Osnovana 1919. godine, marka CITROËN ove godine slavi svoj 100. ro?endan. Citroën je ikonska i popularna marka koju stalno animira jedna želja: razumjeti, zadiviti i zadovoljiti svoje kupce.
Tip A bio je prvi europski serijski automobil u prodaji ve? od 1919. godine. Model Traction Avant je odredio moderni automobil prije 85 godina. 2 CV (Spa?ek) je stavio slobodu svima na dohvat ruke. DS je utjelovio snagu napretka.
100 godina kreativnih vozila
Citroën je marka s najviše kolekcionara na svijetu. S vozilima koja su simboli svog vremena, kao što su Tip A, Traction Avant, 2 CV (Spa?ek), DS (Žaba) ili u novije vrijeme Berlingo, C3, SUV C3 Aircross ili SUV C5 Aircross, Citroën nikada nije prestao nuditi moderan i kreativan pristup mobilnosti.
100 godina pobjeda
S osam naslova svjetskog prvaka u reliju u kategoriji proizvo?a?a i devet naslova svjetskog prvaka u kategoriji voza?a i suvoza?a za Sébastiena Loeba i Daniela Elenu, Citroën ulazi u povijest automobilskih utrka. Ta ve? bogata povijest, od reli utrka do automobilskih krstarenja dokazuje tehnološku vještinu i želju za pobjedom marke Citroën.
100 godina komunikacije
Nekonformisti?ka i smiona, komunikacija za Citroën nema granica. Od Eiffelovog tornja do Interneta, korišteni su svi mediji za promociju Marke i njenih vozila. Danas, kao i u prvim danima, Citroën ima snažan izri?aj. ?esto avangardna, uvijek grandiozna, Citroënova komunikacija ostavlja trajan dojam. Od svojih po?etaka, André Citroën je to shvatio osvjetljavaju?i Eiffelov toranj svojim imenom, kao i pokretanjem hrabrih ekspedicija diljem svijeta, pa ?ak i izumom minijaturnih modela svojih vozila za djecu svojih kupaca. Naslje?e koje su sljede?e generacije mogle nastaviti, posebno s kampanjama Jacquesa Séguéle (Divlji chevroni 1985, Visa na nosa?u zrakoplova Clémenceau, CX s Grace Jones), a u novije vrijeme i originalnim reklamama (robot Xsara Picasso, C4 robot transformator, kampanja marke Citroën – autostoper, itd.).
KLJU?NI DATUMI U POVIJESTI MARKE CITROËN
1878: Andre Citroën je ro?en 5. velja?e 1878. u Parizu
1905: Kreacija tvrtke Engrenages Citroën
1908: Andre Citroën preuzima liderstvo u Mors automobiles
1919: ro?enje automobilske Marke i lansiranje modela Tip A, prvog vozila ra?enog na teku?oj vrpci u Europi
1920: osnivanje prvih dje?jih jaslica u društvu
1922-1923: prvo putovanje kroz Saharu u vozilu s gusjenicama B2
1923: predstavljanje igra?aka Citroën (auti?i, makete…)
1924-1925: „Crno krstarenje“ (30 000 km u Africi)
1924: lansiranje B10, prvog europskog velikoserijskog potpuno ?eli?nog automobila, proizvodnja doseže 300 vozila na dan
1925: Citroën osvjetljava Eiffelov toranj i to tijekom 10 godina, prodajna mreža doseže 5.000 prodajnih salona
1927: dolazak Charlesa Lindbergha u tvornicu Javel
1928: komercijalizacija Citroëna C4 i C6
1931: lansiranje prvog autobusa Tip C6 G1 s 22 sjedala
1931-1932: „Žuto krstarenje“ (12 000 km u Aziji)
1933: prvi sportski pothvat s 300.000 prije?enih km u 133 dana u Montlhéryu s “Petite Rosalie”
1934: predstavljanje modela Traction Avant, Michelin preuzima Citroën
1935: 3.7. umire André Citroën
1936: prvi dizelski motor Marke, zapo?et projekt TPV (Tout Petit Voiture), budu?i Citroën 2 CV
1947: predstavljanje Tipa H, gospodarskog vozila s prednjim pogonom i ravnom podnicom
1948: predstavljanje 2 CV (Spa?ek)
1950: umire Pierre Boulanger, Citroënov CEO
1951: Lansiran 2 CV furgon
1954: prva primjena hidrauli?nog ovjesa na modelu Traction Avant 15 – 6 H
1955: predstavljanje DS 19 (Žaba)
1957: kraj proizvodnje Traction Avanta, proizvodnja je dosegla 200.000 vozila
1959: prva pobjeda na reliju Monte Carlo s ID 19
1961: sve?ano otvaranje tvornice Rennes-la-Janais za lansiranje Ami 6
1965: osnivanje tehni?kog centra u Vélizyu
1966: godišnja proizvodnja dolazi na 500.000 primjeraka
1967: komercijaliziran Citroën Dyane
1968: lansiran Citroën Méhari
1970: predstavljanje modela SM i GS, Europskog automobila godine 1971.
1973: utrka Raid Afrique sa Spa?ekom
1974: zatvaranje tvornice Quai de Javel, predstavljeni Citroën CX i Citroën C35
1975: izlazak posljednjih modela DS i SM
1976: Citroën i Peugeot postaju PSA Peugeot Citroën; debitirao Citroën LN
1978: Lansirani Citroën Visa i Citroën LNA
1981: Predstavljen Citroën C25 furgon
1982: Debitira Citroën BX
1984: lansiranje C15, koji se proizvodio 22 godine
1985: novi identitet Marke s bijelim chevronima na crvenoj podlozi
1986: Akcija „Zmaj“ u kojoj sudjeluje 140 mladih koji putuju kroz Kinu u novopredstavljenom modelu AX
1989: lansiranje modela XM, Europskog automobila godine 1990
1990: Prestaje proizvodnja 2 CV
1991: lansiran Citroën ZX. Citroën ZX Rally Raid pobijedio je na utrci Pariz – Dakar
1991: automobilski žiri izabrao André Citroëna za proizvo?a?a stolje?a zbog njegovih inovacija
1993: predstavljanje modela Xantia, koji je proglašen najljepšim automobilom
1994: debitira Citroën Evasion
1996: komercijalizirani Berlingo, prvi ludospace i Citroën Saxo
1997: lansirana Citroën Xsara
1998: kreiran motora HDi
1999: prva pobjeda na Svjetskom prvenstvu u reliju sa Xsarom Kit Car
1999: debi modela Xsara Picasso
1999: CITROËN premašuje brojku od milijun prodanih vozila godišnje
2001: otvaranje Konzervatorija CITROËN u Aulnayu, lansirani Citroën C5 i C3
2002: komercijalizacija modela C8
2003: prvi naslov prvaka u kategoriji proizvo?a?a na Svjetskom prvenstvu u reliju
2004: reklama s rasplesanim robotom koju je režirao Neil Blomkamp za izlazak modela C4
2005: lansiran Citroën C6
2006: predstavljanje modela C4 Picasso
2007: otvaranje salona na Champs-Elysées 42 u Parizu
2008: komercijalizacija novog C5
2009: renesansa Marke s novim identitetom koji se temelji na bijeloj, crvenoj i sivoj boji
2012: Marka je osvojila 8 konstruktorskih naslova (2003. do 2005. i 2008. do 2012.). Sébastien Loeb i Daniel Elena okitili su se s 9 titula u kategoriji “Voza?” i “Suvoza?” (2004 – 2012).
2014: Citroën lansira Citroën C4 Cactus, prezentacija premium marke DS
2015: Novo obe?anje marke: „Be different, Feel Goo“d
2016: Citroën predstavlja novu generaciju Citroëna C3
2017: Citroën kre?e u SUV ofenzivu s modelom SUV C3 Aircross
2019: Lansirana perjanica marke, SUV Citroën C5 Aircross
Sve je po?elo 1900. u Poljskoj kada s 22 godine, mladi inženjer i student André Citroën dobiva patent za zup?anike u obliku chevrona, koji ?e kasnije postati znak njegove marke. Naime, 1912. godine, zainteresiran za automobilsku industriju, putuje u SAD gdje se susre?e s Henry Ford-om. Tamo je posjetio tvornicu za proizvodnju Forda T gdje je Ford pojednostavio rad uvo?enjem pokretne trake. 1919, André Citroën osniva automobilsku marku Citroën lansiranjem Type A, prvog masovno proizvedenog automobila u Europi. Tridesetih godina prošlog stolje?a André Citroën bio je na vrhuncu svoje slave: najve?i je europski proizvo?a? vozila. Ne samo u svijetu automobila, André Citroën uvijek je bio pionir i nije mario za pravila. U pogledu korisni?kog iskustva, on je izumio post-prodajnu uslugu, jamstvo ili potroša?ki kredit kod SOVAC-a. André Citroën udružuje snage s talentiranim umjetnicima (po?evši od Pierrea Louysa 1920.). Ime Citroën bilo je napisao na nebu (u listopadu 1922.), Eiffelov toranj osvjetljen je imenom Citroën (od listopada 1925. do listopada1934.), a pokrenute su i hrabre ekspedicija širom svijeta kako bi pokazale pouzdanost i robusnost vozila Citroën (prijelazSahare 1922., “Croisière Jaune” od 1931. do 1932. itd.).
10 IKONSKIH MODELA MARKE CITROËN
TIP A – 10 KS u prodaji od 4. lipnja 1919. prvi je automobil marke Citroen i prvi francuski velikoserijski proizvedeni automobil. Iznad svega bio je to u?inkovit, udoban i ekonomi?an automobil s potrošnjom od 7.5 litara na 100 km što je bilo iznimno za to razdoblje. Bio je luksuzno opremljen tvorni?kim presvlakama, jastucima i naslonja?ima sjedala s ugra?enim oprugama, drvenim okvirima vrata, zavjesama na bo?nim prozorima i elektri?nom rasvjetom u kabini. Imao je nekoliko oblika – Torpedo (naj?eš?i), Coupé de Ville (gradski) i Must (zatvorena limuzina s 4 sjedala). U prodaji od 1919. do 1924., proizvedeno je više od 24.000 vozila.
TRACTION AVANT – bilo je to posljednje briljantno vozilo tijekom života Andre Citroëna, predstavljen je 1934. Niži i aerodinami?niji nego bilo koji automobil u to vrijeme, dizajnirao ga je odli?ni Flaminio Bertoni i projektirao Andre Lefebvre. Imao je prednji pogon i neovisni prednji ovjes, što je bila fantazija u to vrijeme, kao i hidrauli?ne ko?nice. Sve ovo doprinijelo je novoj razini užitka u vožnji i sigurnosti. 1954. dobio je hidrauli?ni ovjes straga te ponudio udobnost bez premca i iznimno držanje ceste kao rezultat. Proizveden je u cca 760.000 primjeraka do kraja proizvodnje 1957.
TIP H – lansiran je 1947, bio je prvi masovno proizvedeni kombi s prednjim pogonom. Naslijedio je kratkovje?ni model TUB i nastavio je karijeru do 1981. kada ga je naslijedio C25. Bio je proizveden u više od 490.000 primjeraka. Imao je osobito inovativan dizajn za komercijalno vozilo u to doba. Motor izba?en sprijeda, okvir nalik na kralježnicu od valovitog ?elika i prednji pogon. ?esto su ga prera?ivali za prijevoz namirnica, stoke, služio je kao ambulantno i policijsko vozilo, ali je oduvijek bio druga?iji zbog svog specifi?nog oblika. Uklju?ivao je inovacije kao što su bo?na klizna vrata.
2 CV – Novi direktor, Pierre Boulanger oformio je 1936. dizajnerski ured na ?elu sa sjajnim inženjerom Andreom Lefebvreom kako bi radili na malom udobnom modelu. Naziv projekta bio je TPV, Tout Petit Vehicule ili Vrlo maleni automobil. 1936. godine sastavlja specifikacije automobila koji se može opisati kao „kišobran na 4 kota?a u kojem se voze?i kroz polje ne smije razbiti niti jedno jaje”. Iako je bio spreman za otkrivanje na pariškom salonu 1939., bio je otkazan radi po?etka rata. Javnost je morala ?ekati do salona 1948. kada postaje zvijezdom. To je bio po?etak rekordno duge karijere s 5,1 milijuna proizvedenih primjeraka koja je potrajala do srpnja 1990. Zajedno s društvom razvijao se ovaj osnovni automobil, ?uvaju?i svoj duh slobode, jednostavnosti i neformalnosti. Sada je jedna od ikona automobilske povijesti.
DS – Lansiran 1955., Citroën DS podsje?ao je na NLO s futuristi?kim dizajnom bez presedana, u obliku vodene kapi, i iznimno velikim prozorima. DS ili božica neosporno je bio zvijezda Pariza 1955., a prvi dan prodan je u 12.000 primjeraka. Njegova elegantna aerodinami?na linija i futuristi?ki dizajn privla?ili su pozornost. Linija vodene kapi, koju je osmislio sjajni talijanski dizajner Flaminio Bertoni izdvajala ga je od svih automobila tog razdoblja. Unutar ove futuristi?ke karoserije bio je luksuzni interijer, a cijeli automobil bio je upakiran s tehnološkim inovacijama kao što su hidrauli?ki ovjes, servo upravlja? i disk ko?nice. DS 19 spasio je predsjednika De Gaullea prilikom atentata, iako su meci probušili gume. Prodan je u 1,5 milijuna primjeraka, a danas je DS jedanod najviše cijenjenih ikonskih modela u automobilskom svijetu.
MEHARI – Lansiran u svibnju 1969, ovaj automobil je bio vozilo za slobodno vrijeme, u potpunosti ispred svog vremena. Napravljen na platformi Citroën Dyane 6. Roland de la Poypo, predsjednik tvrtke SEAP i stru?njak za plastiku osmislio je istodobno rekreacijsko i višenamjensko vozilo. Otporan je na grebanje, manje udarce i koroziju. Zamisao je bila napraviti karoseriju od ABC plastike. I tako je ro?en Mehari, prvo francusko serijsko vozilo s karoserijom na?injenom posve od obojene plastike. Bio je lagan za održavanje i mogao se prati mlazom vode (?ak i iznutra). Proizvodio se do
1987., a 2016. napravljen je E-Mehari.
SM – otkriven na salonu u Ženevi 1970. Ovaj Grand Torismo coupe iznenadio je tržište sa svojim aerodinami?kim linijama i naprednim tehnološkim inovacijama. S Maseratijevim motorom od 6 cilindara i hidropneumatskim ovjesom, SM kombinira udobnost, dizajn i performanse, a bio je i najbrži auto s prednjim pogonom na svijetu. Proizvodnja je prestala 1975. Danas je SM iznimno tražen od kolekcionara.
CX – lansiran u Parizu 1974. utjelovljuje novi luksuz marke i zamjenjuje DS. Zapanjuju?e zaobljeni vjetrobran dio je fluidnih linija automobila, imao je preglednu kontrolnu plo?u zbog koje ne treba skidati ruke s volana. Sve su to bile inovacije koje su isticale ovaj model 1975. i zajam?ile mu dug proizvodni vijek sve do 1991. kad ga naslje?uje model XM. Uz pogon na prednje kota?e i hidropneumatski pogon bio je proglašen automobilom godine 1975. Robert Opron zaslužan je za aerodinami?ne i fluidne vanjske linije CX-a. Imao je prtljažnik bez petih vrata unato? obliku kompakta. Proizveden je u više od 1,1 milijuna primjeraka.
XSARA PICASSO – Lansiran 1999. godine., Citroën Xsara Picasso je prvi Citroënov kompaktni monovolumen. Imao je inovativni oblik jajeta, velike prozore te simetri?nu i pro?iš?enu komandnu plo?u. Donosi izvanredan, velikodušan prostor za putnike, posebice radi 3 prava stražnja sjedala. Xsara Picasso simbolizira stilisti?ku obnovu marke. Postiže pravi komercijalni uspjeh s više od 1,7 milijuna proizvedenih vozila od 1999 – 2010. Automobil je nazvan po poznatom slikaru Pablu Picassu.
C4 CACTUS – lansiran 5. velja?e 2014. na dan ro?enja Andre Citroëna. Ime dolazi od biljke kaktus koja konzumira malo vode, kao i C4 Cactus goriva. Posjeduje ekskluzivne tehnološke inovacije kao što su zra?ni jastuk u stropu, sustav Magic Wash, panoramski krov s visokom razinom termi?ke zaštite. Bio je prvi serijski automobil koji na sebi ima Airbump, dizajniran za zaštitu vozila od ošte?enja.