Ogromni jamstveni rokovi, automatski mjenja?i s dvije spojke, LED svjetla, motori s turbopunja?ima i manjom potrošnjom goriva – sve se to nudi kupcima automobila.
Proizvo?a?i automobila su ja?anjem ekološke svijesti i svijesti o pravima potroša?a, ali i pritisnuti ekonomskom krizom morali pomiriti brojne kontradiktornosti. Proizvode brže, a štedljivije automobile. Ve?e i sigurnije, a opet lakše. Raznovrsnije, a jeftinije. Kompleksnije, a onda jam?e za njih i do sedam godina. To sve stoji, a automobili ne poskupljuju bitno. Jesmo li mi kao potroša?i u cijeloj situaciji kona?no na dobitku, rade li proizvo?a?i nama u korist ili je posrijedi nešto drugo? Kako biste se osje?ali da vam netko nepoznat tek tako pokloni nešto vrijedno? Neminovno biste postali sumnji?avi. Što zapravo želi i kakve su mu namjere? Pet ili sedam godina jamstva zvu?i dobro, no jeste li pro?itali sitna slova? Bismo li preživjeli bez 30-ak upravlja?kih jedinica po automobilu ili skupog turbopunja?a koji nam snagu ?ini lako dostupnom? Troše li LED svjetla doista manje energije od konvencionalnih ili ?ak ksenonskih svjetala te ima li smisla obojiti automobil u mat lak? Tragaju?i za ovim i sli?nim odgovorima i sami smo razbili neke predrasude.
Jamstveni rokovi
Nekad godinu dana jamstva ili manje, danas tri, pet, ?ak i sedam godina. Što se dogodilo? Rast samopouzdanja proizvo?a?a je o?igledan, poru?uju nam kako su im automobili pouzdaniji i kvalitetniji. Oni to doista i jesu, no zadržati prava iz jamstvenog ugovora nije sasvim jednostavno. Prije svega, dijelovi koje obuhva?a jamstvo su pomno odabrani. Zahvaljuju?i informatizaciji, u središnje servere proizvo?a?a dnevno se slijevaju milijuni informacija o vrsti kvara, vremenu nastanka kvara i broju prije?enih kilometara. Statisti?kom obradom može se do?i do vrlo preciznih podataka koji dijelovi koliko traju i pod kojim uvjetima. Zatim ih se projektira da traju malo dulje, propišu se uvjeti uporabe i jam?i se za njih. Zvu?i sjajno, no nije rijetkost da ve?i kvarovi po?nu nastupati nedugo nakon isteka jamstvenog roka. S druge strane, zadržavanje prava iz jamstvenog ugovora podrazumijeva redovito održavanje u ovlaštenim servisima što se na prvi pogled ne ?ini kao velika žrtva. Ulje, filteri, diskovi i plo?ice su u pravilu skuplji, baš kao i radni sat, no razlike ipak nisu tako drasti?ne. No doživite li, primjerice, udes, pri?a je druga?ija. Troškovi su veliki, a pregovora nema. Zadržati jamstvo zna?i mijenjati sve što ovlašteni servis smatra potrebnim. Tu leži novac. Naj?eš?e se napla?uje od osiguravaju?e ku?e, no skrivite li nesre?u i nemate kasko osiguranje, napunit ?ete blagajnu servisa. Naravno, želite li zadržati jamstvo.
Motori s prednabijanjem zraka
Engleska kovanica downsizing determinira današnju strojogradnju. Zbog što manjih emisija uglji?nog dioksida proizvo?a?i se sve više okre?u manjim turbonabijenim motorima. Što to zna?i za voza?e? U operativnom smislu dostupniju snagu i manju potrošnju, iako ne u svim režimima vožnje. Ovi motori racionalnije troše gorivo samo u uvjetima djelomi?nog optere?enja kad rade sa siromašnom smjesom, dok kod punog optere?enja popiju koliko i njihova atmosferska bra?a. No za razliku od konvencionalnih motora ovi imaju najmanje turbopunja? i sofisticirani sustav ubrizgavanja goriva pod visokim tlakom. A pokvari li se i jedan od spomenutih dijelova, trošak ?e nadmašiti sve ono što ste do tada uspjeli uštedjeti manjom potrošnjom goriva. Jednostavnije je uvijek pouzdanije, no turbomotori su postali op?eprihva?ena ?injenica. Vrlo malo proizvo?a?a ima atmosferske motore (Mazda i Subaru su primjeri).
Elektroni?ki sklopovi u automobilima
Priznajemo, lijepo je prepustiti elektromotorima da odra?uju naš posao oko podizanja prozora, pomicanja sjedala, okretanja upravlja?a, stabilizacije vozila, grijanja, hla?enja itd. No sve to zahtijeva upravlja?ke jedinice, drugim rije?ima ra?unala koja upravljaju spomenutim, ali i svim drugim važnijim procesima poput onih u i oko samog motora. Ne treba biti informati?ki ekspert da shvatite da gdje ima dima ima i vatre. Drugim rije?ima, gdje ima ra?unala ima i virusa, nepredvidivih doga?aja, bugova i svih onih sitnica kojima nas naša ku?na ra?unala svaki dan uveseljavaju. Toga nisu lišena ni ra?unala u vozilu kojih ponekad ima i više od 40. Imati ra?unalo u vozilu zna?i redovito ga programirati s tvorni?kim paketima softwarea, a to zna?i posjet ovlaštenom servisu. Osim toga, dogodi li se bilo kakav kvar uzrokovan ra?unalom, nema na?ina da ga sami otklonite, nego još jednom pravac ovlašteni servis sa svime što taj posjet nosi.
LED svjetla
Ne griju se, troše manje elektri?ne energije i dugotrajnija su. Da, u baterijskoj svjetiljci. Kad govorimo o diodama koje trebaju osvijetliti 200-tinjak metara ceste ispred vozila vrijedi samo posljednja tvrdnja – dugotrajnija su. Pogledate li modul LED svjetala sa stražnje strane prona?i ?ete velike rebraste površine namijenjene hla?enju. Naime, LED svjetla (kratka i duga) možda ne griju sprijeda, no griju straga jer troše prili?ne koli?ine elektri?ne energije, više nego halogena ili ksenonska svjetla. Njihova glavna prednost je mogu?nost prilagodbe svjetlosnog snopa uvjetima vožnje. Diode su obi?no grupirane te uklju?ivanjem i isklju?ivanjem pojedinih grupa dioda mogu?e je posti?i razli?ite oblike i duljine svjetlosnog sklopa. Tako je mogu?e voziti sa stalno uklju?enim dugim svjetlima, dok diode formiraju zasjenjenu zonu u koju onda sustav smješta vozilo koje nailazi ili na koje se nailazi. Tu je, naravno, i cijena. Ako razbijete ksenonsko svjetlo, novo ?e vas stajati u prosjeku od 7000 kuna na više. LED svjetlo stoji najmanje 30% više.
Automatski mjenja?i
Složit ?ete se, olakšavaju vožnju. Klasi?ni automatski mjenja?i su i pouzdani, a prednost im je što zahvaljuju?i hidrodinami?kom pretvara?u okretnog momenta ublažavaju nasrtaj okretnog momenta na dijelove prijenosa snage. Zato su pogodni za ugradnju na motore velikih snaga i okretnog momenta. No moderni automatski mjenja?i više nisu samo mehani?ki zbir planetarnih zup?anika. Tu su i kontrolni moduli koji razmišljaju kada uklju?iti pojedini stupanj prijenosa, a ta se razmišljanja ponekad ne poklapaju s našima. Osim toga, automatske mjenja?e kakvi god bili, u ovlaštenom servisu ne popravljaju. Otklonit ?e kvar ako je programske prirode, dok se za sve ostale, ve?e kvarove, mijenja cijeli mjenja?. Kupite li recimo VW Golf s DSG mjenja?em, nakon sedam godina cijeli automobil vam vrijedi kao mjenja?. Razmislite o tome prije ispunjavanja liste dodatne opreme. Ru?ni mjenja?i su i dalje najpouzdaniji. Druga je stvar što nepažnjom voza?a mogu stradati spojke.
Izvor: HAK