Karoserija je kostur automobila, onaj dio na kojeg se stavlja sve ostalo, ne bismo pogriješili kada bismo rekli da je karoserija nosa? svega na vozilu.
Ona daje oblik vozilu, definira ga. Iako je to kakvo je vozilo kvalitete najviše ovisi o unutrašnjim dijelovima koji su oku nevidljivi, ?esto smo skloni tome da se automobil shva?a, doživljava upravo po tom vanjskom, vidljivom dijelu, dakle karoseriji. No, nemojmo se zavaravati, karoserija nije samo estetika, ona zna?i aerodinamiku, kako ?e vozilo ležati na cesti, koliko ?e brzo i?i. Dakle, danas karoserija nije samo oklop ili nešto oku ugodno ili neugodno. Ona je sastavni dio vozila koji itekako utje?e na njegove performanse, ?esto jednako kao i mnoge druge kvalitete vozila, kao što su motor, ko?ioni sustav i sli?no.
Prva vozila imala su nezgrapnu, veliku karoseriju, iz nje je mnogo toga neugledno stršalo i pravilo probleme prilikom vožnje, kako samom voza?u tako i ostalim sudionicima u prometu. Me?utim, daleko smo odmakli od tih prvih, dje?jih koraka u auto industriji pa je danas pravilo za proizvo?a?e karoserije – ako uspijete proizvesti karoseriju od što lakšeg i izdržljivijeg materijala, koja je k tome i jeftina kada se radi o serijskoj proizvodnji, to ?ete biti uspješniji.
Iako se ?elik još uvijek najviše koristi kod izrade, polako, ali sigurno ulaze novi materijali u izradi karoserije pa tako danas imamo dijelove karoserije koji su napravljeni od plastike, aluminija, karbona te sli?nih sinteti?kih materijala. Na cijeni su materijali koji se mogu reciklirati. Me?utim treba napomenuti da je automobilska industrija, kada se radi o limuzinama, dakle klasi?nim vozilima za prijevoz putnika, poprili?no intertna kada se radi o primjeni drugih materijala u proizvodnji karoserije jer alternativa, dok se ne pokaže kao uspješna, košta mnogo više nego ve? dobro isprobani materijal.
No, bez obzira koji materijal koristile, moderne tvornice koje se bave proizvodnjom karoserije danas su velikim dijelom robotizirane. Posebno je zanimljiv sljede?i podatak – kada bi vas netko pitao što mislite gdje se nalazi jedna od najmodernijih tvornica za izradu karoserije i sklapanje automobila na svijetu, što biste rekli? Možda mislite da je jedna takva tvornica smještena u Sjedinjenim Državama, Japanu ili Njema?koj? Stvar je mnogo bliža jer – radi se o tvornici u Kragujevcu u Srbiji. Naime, ondje je Fiat stvorio najmoderniju automobilsku tvornicu na svijetu i to zahvaljuju?i robotima. Ondje se mahom proizvodi Fiat 500L, a samo u jednoj godini iza?e oko 160,000 vozila. Razlika izme?u ovih robota i drugih robota u tvornicama jest što su ovi pri?vrš?eni za strop, a na taj na?in se pridaje pozornost i na ergonomiju i na kvalitetu izrade. Robot koji je pri?vrš?en za strop može okretati automobil oko svoje osi i okrenuti ga prema radniku.
Prednost ovakvih robota jest što mogu proizvoditi ?etiri razli?ita tipa karoserije, samo se promijene nastavci, alati, ?ime se znatno skra?uje vrijeme proizvodnje, ali poboljšava preciznost izrade. Zanimljivo je da ima 300 razli?itih robota koji sudjeluju u izradi. U srbijanskoj tvornici se proizvodi karoserija u najve?em dijelu, dok se ostali dijelovi proizvode u Italiji. Mnogi koji su posjetili tvornici u Kragujevcu kažu kako je ulazak u taj svijet kao ulazak u neki film znanstveno fantasti?ne tematike. Primjerice, neki dijelovi karoserije sklapaju se pomo?u robota za svega 45 sekundi, a kona?na verzija automobila sklopljena je za svega 90 sekundi! Cijeli taj proces krasi nevjerojatna preciznost, brojnost razli?itih operacija te brzina.
Najvažniji roboti u cijeloj toj pri?i su preše jer proizvode karoserijske dijelove, a u ovoj tvornici proizvodi se do 80 pojedinih dijelova karoserije u samo jednoj minuti. Na ovaj na?in stvaraju se dijelovi za ?ak 500 automobila u samo jednom danu. Proizvodnja se stalno pove?ava te je u po?etku bila oko 30,000 gotovih automobila godišnje, a sada je ta brojka nekoliko puta ve?a.
Izvor: Silux.hr