Za gašenje elektri?nog automobila potrebne su pove?ane koli?ine vode – samo za gašenje Tesle Modela S potrebno je oko 11.000 litara vode.
Hrvatski vatrogasci u svojem radu susre?u se i s gašenjem vozila na alternativni pogon (elektri?nih odnosno hibridnih vozila), što predstavlja odre?eni izazov, ali i dodatne opasnosti koje prijete vatrogascima odnosno spašavateljima.
U 2019. godini, od ukupno 62.938 novih automobila registriranih u Hrvatskoj, na elektri?ni pogon su bilo 193 vozila (0,3%) dok su hibridi ?inili 2,6 posto odnosno 1641 vozilo. U godini prije, od 60.041 novih vozila, elektri?nih je bilo 145 (0,2 posto), a hibridnih 834 odnosno 1,4 posto.
Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, u Republici Hrvatskoj su u 2018. godini bila registrirana ukupno 452 vozila na elektri?ni pogon te 3552 vozila na hibridni pogon, a u prethodnoj kalendarskoj (2019.) godini broj se popeo na 730 elektri?nih i 5547 hibridnih vozila.
Prilikom spašavanja iz vozila na hibridni odnosno elektri?ni pogon vatrogasci pozornost obra?aju na zone u kojima se nalaze baterije, odnosno vodovi visokog napona, kako se njihovim presijecanjem odnosno ošte?ivanjem ne bi prouzro?ila dodatna opasnost (požar) kako se ne bi ugrozilo ne samo unesre?ene nego i vatrogasce/spašavatelje. Vatrogasci uz pomo? termalne kamere obavljaju kontrolu baterije.
Iskustva se uglavnom baziraju na dosadašnjim požarima vozila na elektri?ni odnosno hibridni pogon, no i takvi doga?aji iziskuju odre?ene promjene u taktici i na?inu gašenja, uz pove?ane koli?ine vode za gašenje i lokalizaciju požara (recimo, za gašenje Tesle Modela S potrebno je oko 11.000 litara vode). Iz tog razloga potrebno je primijeniti i odre?ene postupke odnosno redoslijed u taktici gašenja, saznajemo od Siniše Jembriha iz Javne vatrogasne postrojbe grada Zagreba.
Vje?no je pitanje kako za odre?enu situaciju biti pripremljen. Iako se broj vozila na elektri?ni odnosno hibridne pogone pove?ava, sama dostupnost takvih vozila za prou?avanje odnosno treniranje je mala odnosno svodi se na prezentacije ili odre?ena simuliranja istih situacija. Suradnja s proizvo?a?ima takvih vozila te ujedna?avanje upotreba istih na?ina ozna?avanja, upotrebe sigurnosnih i zaštitnih elemenata zasigurno bi pojednostavila spašavanje u takvim doga?ajima.
Na žalost, ve?ina proizvo?a?a za sada koristi vlastite tehnologije i pristupe u proizvodnji i razvoju takvih vozila, što je vatrogascima otegotna okolnost. Zagreba?ki vatrogasci su u suradnji s Renaultom održali seminar kako ugasiti elektri?ni automobil (na raspolaganju su imali nova ?etiri Renaulta) dok je Toyota za njih pripremila knjižicu s uputama za hitne službe. Pomoglo bi im standardizirano ozna?avanje, s obzirom da trenutno svaki proizvo?a? koristi neku svoju oznaku ili boju za takvu vrstu vozila.
Vozila na alternativne pogone predstavljaju budu?nost u autoindustriji, a pove?anjem njihovog udjela na tržištu pred vatrogasce stavljaju potpuno novu problematiku i pristup gašenju i spašavanju prilikom interventnih doga?aja. Iako izvori energije za vozila na alternativne pogone smanjuju koli?inu one?iš?enja, za vatrogasce predstavljaju izazov za koji se moraju kvalitetno pripremiti i educirati te ista znanja primijeniti u praksi.
U prošlosti su elektri?ni automobili koristili nikal-metalne hidridne baterije sa sklonoš?u samopražnjenja pri višim temperaturama. U me?uvremenu su ovu zastarjelu vrstu baterija zamijenile litij-ionske baterije jer imaju ve?u gusto?u energije, dulji vijek trajanja i ve?u gusto?u snage. Ipak, kompliciraju?i faktori uklju?uju sigurnost, trajnost, toplotni kvar i troškove pa se za siguran i u?inkovit rad treba koristiti Li-ionske baterije unutar raspona sigurne temperature i napona.
Danas se na tržištu nude potpuno elektri?na te hibridna vozila koja za pokretanje koriste dva ili više izvora energije, umjesto jednog kao kod tradicionalnih automobila. Što prilikom požara može u?initi sam vlasnik elektri?nog vozila?
Uz obavezno isklju?ivanje rada vozila, potrebno je podignuti parking ko?nicu te po mogu?nosti pod kota?e staviti klinaste podmeta?e, a klju? vozila odmaknuti minimalno pet metara od vozila.
Zagrep?anin Saša Kauzlari? elektri?ne automobile vozi od 2013. godine. Vlasnik je nove Tesle Model 3 (Long Range AWD s baterijom kapaciteta 75 kW), a prilikom preuzimanja vozila iz trgovine nitko ga nije informirao niti savjetovao što u?initi ukoliko se vozilo zapali. Pro?itao je uputstvo za vozilo, ali nije pronašao podatak što u?initi u slu?aju požara.
Preostalo mu je da se sam informira. Iako izjavljuje da u slu?aju požara sigurno ne bi ništa dirao te bi se što prije udaljio na najmanje 20 metara od vozila, ako bi primijetio da je do požara došlo u prednjem dijelu vozila, probao bi skinuti donji dio stražnjeg sjedala ispod kojeg se nalazi Pyro fuse (kill switch, to je glavni osigura? za napajanje elektri?nog vozila).
Prvo bi pozvao vatrogasce, ali bi kontaktirao i proizvo?a?a Teslu s pitanjem mogu li oni daljinski isklju?iti napajanje vozila, s obzirom da je vozilo konstantno spojeno na internet, a servis ima mogu?nost daljinskog pristupa vozilu. Vatrogascima bi sigurno mogao pomo?i s odre?enim informacijama, ako bi im trebala neka pomo? jer ve? dobro poznaje vozilo.
Izvor: HAK