Nosa?i motora potrošni su dio u vozilu kojem je jedna od glavnih funkcija smanjenje buke koju stvaraju razli?ite vibracije s prometnice, a tako?er i smanjenje prenošenja tih vibracija na samu karoseriju.
Potrebno ih je redovito mijenjati jer ne samo da smanjuju buku i vibracije, tako?er njihova redovita zamjena smanjuje ošte?enja drugih dijelova na vozilu, koja se obi?no veoma važna za dobre performanse automobila, kao što su spojka, zamašnjak i mjenja?. Tako?er, kod neispravnog nosa?a motora može puknuti i auspuh jer dolazi do prevelikog optere?ivanja.
Vibracije koje se prenose na karoseriju mogu se kod istrošenih mjenja?a osjetiti na najrazli?itije na?ine, primjerice ?esto se osjete upravo preko voza?evog, ali i ostalih sjedala. Da bi se stvar dodatno zakomplicirala, postoje voza?i koji stave nove nosa?e motora, ali se i dalje žale na buku i prije svega vibracije, koje ostaju iste kao i kod starih, istrošenih nosa?a. Dakle, nije teško zaklju?iti da je stvar u kvaliteti – mnogo je isplatljivije kupiti kvalitetnije i nešto skuplje nosa?e motora nego se zadovoljiti jeftinijima koji se kasnije pokažu kao bacanje novca.
Problemi s nosa?em motora, osim po buci i vibracijama mogu se naslutiti i kod davanja i oduzimanja gasa, kada se u tom trenutku osjeti jak trzaj. Tako?er, možete zatražiti nekoga da vam pogleda motor dok kre?ete pod ru?nom – u slu?aju da motor jako ska?e, tako?er je znak da je neki od nosa?a došao do kraja svog životnog vijeka.
Postoje razli?ite vrste nosa?a motora, lijevi, desni, gornji, donji… ovisno o tipu vozila i u pravilu se mijenja samo onaj nosa? za kojeg ste sami shvatili da ne radi ili vam je to auto mehani?ar pojasnio. Cijena im varira, ali obi?no se radi o nekoliko stotina kuna pa je to definitivno dio koji zahtjeva ve?a ulaganja. U nekim slu?ajevima voza?i repariraju nosa?e, me?utim ?esto se radi o poprili?no jalovom poslu koji ne drži dobre rezultate veoma dugo. U svakom slu?aju, prilikom kupnje nosa?a motora prvo se treba dobro raspitati i tek onda obaviti kupnju kako biste dobili nosa? koji ?e isplatiti svoju cijenu.
Nosa?i motora nisu jedini koji mogu zadavati glavobolje voza?ima jer ?esto su to druga vrsta nosa?a, odnosno nosa?i mjenja?a. Zapravo, u nekim slu?ajevima ?ak je i iskusnim auto mehani?arima malo teže utvrditi pravi kvar, dakle saznati o kojim se nosa?ima radi – nosa?ima motora ili nosa?ima mjenja?a.
Postoji nekoliko nosa?a mjenja?a, a samo neki od simptoma da je neki od njih istrošen su – automobil se trese u leru, kada pomi?ete lijevo – desno ru?icu mjenja?a u leru u njoj se osjete vibracije, a posebno se sve trese kada je automobil u leru i tada se pritisne gas (dobivate dojam kao da ?e nešto puknuti od koli?ine vibracija), a u vožnji kada su manji obrtaji dosta se trese, dok kod ve?eg broja obrtaja, nastaju minimalne vibracije na ru?ici mjenja?a.
Cijene nosa?a mjenja?a tako?er se kre?u u rasponu od nekoliko stotina kuna, ovisno o tome koji vam nosa? treba te je li originalni ili zamjenski dio. Kao i kod mnogih drugih dijelova i kod njih se preporu?uje stavljanje originalnog dijela zbog optere?enja kojem je svakodnevno izložen te trajnosti.
Voza?i svakog dana imaju mjenja? u svojim rukama, ali nerijetko su svjesni da je toliko kompliciran i toliko važan. Kada ne bi bilo mjenja?a, okretaji motora prenosili bi se na kota?e te bi kod svakog davanja gasa vozilo poskakivalo, jednako kao i kod usporavanja. Kada ovo objasnimo shva?amo zapravo kolikim je stalnim vibracijama i silama podložan mjenja? ?im iza?emo vozilom na cestu pa tek tada uvi?amo koliko su njegovi nosa?i bitni i koliko vibracija i svih ostalih sila skupljaju na sebe, sve kako bi nam vožnja bila ugodnija i ljepša.
I nosa?i motora i nosa?i mjenja?a napravljeni su tako da mogu izdržati velike napore. Stoga nešto viša cijena ovih dijelova ne treba biti nešto što nas previše iznena?uje.
Izvor: Silux.hr