne gra?ane i fizi?ke osobe. U ?emu je ke?? U tome da je Njema?ka posve druk?ija država koja itekako vodi ra?una o kvaliteti života svojih gra?ana, pa tako i voznog parka.
PDV IDE NIJEMCIMA, A NE HR
Nakon što je Njema?ka pred pola godine u sklopu COVID-19 mjera smanjila PDV s 19 na 16% razlika u odnosu na hrvatski PDV pove?ala se sa šest na osjetnih devet posto. I to je zona unutar koje su mogu?e osjetnije uštede. Europska unija je jedna država i slobodno se može trgovati. Postoji tek veto za aute koji se smatraju novima, a to su oni do pola godine starosti. Tako se unos može obaviti znatno povoljnije u odnosu na pravne osobe (trgovce novih i rabljenih automobila), koji su u sustavu PDV i koji moraju uvijek u Hrvatskoj platiti 25 posto PDV-a. Ako si date truda i ako sami kao fizi?ka osoba krenete u kupovinu i ako želite kupiti rabljeni koji je gotovo kao nov, sa svega nekoliko tisu?a prevaljenih km, onda je to prilika. Pojedini trgovci rabljenim ve? spajaju fizi?ke osobe iz Hrvatske s njema?kim gra?anima, prodavateljima, pa salonima i Njema?koj. Sav posao obavljate kao fizi?ka osoba, a naknadu za posredovanje uzima vam posrednik, ako ve? sve to sami ne sredite. U svakoj od navedenih varijanti najviše gubi RH, jer se kupoprodaja motornih vozila, nakon unosa, obavlja izvan sustava PDV-a. Dakle, nema priljeva u prora?un RH, jer je PDV ostao u Njema?koj. Još da to shvate politi?ari pa promjene pravila igre na ruku poduzetnicima koji rade legalno, kupuju provjerene aute, daju jamstvo na kilometre i važnije sklopove… Bilo bi super, ali ipak, mi živimo u posebnoj Hrvatskoj!
Grafika: Branimir Klari?