Hrvatska se po standardima održivosti turizma i prihva?anju zelene transformacije za oporavak putovanja za 2020. pozicionirala na 13. mjestu u svijetu, ?ime je i me?u top 20 zemalja, koje predvode skandinavske odnosno EU zemlje, pokazuje novo izvješ?e o održivom turizmu globalne istraživa?ke ku?e Euromonitor International.
U sklopu izvješ?a ta je analiti?ka ku?a procijenjivala 99 zemalja u svijetu i rangirala najbolje zemlje održivog turizma kroz tzv. Sustainable Travel Index odnosno promatraju?i ekološku, socijalnu i ekonomsku održivost, rizike zemlje, kao i održivost turisti?ke potražnje, prijevoza i smještaja, pri ?emu iznose i podatak da 66,4 posto potroša?a na globalnoj razini želi pozitivno utjecati na okoliš svojim svakodnevnim djelovanjem u 2021. godini.
Po tom izvješ?u, na prvih pet mjesta po održivosti turizma i putovanja su Švedska, Finska, Austrija, Estonija i Norveška, a bolje ili ispred Hrvatske su i Slova?ka, Island, Latvija, Francuska, Slovenija, Švicarska te Litva, dok su iza nje (u top 20) još ?eška, Irska, Njema?ka, Belgija, Danska, Nizozemska i Portugal.
Za Skandinaviju se u izvješ?u isti?e da je uzor u angažmanu i svijesti o održivosti, gdje je ve? oko 65 posto tvrtki u turizmu i drugim djelatnostima implementiralo strategiju održivosti, kao i da cijela EU od 2019. vodi snažnu agendu održivosti kroz svoj “Europski zeleni dogovor (green deal)”, žele?i do 2050. posti?i uglji?nu neutralnost na svom prostoru i ispuniti i ciljeve Pariškog sporazuma do 2030.
U pandemiji se u EU, kako navode, udvostru?ila i digitalna zelena transformacija kako bi postpandemijski oporavak bio stabilniji i otporniji, a o?ekuje se i da ?e sektori poput zrakoplovstva i drugi, uz predvi?ena ‘vladina sredstva spasa’, i?i ka usvajanju održivije prakse.
Za Švedsku, koja je po tom indeksu na prvom mjestu voditeljica segmenta putovanja u Euromonitoru Caroline Bremner napominje i da je pionir u istraživanju procjene životnog ciklusa, koje je presudno za razumijevanje utjecaja ponašanja potroša?a i potrošnje, kao i da je jako angažirana na ciljevima održivog razvoja “?uvaju?i arkti?ki kao vje?ni led, koji pomaže u zaustavljanju klimatskih promjena, i s ciljem postizanja neto nula emisija do 2045. godine”.
“I druge zemlje pokazuju napredak u raznim segmentima putovanja, od održivosti prijevoza do smještaja, pa se tako neposredno iza prvih 20, koji ve?inom uklju?uju ostale europske zemlje, poput Njema?ke i Francuske, nalaze Novi Zeland, Bolivija i Kanada. To pokazuje da na globalnoj razini postoji jasna promjena u na?inu razmišljanja i otpor vra?anju putni?kom i turisti?kom modelu koji su vo?eni koli?inom. Umjesto toga, dionici, uklju?uju?i i tvrtke, vlade i turiste/putnike/potroša?e, se okupljaju nastoje?i graditi vrijednosti održivog turizma kako bi se izbjeglo klimatsko izvanredno stanje”, ocijenila je Bremner.
Iz Euromonitor Internationala iznose i da održivost nije neki novi koncept u turisti?koj industriji, jer se o tome pri?a i na tome djeluje ve? nekoliko desetlje?a, ali da u tome zaostaje segment putovanja jer je tek oko 55 posto putni?kih i turisti?kih tvrtki provelo neki oblik strategije održivosti.
“Ipak, sve je više tvrtki koje se posve?uju uvo?enju visokih socijalnih i okolišnih standarda, koji obuhva?aju zaštitu okoliša, socijalnu politiku i upravljanje, partnerstvo s neprofitnim organizacijama i druge, nastoje?i se oduprijeti ‘jurnjavi’ za velikim, a kratkoro?no neisplativim brojkama, i usredoto?iti se na dugoro?ne vrijednosti i strategije za održivi oporavak u ?emu svi dionici mogu imati koristi”, poru?uju iz Euromonitora.
HINA