Ponuda glazbenih sustava u automobilima danas je bogata. Ne nude samo bezimeni tvorni?ki radio ure?aji, nego se nudi i odabir sustava s potpisima renomiranih proizvo?a?a.
Sve ve?i broj proizvo?a?a automobila u posljednjih je nekoliko godina po?eo svojim kupcima nuditi mogu?nost doplate za posebne audio sustave u svojim modelima. Takve su opcije uglavnom, barem u po?etku, bile rezervirane za top-end proizvo?a?e te njihove najvažnije i najskuplje modele, no s vremenom su oni, u ovakvom ili onakvom obliku, postajali dostupni i u automobilima srednjih i kompaktnih klasa, a na kraju i sasvim malih gradskih automobila. Lijepo, zar ne? Ljubitelji dobrog zvuka širom svijeta s pravom su se poveselili da ih autoindustrija nije zaboravila. No, je li sve tu baš tako blistavo kako se ?ini ovako na prvi pogled?
Volkswagen Up! Beats, Nissan Micra Bose, Hyundai Kona s Krell audio sustavom… Zvu?i sjajno, no teško je ne postaviti pitanje koliki dio pri?e ovdje ima marketing, a koliki stvarno kvalitetan zvuk? Krell poja?ala, primjerice, znaju stajati po 50 tisu?a eura, a ovdje govorimo o klasi u kojoj cijeli auto stoji dva, tri ili ?etiri puta manje. Je li dobar zvuk koji treba dobro i platiti doista dobra investicija u ovakvim slu?ajevima?
Davor Dev?i?, na pitanje može li zvuk u autu uop?e biti jednako kvalitetan kao i u odgovaraju?oj, dobro izoliranoj prostoriji, vrlo je jasan.
? Ne može, nikad. Razloga je više, a najvažnija dva su položaj zvu?nika i materijali u kabini, naro?ito bo?na stakla. Položaj zvu?nika zbog arhitekture kabine nije gotovo nikad na visini ušiju, a upravo tamo gdje su u profesionalnim tonskim studijima i Hi-Fi slušaonicama apsorpcijski materijali, tu je upravo refleksni materijal – staklo – upozorava.
Tijekom godina bavljenja glazbom i automobilima imao je prilike ?uti razne brendirane audio sustave u raznim modelima, od Bosea i B&O do Mark Levinsona i Beckera, i za njih kaže:
– Navedeni proizvo?a?i na sceni su ve? desetlje?ima i garantiraju dobar zvuk, no velika je zasluga i u izvrsnoj izolaciji visokih klasa – od njema?kog premium trolista A6/serija 5/E klasa, naviše. Ako jedan premium proizvo?a? po?ne sura?ivati s nekim premium audio proizvo?a?em, njegov ?e konkurent odmah potpisati ugovor s konkurentskim audio proizvo?a?em. Marketinška je to igra igra bez kraja, no tako je i s gumama, uljima..
Ulagati u dobar zvuk i u konfekcijskim automobilima, smatra, treba kad je tvorni?ki zvuk loš, a to još nije rijedak slu?aj, pri ?emu proizvo?a?i najviše štede na ‘neelektronici’, konkretno zvu?nicima.
– Danas se može vrlo jeftino proizvesti elektronika bilo koje vrste (infotainment, navigacija, DAB…), ali zvu?nici znaju biti loši, kartonski, kao iz 1985. K tome, CD izumire, to dobro znamo, a konzumacija glazbe u najve?em postotku se doga?a u MP3 formatu. Malo je njih koji ?e se potruditi i nabaviti snimke u FLAC formatu za koji se smatra da ne ‘ubija’ kvalitetu, pa bih preporu?io ?itateljima da prebacuju audio zapise s CD-a u najvišoj MP3 kvaliteti, a to je 320 KBPS. To je, recimo, standard na digitalnim prodajnim glazbenim servisima (iTunes), ali i komercijalnim radio stanicama.
Na pitanje smatra li da je bolje kupovati komponente i slaganje zvuka prepustiti stru?njacima ili se pouzdati u tvorni?ki audio sustav s potpisom kaže:
– Ne isplati se mijenjati glavnu pamet. Ako želite ulagati u bolji zvuk, ulažite u zvu?nike, jedino na njih možete djelotvorno utjecati. Akustiku same kabine ne možete promijeniti, uvijek ?ete imati stakla i zvu?nike kraj koljena, i tako dalje. S dodatnim, novim poja?alom ve? ulazite u nova oži?enja i raskopavanje pola automobila.
– Želite li to doista? Umjesto odgovora, odmah nudi i zaklju?ak:
– Ako niste zadovoljni, provjerite kakav vam je izvor zvuka – MP3 u YouTube rezoluciji od 128 KBPS ni u kom slu?aju nema dovoljno informacija u sebi, pa makar ga svirali kroz audio sustav od 10.000 eura. Zatim provjerite rade li za vaš tip auta poznati proizvo?a?i kvalitetnije zvu?nike. I na kraju – to je najjeftinije – prona?ite equalizer me?u funkcijama infotainmenta i poigrajte se malo. Što više bandova (frekvencijskih mjesta), to je ve?a mogu?nost da ?ete prona?i zlatnu kombinaciju dubokih, srednjih i visokih frekvencija koja ?e vaš auto u?initi ugodnim za slušanje glazbe.
Izvor: HAK