Tijekom ljeta, puno se više putuje nego zimi, ?im osvanu lijepi dani i pojavi se mogu?nost za boravak na zraku, uz more, rijeku, jezero ili bilo gdje na odmoru, vrlo je važno da naše vozilo bude spremno za duža putovanja.
Kako bismo vam pomogli i olakšali pripremu vozila za ljeto u nastavku možete pro?itati što predlažu naši stru?njaci da se mora provjeriti i o ?emu moramo voditi ra?una kako bi nas naše vozilo sigurno i bez poteško?a prevezlo na mjesto za odmor.
Prije puta obavezno treba obaviti kontrolu automobila
1. Korisni?ki priru?nik
Prije bilo kakvih kontrola potrebno je slijediti upute iz korisni?kog priru?nika kojeg uvijek moramo imati u vozilu. Priru?nik može pomo?i voza?u i dati rješenje za ve?inu problema, odnosno uputiti ga kada je potrebno obratiti se servisu ukoliko do?e do kvara kojeg sam voza? ne može riješiti. Ako ga nemamo, teže ?emo detektirati problem, ne?emo znati zašto je upaljena lampica ili što zna?i poruka na kontrolnoj plo?i Otežava se komunikacija izme?u servisa i voza?a koji ne može objasniti što se dogodilo s vozilom.
2. Razina ulja u motoru
Jedna od najosnovnijih kontrola jest kontrola razine ulja u motoru, osobito za vozila koja nemaju nadzor razine ulja putem putnog ra?unala. Ta bi se kontrola trebala obaviti nakon svakog punjenja goriva, 10 minuta nakon gašenja vozila na ravnoj podlozi. Razina na ru?nom mjera?u ulja mora biti izme?u minimuma i maksimuma, a ukoliko je razina viša ili niža od toga treba provjeriti u korisni?kom priru?niku ili kontaktirati servis. Ovakva se kontrola mora obavljati nakon svakog dužeg putovanja, ukoliko vu?emo prikolicu ili drugo priklju?no vozilo kojim prevozimo ve?e terete jer tada motor troši više ulja, osobito u ljetnom periodu. Uz sebe bi uvijek valjalo imati litru motornog ulja jer se može dogoditi da ga ne možemo kupiti na benzinskim postajama. Nakon dopune ulja, ostatak ulja zatvorite u plasti?nu vre?icu ili drugu ambalažu koja se može dobro zatvoriti kako se ulje ne bi prolilo po prtljažniku.
3. Razina rashladne teku?ine
Još je jedna važna kontrola, a rije? je o kontroli rashladne teku?ine. Ne smije se otpuštati poklopac ako se motor nije dovoljno ohladio jer se možemo ope?i. Rashladna teku?ina motora može se nadopuniti destiliranom vodom ili vodom iz slavine, ali se ne smije dodati više od 3 dcl. Ukoliko je rije? o više teku?ine mogu?e je došlo do propuštanja rashladnog sustava što treba provjeriti, a potom kontaktirati pomo? na cesti ili servis. Ako rashladni sustav nadopunjavamo antifrizom, u korisni?kom priru?niku moramo potražiti koju vrstu teku?ine predvi?a proizvo?a?.
4. Razina teku?ine za stakla
Teku?inu za stakla, tako?er redovito moramo dopunjavati zbog pove?ane potrošnje tijekom ljetnih mjeseci. Istrošene metlice brisa?a kao i loša usmjerenost mlaznica za pranje vjetrobranskog stakla mogu biti prava gnjavaža na dužim putovanjima, pa ih tako?er treba provjeriti i ukoliko je potrebno, zamijeniti novima kako bi vožnja bila ugodnija i sigurnija.
5. Provjera tlaka u gumama
Zbog prtljage i pove?anja tereta u vozilu potrebno je postaviti tlak u gumama prema tablici koja odre?uje nivo tlaka u gumama prema osovinskom optere?enju za odre?enu dimenziju kota?a. Ta je tablica obi?no nalijepljena na poklopcu spremnika goriva ili na okviru vrata, a tako?er nalazi se i u korisni?kom priru?niku za vozilo. Vrlo je važno da nivo tlaka u gumama bude odgovaraju?i jer previsoki ili preniski nivo mogu oštetiti gumu.
6. Provjera rezervnog kota?a
Voza? mora znati ima li rezervni kota? u vozilu. Ukoliko ga nema, mora provjeriti postoji li u vozilu pribor za popravak gume, je li korišten i je li mu istekao rok trajanja. Preporuka je da imamo rezervni kota? umjesto pribora za popravak gume jer se ?esto dogodi da se guma rasje?e vožnjom po uskim, makadamskim cestama i ne može se popraviti. Tako?er, moramo provjeriti ispravnost i nivo tlaka u gumama rezervnog kota?a. Preporu?uje se provjeriti ima li vozilo alat za zamjenu kota?a, je li klju? za otpuštanje vijaka kota?a dovoljno ?vrst i ima li klju?i? za sigurnosni vijak na gumama.
7. Rezervne žarulje i osigura?i
?esto se doga?a da rezervne žaruljice i osigura?i nisu odgovaraju?i pa i to valja provjeriti. U ljetnom se periodu zbog vru?ina i gužvi na prometnicama ?esto putuje no?u zbog ?ega dolazi do ?eš?e potrebe za zamjenom žaruljica, a ukoliko žaruljice nisu odgovaraju?e dolazi do problema. Osigura?i tako?er ?esto pregore zbog preoptere?enja 12V utika?a u vozilu, vanjskim hladnjacima, pumpama za gumene ?amce ili uklju?ivanjem ostalih potroša?a (tableti, mobiteli, prijenosni DVD ure?aji i sli?no).
8. Sigurnosna oprema
Sigurnosna oprema treba biti na dohvat ruke prilikom zaustavljanja vozila u slu?aju kvara ili drugih nepredvi?enih situacija što se ?esto doga?a u ljetnim danima. Reflektiraju?ih prsluka mora biti dovoljno za sve putnike u vozilu, a trokut i prva pomo? tako?er moraju biti pri ruci umjesto da su zatrpani prtljagom i teško dostupni. Dobro je imati vatrogasni aparat dobro u?vrš?en u svojem nosa?u.
Izvor: HAK