Prilikom rada motora u automobilu stvara se veliko trenje, a kao posljedica i podizanje temperature u radnom sustavu.
Dakako, kada bismo ostavili da se stvari razvijaju prirodnim tokom, došlo bi do toga da temperatura dosegne nemjerljive veli?ine, a to u kona?nici može dovesti do požara. Upravo iz tog razloga sustav za rashla?ivanje motora veoma je bitan. Ako je k tome i vanjska temperatura iznimno visoka, a to je veoma ?esto u ljetnim mjesecima, vrlo lako može do?i do pregrijavanja ukoliko automobil ne pripremimo za ljetne vru?ine. Stru?njaci tako preporu?uju da je prije nastupanja ljetnih vru?ina veoma bitno provjeriti pneumatiku i pritisak u njima, a i dobro je upaliti klima ure?aj kako bi se vidjelo u kakvom je stanju i hladi li kako treba.
Naime, zbog veoma visoke radne temperature motora, ali i visoke temperature izvana, lako se može dogoditi da motor prokuha ukoliko sustav za rashla?ivanje ne radi dobro i nije održavan. Do pregrijavanja ili, kako mi to u žargonu volimo re?i, do kuhanja motora dolazi kada sustav za hla?enje ne može održavati optimalnu temperaturu rashladne teku?ine.
Radna temperatura agregata ve? je sama po sebi veoma visoka, a u mnogim vozilima doseže i 90 stupnjeva Celzijevih. Motor naj?eš?e prokuha kada ventilator ne radi dobro, jednako kao i regulator radne temperature motora. Primjerice ako kontakt na ventilatoru nije dobar ili je neispravan mjera? temperature, sustav za hla?enje jednostavno ne?e raditi. Kada je temperatura visoka tako?er može otkazati i regulator radne temperature motora. Regulator je zapravo vrsta ventila koji omogu?uje izmjenu rashladne teku?ine u hladnjaku i bloku motora i to u trenutku kada se ta teku?ina u bloku zagrije do donje dozvoljene granice. Ako je ventil neispravan, ne?e propustiti rashladnu teku?inu, što zna?i da ?e temperatura u bloku rasti do to?ke vrelišta.
Dakle, iz ovog kratkog opisa shvatili smo koliko je važan rashladni sustav i koliko je potrebno održavati ga, prije svega za vrijeme ljetnih mjeseci. Naime, nije rijetko da vidimo vozila parkirana sa strane na cesti, a iz njih suklja para te se bjesomu?no traži boca vode kako bi se ulila u sustav. No, postoje vozila koja imaju tako slab rashladni sustav da prokuhaju i u zimskim mjesecima, što dakako nikako nije dobro.
Dakle, jedan od osnovnih preduvjeta da vam automobil ne prokuha za vrijeme vožnje jest da imate rashladni sustav pod kontrolom. Redovito provjeravajte teku?inu, ali i razne ventile, hladnjak i sve ostale dijelove u rashladnom sustavu. Veoma je važan remen ventilatora koji može pasti i iz tog razloga ventilator tako?er ne?e dobro raditi pa ?e se dogoditi pregrijavanje. Stoga, ako ste primijetili da remen stalno pada, zamijenite ga ?im prije kako kao posljedicu ne biste imali zagrijavanje. Ako ?ujete cviljenje prilikom pove?anog broja okretaja u motoru, znak je da remen pada pa obratite pozornost na to.
Uz ovo, znakovi za uzbunu može biti i curenje iz crijeva koje spaja motor i hladnjak te curenje iz samog hladnjaka. Stoga, ako ste primijetili vodene fleke ispod svog vozila, a znate da ne dolaze iz klima ure?aja, tako?er riješite problem na vrijeme jer ?ete se tako riješiti prokuhavanja vozila i naravno ostanka na cesti u najnezgodnijem trenutku.
I zaglavljeni termostat u zatvorenom položaju je jedan od razloga pregrijavanja, a uo?it ?emo ga ako je gornje crijevo hladnjaka hladno, a donje toplo. U ovakvom stanju se vozilo smije voziti samo na nekoj kratkoj udaljenosti.
Uz sve ovo, treba pripaziti i kako vozite vozilo, posebice ako je starije proizvodnje. Previše turiranja, prelaska granica performansi vozila redovito dovodi do pregrijavanja, dizanja i ovako visoke temperature pa onda slijedite pravilo – laganije, ali sigurnije.
Izvor: Silux.hr