A ovako pravne države postupaju s bjeguncima i kriminalcima. Turci osudili dva pilota i šefa aviokampanije, a Amerikanci isporu?ili dvojicu ameri?kih specijalaca Japanu koji su pred nešto manje od dvije godine organizirali spektakularni bijag industrijalca u zvu?niku iz Tokyja preko istanbula u Bejrut.
Karizmati?ni Libanonac, ro?en u Brazilu s diplomom Sorbone bio je spasitelj Nissana. Izvukao ga je iz propasti, a na koncu karijere Japanci su ga optužili za prevaru, za ne pla?anje poreza, za korištenje Nissanovih novaca u privatne svrhe. Tako je platio svoju svadbu Nissanovim parama u depadansi Marije Antonete u Versaillesu, a najmanje jednom tjedno koristio bi službeni jet Nissana da sleti u ljubavno gnjezdo svoje omiljene drage koja je naj?eš?e boravila u Rio de Janeiru i Parizu. Japan je optužio dvojicu Amerikanaca za pomaganje bivšem izvršnom direktoru Nissana u bijegu. Prvo su po?etkom godina SAD izru?ile Michaela Taylora i njegova sin Petera Japanu. Tata Taylor je bivši ameri?ki pripadnik specijalnih snaga i navodno je on bio taj koji je pomno isplanirao bijeg Ghsona. Sakrio ga je u pove?i zvu?nik, ukcao u zrakoplov i dopremio u njegovu rodnu ku?u u Libanonu gdje i sad živi. Spektakularan bijeg iz zatvora Carlosa Ghosna, sjajnog svjetskog managera u Libanon. Japanci su Ghsona mjesecima držali u zatvoru na samo jednoj zdjelici riže i malo vode. Mnogi ovaj bijeg uspore?uju s bijegom iz Alcatraza. Bivšeg ?elnika Alijanse Renault-Nissan-Mitsubishi, optuženog za prevare, Japancu su budno nadzirali prvo u zatvoru, a potom i u ku?nom pritvoru, no ameri?ki specijalci su ih nadmudrili.
Ghosn je pobjegao u Libanon nakon što je optužen za neprijavljivanje pla?e i korištenje sredstava tvrtke u osobne svrhe. Na japanskom sudu par je optužen za pomo? Carlosu Ghosnu u bijegu u Libanon. Trojica Turaka su ve? u zatvoru zbog pomaganja bivšem izvršnom direktoru Nissana u bijegu iz Japana u Libanon. Ghosn, koji ima francusko, libanonsko i brazilsko državljanstvo, još uvijek je bjegunac i u Bejrutu se skriva od japanskog pravosu?a.
Michael Taylor i njegov sin Peter optuženi su za pomaganje u spektakularnom bijegu Carlosa Ghsona 2019. godine.Jedan od najve?ih managera u svjetskoj autoindustriji gotovo dvije godine bio je u japanskim zatvorima, a onda se usprkos rigoroznim kontrolama i strogim mjerama uspio i uz pomo? dvojice Amerikanaca, tate Micheale Taylora bivšeg specijalca i njegova sina uspio izvu?i iz “japanskih pravosudnih ralja”. Navodno su ga sakrili u velike glazbene zvu?nike, ukrcali u avion i tako ga prošvercali prvo do Istanbula, a potom i letom privatne male avio kompanije i do Bejruta, rodnog grada gurua autoindustrije koji je bio na ?elu Renault-Nissan Alijanse i koji je živio “sto na sat”. Michael Taylor (60) je uz pomo? i George-Antoinea Zayeka, tako?er bivšeg ameri?kog specijalca Air Force, sakrio je Ghosna u veliku crnu kutiju u kojoj se navodno nalazila audio oprema. Ghosn je nakon više od godinu dana strogog zatvora bio pušten u ku?ni pritvor s time da ne smije napustiti Japan dok ?eka su?enje. Njemu se to nije svidjelo. Prvo je platio jam?evinu da bi mogao biti u ku?nom pritvoru, a potom je zbrisao uz pomo? specijalaca. Njih su nedavno Sjedinjene Države na zamolbu Japana izru?ile japanskim vlastima i napokon je ju?er protiv njih podignuta optužnica. Japanski tužitelji optužili su dvojicu Amerikanaca,, u ponedjeljak za bijeg bivšeg predsjednika Nissana Carlosa Ghosna u Libanon. Okružni tužitelji u Tokiju ispitivali su Taylorse otkako su izru?eni iz Sjedinjenih Država ranije ovog mjeseca, a u tokijskom su pritvoru od 2. ožujka. Tužitelji su rekli da su Taylorovi službeno optuženi za pomaganje kriminalcu u bijegu. Tužitelji su tražili njihovo izru?enje mjesecima nakon što su uhi?eni i pritvoreni u SAD-u u svibnju prošle godine.
Zamjenik glavnog tužitelja za Tokyo, Hiroshi Yamamoto rekao je da je u ponedjeljak zadnji dan kada su Taylorovi mogli biti u pritvoru bez optužbi prema japanskom zakonu. Nakon odluke Tužiteljstva u posljednji tren sad ih Japanci ponovio mogu držati u pritvoru.. Sud ?e odlu?iti ho?e li im se odobriti jam?evina. Yamamoto je rekao da tužitelji zahtijevaju nastavak pritvora zato što bi njih dvoje mogli pobje?i ili sakriti dokaze. Odbio je detaljnije objasniti zdravstveno stanje i ostale uvjete Taylorsa, ali rekao je da se poduzimaju odgovaraju?i postupci. Kazao je o ekstradiciji Taylorsa: – “I dalje smo zahvalni ameri?kim vlastima na suradnji i nadamo se nastavku su?enja”. Taylorovi nisu bili odmah dostupni za komentar, kao što je uobi?ajeno u japanskom kaznenom sustavu, gdje se više od 99 posto onih koji idu na su?enje proglašava krivima.
Carlos Ghosn, koji je gotovo dva desetlje?a vodio Nissan Motor Co., uhi?en je u studenom 2018. godine, a kasnije je optužen za lopovluk, prevaru, korištenje novca kompanije u privatne svrhe… Ghosn iz “hladovine Libanona” i dalje tvrdi da je nevin. Japan je Ghosna stavio na Interpolovu potragu, ali Libanon nema ugovor o izru?enju s Japanom. Uz to Ghosn je libanonski nacionalni junak, a više od svega ?uva ga njegovo bogatstvo koje se procjenjuje na stotinu milijuna dolara i kojim o?iti kupuje svoju slobodu. Yamamoto je rekao da je Japan još uvijek odlu?an da ?e Ghosnu biti su?eno.
U tom cilju Japan je detektirao i Ghosnove pomaga?a u Istanbulu te zatražio još pred više od godinu dana od turskih vlasti da ih privede pravdi. Tako je turski sud osudio izvršnog direktora turske privatne avionske kompanije MNG i dva pilota zbog krijum?arenja i njihove uloge u prebacivanju bivšeg predsjedatelja Nissan Motor Co Ltd Carlosa Ghosna iz Japana tijekom bijega u Libanon prije nešto više od godinu dana. Sud ih je osudio na ?etiri godine i dva mjeseca zatvora. Dvojica drugih pilota i stjuardesa su oslobo?ene, dok je protiv druge stjuardese odba?ena optužba.
Carlos Ghosn, neko? vode?e lik svjetske automobilske industrije, uhi?en je u Japanu krajem 2018. godine. Optužen je za isplatu previsoke pla?e, ne pla?anje poreza i korištenje sredstava tvrtke u osobne svrhe. Optužbe on negira. Svrgnuti predsjednik Alijanse Renault, Nissan Motor Co i Mitsubishi Motors Corp ?ekao je su?enje u ku?nom pritvoru u Japanu kada je u prosincu 2019. godine preko Istanbula pobjegao u Bejrut. I danas živi u svojoj ku?u iz djetinjstva. Ghosn, koji ima francusko, libanonsko i brazilsko državljanstvo, još je uvijek bjegunac i u Bejrutu je. Prije nekoliko mjeseci najavio je pokretanje sveu?ilišnog poslovnog programa. Libanon nema ugovor o izru?enju s Japanom.
POZADINA UTAMNI?ENJA CARLOSA GHSONA
Jednog od najve?ih svjetskih biznismena Japanci su držali mjesecima u zatvoru. Carlos Ghson je zatekao pred dva desetlje?a Nissan u minusu od 4 milijarde dolare i pretvorio ga u najbrže rastu?u automobilsku kompaniju. Zašto mu to rade i kako je mogu?e da spasitelj postane preko no?i okorjeli kriminalac, da spektakularno bježi iz Tokija u svoju domovinu Libanon jer ne vjeruje u japansko i zapadnoeuropsko pravosu?e i koji tvrdi da je japansko pravosu?e drakonsko, da nije imao pravo na odvjetnika, da je žrtva industrijskog rata Francuske i Japana, Renaulta i Nissana?
Carlos Ghosn je sve samo ne naivac. Dokazani je to maher s najizvrsnijim rezultatima u svjetskoj industriji, s najve?im školama, briljantin znanjem, hiper vidovitoš?u… Možda ga je sve to malo i ponijelo, jer nerijetko bi se ponašao kao diktator uzdižu?i se iznad uzusa i normalnog svijeta. Zvali su ga i malim Napoleonom i zauvijek ?e mi ostati u pam?enju njegova slika na Nissan Titanu. Ovaj pick-up na kojem je “ušetao” u japansku pri?u i Nissan 1999. i to na Tokyo Motor Showu na simboli?an na?in osvjetljava njega i ocrtava njegovu karizmu. Za Titana je Navara obi?an liliputanac, a on se pred tisu?u novinara na svjetskoj prezentaciji ovog pick-upa i na svom prvom predstavljanju japanskoj javnosti ukazao kao spasitelj njihova posrnula industrijskog diva. U Cobo centru, sajmištu udaljenom 80 km od središta Tokija tog je dana zavladao muk pre po?etak svjetske prezentacije Titana. Uz codo bubnjare i kroz umjetno stvorenu maglu na “stej?” je ulazio posve novi model ekstremno velikog pick-upa. Carlos Ghosnu virila je samo glava iznad kabine i ne samo stoga što Titan ogroman ve? i zato što on je visok tek koji centimetar iznad 160. Kad se magla digla, a reflektori ga obasjali po?eo je sipati grubu istinu i u re?enice od kojih se Japancima ledila krv u žilama. Bez previše emocija i gromka i gruba glasa kazivao je dramati?no: – Ja znam da ?e me sutra mrziti pola Japana, ja znam da ?u sutra podijeliti i više od deset tisu?a otkaza, ja znam da ?emo stegnuti kaiš i da nikad više ne?emo završiti godinu s ?etiri milijarde dolara minusa kako je to Nissanu “pošlo za rukom” prošle godine. Znam i da ?emo ve? dogodine biti na nuli, da ?emo za tri godine imati dobit kakav nam je prošle godine bio minus, da ?emo od lovine postati lovac i da ?emo biti predvodnici svjetskog automobilisti?kog poretka, da ?emo dominirati uspjesima, znanjem, tehnologijama…”
Bio je to odista govor koji se i meni duboko usjekao u pam?enje, jer ne samo što je Ghosn bio brutalno iskren, on je naprosto sve izvršio što je tada obe?ao. Nissan je postao to što jest i zato je pomalo nevjerojatno da mu se doga?a sve ovo. I zar vi ne bi takvom ?ovjeku koji je spasio japansku automobilsku industriji progledali kroz prste, oprostili i što se oženio za tek nekoliko godina mla?u Francuskinju Carole i to u dvorcu Versailles i to u odajama Marije Antonete i to naravno prikazao kao poslovni trošak Alijanse Renault-Nissan. Sve ostalo što je slijedilo prava je jeza za ?ovjeka koji je istinski ?udotvorac i koji se nerijetko uzdizao i iznad same politike i politi?ara. Javna je tajna da ga Shinzo Abe, predsjednik japanske Vlade nije podnosio, a ni Emanuel Macron ga nije gledao s poštovanjem, iako su sli?ne visine.
Carlos Ghosn, bivši Renault-Nissanov šef prvi put je javno progovorio nakon što je misti?no pobjegao japanskom pravosu?u. Od 13 mjeseci koliko je bio u tamnom kazamatu i na kraju ku?nom pritvoru, u vremenu u kojem su ga držali samo na riži i vodi sile?i ga da prizna nešto za što on tvrde da nikada nije u?inio. Ukratko, Carlos Ghosn pobjegao je iz Japana jer, kako tvrdi, tamošnji je represivni sustav zastrašuju?i i daleko od onoga kako ovu dalekoisto?nu državu percipira javnost. Na brže bolje sazvanoj press konferenciji u Bejrutu, gdje se sklonio, nekad jedan od deset najve?ih svjetskih managera otvorio je dušu, a za svoje tamni?enje prozvao je i Renault i Nissan i Francuze i Japance. – Žrtva sam japansko-francuskog industrijskog i tko zna kakvo samo ne obra?una. Kolateralna sam žrtva njihova neslaganja i dubokih razmimoilaženja, kazao je ovaj Libanonac koji je ro?en u Brazilu i koji ima diplomu Sorbone, najprestižnijeg francuskog sveu?ilišta. Pred više od 150 novinara istresao je dušu, a kazao je kako je otišao iz Japana ne zato što bježi, ve? stoga što tamo naprosto nije imao i nije bilo izgledno da ?e imati prigodu dokazati nevinost i istinu. Otkako su ga japanske vlasti uhitile u studenome 2018. gotovo da nije imao prigodu braniti se na adekvatan na?in. Saslušavanja su bila i brutalna, bez odvjetnika i stalno mu se prijetilo kako ?e ako ne prizna problema imati i njegova obitelj. Strašne su to optužbe na japansko pravosu?e koje ga je nakon devet mjeseci držanja u strogim zatvorskim uvjetima pustilo da se brani iz ku?nog pritvora uz pozamašnu jam?evinu. On je to spretno iskoristio i preko Istanbula osvanu krajem godine u Bejrutu. priznaju?i svoju nevinost optužbama koje su potaknule njegovo uhi?enje u studenom 2018. Ghosn je prošlog mjeseca pobjegao iz Japana gdje ga je držao uz jam?evinu. U zatvoru su ga držali zbog “nesavjesnog poslovanja”, zlouporabe korištenja svog položaja, zbog korištenja Nissanovog jet zrakoplova s kojim je ?esto putovao u društvu supruge na relaciji Tokyo – Rio de Janeiro.
– Kao što možete zamisliti, za mene je danas vrlo važan dan, rekao je Ghosn tijekom konferencije za novinare u Libanonu te nastavio: – Radujem mu se više od 400 dana otkako sam brutalno odveden iz svog svijeta, otkinut od obitelji, prijatelja i Renaulta, Nissana i Mitsubishija.
Ghosn je dalje rekao da je “brutalno” uhi?en i da je “saslušavan i osam sati dnevno” i to bez prisutnosti odvjetnika ili dokaza o pogrešnom postupanju. Ghosn je dodao da su mu tužitelji rekli: – “Bit ?e još gore ako se ne ispovjedite i ako ne priznate. Ne samo da ?emo Vas stisnuti, napast’ ?emo i vašu obitelj. Ghosn tvrdi da su zabilježene ove prijetnje i ispitivanja i da raspolaže konkretnim dokazima koji mogu dodatno rasvijetliti katastrofalno postupanje japanskih vlasi spram njega, a i mnogih drugi uhi?enika, a sve je to granirao i opaskom kako u Japanu ?ak 99,4 posto optuženika bude i osu?eno. – Cijelom svijetu pokušali su me predstaviti kao najve?eg kriminalca, kazao je.
Ghosn tvrdi da su brojni Nissanovi šefovi bili pod presingom i da su ih uvjeravali u njegovu krivnju. Nissanov izvršni direktor Hiroto Saikawa i šef pravne tvrtke Hari Nada imenovao je baš Ghosna. – Jedini na?in da se riješi utjecaja Renaulta na Nissan je da se mene riješi”, dodao je. “Dogovori izme?u Nissana i tužitelja su svugdje. Re?eno mi je da je to potpuno ilegalno.
Upitan, može li pružiti dokumente koji bi mogli dokazati njegovu nevinost, Ghosn je rekao: „Spreman sam javnosti podijeliti te dokumente. Ne?u prihvatiti takve stvari kakve jesu. Moram sprati ljagu sa svojeg imena.
Bijeg iz Japana
Carlos Ghosn pobjegao je iz Japana i otputovao u Bejrut u Libanon. Puno se pisalo da je Ghosn uspio pobje?i iz Japana gdje su ga držali uz jam?evinu, ali to?ni detalji bijega i dalje su nepoznati. Ghosn je izjavio da “više ne?e biti taoci jakog japanskog pravosudnog sustava u kojem je bio kriv i prije sudskog procesa. Dalje je rekao: – Nisam pobjegao od pravde. izbjegao sam nepravdu i politi?ki progon. Sada napokon mogu slobodno komunicirati s medijima i radujem se sljede?em tjednu.
Carlos Ghosn je pao u nemilost
U studenom 2018. Nissanov upravni odbor donio je odluku da otpusti predsjednika Carlosa Ghosna nakon optužnice u Japanu pod optužbom da si je ispla?ivao višu pla?u nego što je to dozvoljeno internim, ali i japanskim pravilima. To je u Japanu naprosto nezamislivo da netko prekrši takvu uredbu i takvi se kažnjavaju gotovo kao što strojovo?e vlakova koji zakasne i samo jednu minutu izlažu ogromnim sankcijama. U japansku glavu naprosto ne može stati da si je netko isplatio i jen ve?u pla?u od onoga što je sveto pismo društva ove zemlje. Iako to nije to?no poznato, ali Ghosn si je isplatio i koji postotak ve?u pla?u! Tako da mu je omjer od 1:50, koliko tolerira japansko društvo bio tek nešto ve?i, ali bilo je to dovoljno da ga zatvore i da ga cijelo društvo prezre. I to bez obzira na to što je pred 18 godina preuzeo Nissan u teškim minusima koji su se mjerili u milijardama dolara i koje je pretvorio u ogromnu dobit. Nissan je od lovine postao lovac za njegova mandata, a kruna svega bilo je spajanje s Renaultom. Poslovna krivulja vinula se nebo, Alijansa je postala jedan od tri najve?a proizvo?a?a, a pred dvije godine nakon Dacije i Lade kupljen je i Mitsubishi. Upravo je pred nešto manje od dvije godine Carlos Ghosn i nama u Ženevi dao intervju kao ?elnik Mitsubishija. Ve? tada se dalo naslutiti da mu je status poljuljan, jer nije ga bilo više na ?elu Renault-Nissan alijanse i kao utjehu dali su mu da vodi Mitsubishi te da predstavi na salonu novitet simboli?nog imena Mitsubishi Eclipse. Tada je i za Ghosna o?igledno zapo?ela pomr?ina!
Nissanova interna istraga tako?er je Ghosna optužila za druga nedoli?na ponašanja, uklju?uju?i osobnu upotrebu imovine tvrtke, a optužili su i njegova bivšeg zamjenika Grega Kellyja Japanski istražitelji ustvrdili su kako njih dvojica nisu prijavili iznose odštete u izvještaju o vrijednosnim papirima na Tokijskoj burzi koji su bili manji od stvarnog iznosa. Tako su se ponašali “tijekom mnogih godina”, kazali su istražitelji te dodali kako
– Nissan je pružao informacije japanskom državnom odvjetništvu i u potpunosti sura?ivao s istragom. Nastavit ?emo i dalje.
Iz Nissana je išlo i sljede?e priop?enje: – Nissan se duboko ispri?ava što izaziva veliku zabrinutost dioni?ara i dionika. Nastavit ?emo s radom na utvr?ivanju problema upravljanja i poštivanja zakona i poduzimanju odgovaraju?ih mjera. Nissan naglašava da dugogodišnje partnerstvo marke s Renaultom u sklopu Saveza Renault-Nissan-Mitsubishi “ostaje nepromijenjeno.”
Ghosn odlazi s mjesta predsjednika Renaulta
Carlos Ghosn službeno je odstupio s mjesta izvršnog direktora i predsjednika Renaulta, nakon sastanka upravnog odbora tvrtke po?etkom 2019. godine. Ghosn je odlu?io dobrovoljno podnijeti ostavku s mjesta na ?elu francuskog proizvo?a?a automobila. Renault je potvrdio još prošle godine da je prihvatio Ghosnovu ostavku i da je imenovao novog izvršnog direktora i predsjedatelja. Kao što se o?ekivalo, bivši izvršni direktor Michelina Jean-Dominique Senard izabran je za novog predsjednika Renaulta tijekom sastanka odbora, a Thierry Bollore, koji je vodio posao u Ghosnovoj odsutnosti, postao je Renault novi direktor. Zanimljivo je kako je prethodno dok je Ghosn bio u uzletu Senard tako?er prihvatio Ghosnovu poziciju predsjedatelja saveza Renault-Nissan-Mitsubishi nakon imenovanja na mjesto izvršnog direktora. Od tada je Upravni odbor Renaulta glasao za uklanjanje Thierryja Bollorea s mjesta izvršnog direktora. Trajna zamjena tek treba biti imenovana.
Koliko god i Renault i Nissan vješto izbjegavaju re?i da nešto ne štima u njihovim odnosima toliko ih bijeg jednog od najve?i managera svih vremena iznimno plaši. Ghosn nije repa bez korijena, nije industrijski strateg i lumen koji ?e tako olako prije?i preko onoga o ?emu se posljednjih godina žestoko pri?a. I on sam je nebrojeno puta kazao kako su najve?i balast još impulzivnijem rastu Alijanse upravo dvije države koje su se upletale i koje se uple?u u biznis Alijanse. Japansko ministarstvo pravosu?a kazalo je da ?e pokušati ishoditi Ghosnovo izru?enje iz Libanona gdje je održao prvu konferenciju otkako je uhi?en u studenome 2018., ali dvije zemlje nemaju zakon o me?usobnim izru?enjima. Japanske, ali i turske vlasti jer je Ghosn bježao preko Istanbula, istražuju na?ine na koji je prokrijum?aren u Bejrut, a Interpol je za Ghosnom izdao me?unarodnu tjeralicu.