Proteklih nas godina proizvo?a?i automobila gotovo kontinuirano bombardiraju najavama o samovoze?im mogu?nostima novih modela automobila.
No, pravo je pitanje koji sve koraci moraju biti savladani i kako funkcionira redoslijed aktivnosti da bi vožnja bila potpuno automatizirana, odnosno automobil samovoze?i ili autonoman. Redoslijed aktivnosti u vožnji autonomnim automobilom razvrstali smo u sedam klju?nih koraka. Pa, krenumo redom…
1. Voza? u ra?unalni sustav automobila unosi željeno odredište, na sli?an na?in na koji se danas unosi odredište u navigacijske ure?aje. Dakle, nužno je znati to?nu adresu cilja putovanja, a sve preostale kalkulacije prepuštaju se ra?unalu.
2. Nakon kalkulacije rute, automobil iz stanja mirovanja prelazi u aktivno stanje. Aktiviraju se svi raspoloživi senzori u vozilu, od kojih je klju?an LIDAR, posebna vrsta radara koji skenira prostor od 360 stupnjeva u odnosu na vozilo, i u ovisnosti o dometu detektira sve objekte na udaljenosti od 60 do 100 metara. Pomo?u LIDARA stvara se trodimenzijska slika okoline vozila pa ra?unalni programi obradom tih podataka mogu predvidjeti sve mogu?e scenarije.
3. Aktiviraju se i posebni senzori, naj?eš?e kamere, koje detektiraju relativan položaj vozila u odnosu na digitalne karte. Takvi senzori traže obilježja poput oznaka na cesti, koje im pomažu u preciznijem pozicioniranju. Naravno preciznost digitalnih karata od klju?nog je zna?aja kako bi putovanje prema cilju bilo izvedeno precizno.
4. Sustav radara, koji je smješten naj?eš?e u prednjim i stražnjim odbojnicima, detektira udaljenost od objekata s prednje i stražnje strane vozila. Ra?unalo potom prema brzini kretanja vlastitog vozila ra?una brzine kretanja okolnih vozila te se prilago?ava tempu prometa, a sve u skladu s propisanim ograni?enjima brzina na dionici ceste na kojoj se nalazi u odre?eno trenutku.
5. Programska podrška za upravljanje koristi podatke svih senzora, te korištenjem naprednih algoritama odre?uje parametre rada vozila, uklju?uju?i i sve aktivnosti vezane za upravljanje vozilom. Koriste se neke od metodologija strojnog u?enja, tako da sustav zapravo u?i iz svake situacije, te novim saznanjima prilago?ava nove odluke. Dakle, nakon svakog putovanja ra?unalo postaje sve boljim voza?em, jer koristi prethodno ste?eno iskustvo kako bi bilo preciznije u budu?im procjenama.
6. Tako dobiven sustav umjetne inteligencije u potpunosti oponaša odluke ?ovjeka voza?a, uklju?uju?i i ‘napredne’ odluke poput onih o promjenama voze trake, pretjecanjima, smanjenju brzine kretanja u ovisnosti o vremenskim uvjetima ili mogu?noš?u prianjanja guma na podlogu, reakcijama u nepredvi?enim prometnim situacijama i sli?no.
7. Po dolasku na destinaciju, vozilo pronalazi prostor za parkiranje te se samostalno zaustavlja. Voza? izlazi iz automobila, a ra?unalo milimetarskom preciznoš?u izvršava manevar parkiranja te naposljetku gasi pogonski sklop i zaklju?ava vrata.