Hladnjak stla?enog zraka jednom se rije?ju naziva i intercooler, u posljednje vrijeme i aftercooler, a kako se po imenu da zaklju?iti, služi za hla?enje zraka kojeg motor dobiva za sagorijevanje. Naime, u cilindrima hladni zrak bolje gori od toploga iz razloga što sadrži više kisika. Obi?no se montira iza turbine jer se zbog ispušnih plinova turbina veoma zagrije, a onaj zrak koji struji prema motoru preuzima dio te topline.
Da motor bolje radi kada je zrak hladniji vjerojatno ste mogli i primijetiti kada se ljeti vozite po danu i po no?i. Zašto hladniji zrak pogoduje radu motora? Zato jer je guš?i, ima više kisika, to utje?e da se u manjem vremenu može usisati ve?a masa zraka, a u takvom zraku sagorijeva ve?a koli?ina goriva. A ovim se doga?a ono što je gotovo pa svim voza?ima najvažnije – pove?ava se snaga vozila.
Kako bi izgorio jedan gram goriva potrebno je oko 15 grama zraka. Ovo zna?i da kako se pove?ava potrošnja goriva tako se i pokazuje potreba za ve?om koli?inom hladnog zraka, a to nije uvijek lako osigurati. Stoga auto industrija konstantno radi na novim rješenjima za ovaj problem, a jedno od rješenja je i hladnjak stla?enog zraka.
U kompresoru se zrak tla?i na 2 bara i pri tome zagrijava na 150 stupnjeva Celzijevih. Dakle pove?ava se masa zraka koji se upuhuje u cilindre, ali ujedno taj zrak treba ohladiti iz ve? prije navedenih razloga. Ovdje dolazi intercooler, koji se nalazi izme?u motora i kompresora , a onaj stla?eni zrak prolazi kroz njega i hladi se. U svojoj osnovi radi se o izmjenjiva?u topline kakav se nalazi i u hladnjaku u doma?instvima.
Kada turbina usiše zrak i pošalje ga prema motoru, on ?e pro?i kroz intercooler. On ima rebrasti oblik te se tada pove?ava dodirna površina zraka i metala u intercooleru te zbog zakona termodinamike da toplo tijelo propušta toplinu na hladno, dolazi do hla?enja zraka. Tako ohla?eni zrak putuje u usis motora, a u kona?nici i u cilindre. Naravno, hladni zrak je guš?i od toploga pa se pri ulasku u cilindre dešava ekspanzija zraka, odnosno pove?ava se njegov volumen, a smanjuje gusto?a. Ovako se stvara i manji tlak.
Postoje dvije vrste intercoolera, a to su standardni i cross – flow. Kod standardnih intercoolera je ulaz i izlaz za zrak s iste strane pa je i manja mo? hla?enja. Kod cross – flow intercoolera je ulaza za zrak s jedne, a izlaz s druge strane pa je i hla?enje bolje zbog ve?e površine kojom zrak prolazi.
Kada primijetimo da motor slabo vu?e, odnosno nema snagu to bi mogao biti znak da nešto nije u redu s intercoolerom. Tako?er, i ako je izvana zašprican uljem. U nekim slu?ajevima kvar može biti tako ozbiljan da se intercooler raspadne, dok ga je u nekim slu?ajevima dovoljno rastaviti i o?istiti.
Zanimljivo je da se hladnjak stla?enog zraka prvi put koristio u kompresoru 1910. godine. Masovnija upotreba dogodila se u Drugom svjetskom ratu i to u motorima borbenih zrakoplova, a pedesetih godina prošlog stolje?a u brodskim motorima. Tek je od šezdesetih godina zapo?ela masovnija upotreba u auto industriji i to zbog ugradnje turbokompresora u vozila.
Izvor: Silux.hr