Irski cestovni prijevoznici u velikom broju traže nove rute kako bi ostali unutar europskog jedinstvenog tržišta i carinske unije, što je jedini na?in da se izbjegnu zastoji.
Suo?eni s komplikacijama zbog brexita, Irci su odlu?ili prona?i na?ine za prijevoz robe izravno u kontinentalnu Europu kako bi izbjegli mogu?e zastoje na granici s Ujedinjenim Kraljevstvom.
Svake godine 150.000 kamiona preko Ujedinjenog Kraljevstva preveze tri milijuna tona tereta izme?u Irske i Europske unije. Kamioni obi?no kre?u trajektom iz irskih luka prema Britaniji i potom nastavljaju put prema jugoistoku Engleske odakle kre?u prema kontinentalnoj Europi.
No nakon brexita 1. sije?nja ništa ne jam?i da ?e se trgovina preko granice odvijati jednako glatko kao i prije, unato? sporazumu o slobodnoj trgovini izme?u Londona i Bruxellesa.
“Od sada treba uzimati u obzir deklaracije, kontrole jer je Ujedinjeno Kraljevstvo izišlo iz Europske unije i bit ?e kašnjenja”, upozorava Tom Talbot, carinski dužnosnik u luci u Dublinu.
Irski cestovni prijevoznici u velikom broju traže nove rute kako bi ostali unutar europskog jedinstvenog tržišta i carinske unije, što je jedini na?in da se izbjegnu zastoji.
Luka Rosslare Europort, druga najvažnija teretna luka u Irskoj smještena na njezinu jugoistoku, nudi ve? 28 prelazaka u Europu ili iz nje na tjedan, dok ih je prije brexita bilo desetak.
Švedski trajektni operater Stena Line u prosincu je udvostru?io trajektne linije izme?u te irske luke i Cherbourga u Francuskoj zbog blokade kamiona uslijed restrikcija povezanih s pandemijom covida-19.
Prošle subote danska brodarska kompanija DFDS otvorila je novu liniju prema luci Dunkerque koja od prvog dana radi punim kapacitetom.
Teretni promet prema kontinentalnoj Europi u subotu se “više nego udvostru?io” u odnosu na prvi tjedan 2020., rekao je Glenn Carr, direktor luke Rosslare.
“Potražnja za tim uslugama je jako velika”, rekao je, dodaju?i da razmišlja o uvo?enju ?eš?ih trajektnih linija.
Luka u Dublinu, najve?a u Irskoj, otvorila je nove linije prema kontinentalnoj Europi odmah nakon referenduma o brexitu 2016.
Trajekti luksemburške kompanije CldN prometuju prema Zeebruggeu u Belgiji i Rotterdamu u Nizozemskoj.
Irske vlasti nedavno su poru?ile logisti?kim tvrtkama da “se pripreme za zaokret prema izravnim linijama prema kontinentu”, u slu?aju poreme?aja nakon brexita.
Me?utim, zaobilaženje Ujedinjenog Kraljevstva traje dulje.
Od Rosslarea prema Dunkerqueu treba 24 sata preko mora, dok putovanje od Dublina prema Dunkerqueu preko Ujedinjenog Kraljevstva traje u teoriji samo oko 13 sati.
No u praksi voza?i imaju pravo na stanke, suo?avaju se sa zastojima u prometu i provode više vremena na ukrcavanje i iskrcavanje iz trajekata koji im trebaju dva puta.
Izravno putovanje prema Europi “pruža ve?u sigurnost”, isti?e Simon McKeever, glavni direktor irskog udruženja izvoznika.
Prvi dani nove godine u luci u Dublinu protekli su mirno, u prvom redu zbog manjeg opsega trgovine nakon blagdana te zbog restrikcija zbog pandemije koronavirusa.
Irsko ministarstvo prometa podsje?a da su mnoga poduze?a stvorila zalihe u prosincu, strahuju?i od zastoja u prometu nakon brexita, što se još nije dogodilo.
Promet bi se trebao vratiti u normalu i pove?ati se u tjednima koji dolaze, što ?e biti pravi test za granicu izme?u Europske unije i Ujedinjenog Kraljevstva.
Tada su mogu?a kašnjenja i irski prijevoznici koji prevoze robu u kontinentalnu Europu tada ?e odlu?iti ho?e li definitivno zaobilaziti Ujedinjeno Kraljevstvo.