Ve? i koju sekundu prije 9 sati i tri minute internet stranica Fonda za zaštitu okoliša bila je ugašena. Razlog tome je ogroman interes tvrtki koje su u samo 123 sekunde izbombardirale web stranicu prijavama i zahtjevima za subvencioniranje eko vozila. Po principu najbrži prst kreira se lista sretnika. I ovaj put je izvjesno kako ?e jedino brzi i spretni mo?i do?i u priliku kupiti povlašteno vozilo.
No, ne o?ajavajte jer je za 13. srpnja najavljena i druga runda poticaja, ona u kojoj za jednaki iznos od 22 milijuna kuna konkuriraju gra?ani. Dobro se pripremite, jer i tada ?e vrijediti isti uvjeti. Tko prvi njegova djevojka. Obrazac za prijavu možete preuzeti ovdje.
Tako ?e ubudu?e elektro Smart umjesto 176.300 kuna stajati, 106.3000 kn, za Renault Zoe više ne?ete morati platiti 247.900 ve? samo 177.900 kn. Ako ostane ista cijena Škode Citigo, finalna cijena ?e iznositi 83.220 kn! Država ?asti s 44 milijuna kuna kupce elektroautomobila, plug in hibrida, elektro skutera, bicikla… Elektri?ni Twingo može se nabaviti i po cijeni od 84.000 kuna, a plug in PHEV Mitsubishi Outlander za 258.900 kuna.
*ŠTO SE MOŽE KUPITI*
1. Hyundai Kona cijena sada 270.990 kn, a s poticajem 200.990 kn
2. Renault Zoe cijena sada 247.900 kn, a s poticajem 177.900 kn
3. Nissan Leaf 265.500 kn 195.500 kn
4. Smart 176.300 kn 105.820 kn
5. Škoda Citigo 123.220 kn* 83.220 kn*
6. Hyundai Ionic 277.190 kn 207.190 kn
7. Renault Twingo. 124.990 kn. 84.990 kn
8. Mitsubishi Outlander PHEV Plug in 298.900 kn 258.900 kn*
* plus elektro-romobil
Škoda je krajem prošle godine i po?etkom ove imala akcijsku cijenu Citigo. Poticaji za nju su cca. 40.000 kn. Ovo je orijentacijska cijena.
Za aute na struju država odobrava i 70.000 kuna poticaja, za one plug in 40.000 kn, a po prvi put subvencionira se i nabava auta koje pogoni hidrogen/vodik. Važna novost je i da gra?ani više ne?e mo?i ra?unati na poticaje pri kupnji elektri?nih bicikala, ve? ?e 5000 kuna za tu namjenu biti rezervirano isklju?ivo za prave osobe te jedinice lokalne samouprave koje se odlu?e kupiti 5 do 15 bicikala. Natje?aj se sutra otvara za pravne osobe, a sljede?eg ponedjeljka bit ?e otvoren i za fizi?ke osobe.
Što napraviti da bi došli do poticaja za kupovinu novih elektro i plug in hibridnih vozila?
Dovoljno je ispuniti obrazac Fonda za zaštitu okoliša te ga vlastoru?no potpisati. Prije toga morate imati ponudu trgovca za kupovinu ekoautomobila i to za najviše jedan komad. Uz sve to morate priložiti i presliku osobne iskaznice te ponudu upotpuniti i tehni?kim karakteristikama vozila iz same ponude koju ste ishodovali prethodno kod trgovca. Uz sve to važno je znati kako se morate obavezati da ?ete tako subvencionirani automobil posjedovati najmanje godinu dana. Fond izdaje rezervaciju, a kupovina se mora obaviti u periodu od šest mjeseci.
Ono što je važno znati; kad dobijete rezervaciju za subvencionirana sredstava još uvijek postoji mogu?nost da se predomislite i recimo umjesto Renault Zoea kupite nadolaze?i Nissan Leaf. Jednako tako, automobile koji udovoljavaju uvjetima natje?aja ne morate neminovno kupiti u Hrvatskoj. Bez imalo poteško?a možete po ponudu i u bilo koju drugu zemlju EU. Ona je jednakopravna onima iz doma?ih salona.
Fond za zaštitu okoliša i energetsku u?inkovitost u idu?im tjednima planira objaviti tri javna poziva za poticanje e-mobilnosti, ukupno vrijedna 54 milijuna kuna.
Sufinancirat ?e se nova vozila koje u trenutku unosa, uvoza ili prodaje u Republici Hrvatskoj ili ranije, nisu bila registrirana, odnosno u slu?aju elektri?nih bicikala, nisu ranije bili korišteni.
Iznos sufinanciranja bit ?e do 40% po pojedinom vozilu, a maksimalni iznosi poticaja ovisit ?e o kategoriji vozila. Za elektri?na vozila L1-L7 kategorije osiguran je iznos do 20.000,00 kuna, za plug-in hibride do 40.000,00 kuna, dok ?e se za kupnju vozila s elektri?nim pogonom ili ?ak na vodik mo?i dobiti do 70.000,00 kuna.
Osim navedenih kategorija koje ?e biti dostupne gra?anima, pravnim osobama ?e se sufinancirati i kupnja 5-15 elektri?nih bicikala, s maksimalnim iznosom po biciklu od 5.000 kuna. Tako?er, sredstva ?e im biti dostupna i za vozila N1 kategorije i to plug-in hibridna vozila (do 40.000,00 kuna) te ona s elektri?nim pogonom ili pogonom na SPP, UPP ili vodik, za koja se može dobiti do 70.000,00 kuna. S maksimalno 400.000 kuna sufinanciraju se i vozila kategorije N2, N3, M2, M3 s elektri?nim, „plug-in“ hibridnim pogonom, pogonom na SPP, UPP ili vodik. Vozila ?e se trebati zadržati u vlasništvu 2 godine nakon kupnje, a dok ?e gra?ani mo?i kupiti jedno vozilo, tvrtke ?e mo?i dobiti sredstva i za više njih, ali maksimalno ukupno do 400.000 kuna.
Dokumentacija koju je potrebno pripremiti za prijavu ?e i za gra?ane i za tvrtke biti jako sli?na prošlogodišnjoj. Me?utim, novost je što ?e se i jedni i drugi za sufinanciranje prijavljivati putem sustava za e-prijavu na javne pozive Fonda. Tvrtke ?e prijavu mo?i podnijeti tek nakon 7. srpnja , dok ?e gra?anima to biti omogu?eno od 13. srpnja.
Prije toga ?e biti potrebno otvoriti korisni?ki ra?un u samom sustavu i ispuniti odgovaraju?i elektroni?ki obrazac. Uz to, trebat ?e se u sustav u?itati potrebna dokumentacija: preslika osobne iskaznice (obostrana), ponuda za kupnju vozila (koja nije obvezuju?a) te, ako to nije razvidno iz ponude, dokument (katalog, certifikat ili sl.) u kojem se navode tehni?ke karakteristike vozila koje je predmet ponude: kategorija, proizvo?a?, model, vrsta pogona (elektri?ni / „plug-in“ hibridni), snaga vozila (kW), potrošnja (kWh/100km ili Wh/km), te emisija CO2 (g/km). Pravne osobe ?e, uz navedenu, trebati i dodatnu dokumentaciju (primjerice potvrdu Porezne uprave o podmirenju obveza javnih davanja i dr.), koja ?e biti detaljno raspisana u tekstu Javnog poziva.
Opravdani troškovi ulaganja prema predispozicijama javnih poziva su troškovi kupnje vozila (sukladno utvr?enim kategorijama) koji su od dana objave javnih poziva. Vrijeme nastanka troškova dokazuje se datumom izdavanja ra?una za kupnju vozila.
Tehni?ki uvjeti za prihvatljiva vozila:
· Elektri?na vozila (emisija one?iš?uju?ih tvari CO2 iznosa 0 g/km),
· vozila s plug-in hibridnim pogonom vozila kategorije M1 koja imaju dopuštenu emisiju one?iš?uju?e tvari CO2 iznosa do najviše 50 g/km,
· vozila na vodik (emisija one?iš?uju?ih tvari CO2 iznosa 0 g/km),
· vozila trebaju biti homologirana za cestovni promet u RH (nije potrebno u slu?aju kupnje elektri?nog bicikla).
Kratak opis kategorija vozila:
– elektri?ni bicikl – vozilo koje ima najmanje dva kota?a i koje je opremljeno pedalama i pomo?nim elektri?nim motorom ?ija najve?a trajna snaga nije ve?a od 0,25 kW i koja se progresivno smanjuje do nule kad brzina dostigne 25 km/h, ili prije, ako voza? prestane pokretati pedale,
– L1: motorna vozila s 2 kota?a (mopedi), radnog obujma motora ? 50 cm3, ili kod elektromotora najve?e trajne nazivne snage ?4kW i brzine ? 45 km/h,
– L2: motorna vozila s 3 kota?a (mopedi), radnog obujma motora ? 50 cm3, ili kod elektromotora najve?e trajne nazivne snage ? 4kW i brzine ? 45 km/h,
– L3: motorna vozila s 2 kota?a (motocikli) brzine > 45 km/h,
– L4: Motorna vozila s 2 kota?a i bo?nom prikolicom (motocikli s bo?nom prikolicom), radnog obujma motora > 50 cm3 ili brzine > 45 km/h,
– L5: Motorna vozila s 3 kota?a, simetri?no postavljena s obzirom na uzdužnu os vozila (motorni tricikli), radnog obujma motora > 50 cm3 ili brzine > 45 km/h,
– L6: motorna vozila s 4 kota?a (laki ?etverocikli), ?ija je masa praznog vozila ? od 350 kg što ne uklju?uje masu baterija kod elektri?nih vozila ?ija je najve?a konstrukcijska brzina ?45 km/h,
– L7: motorna vozila s 4 kota?a osim lakih ?etverocikala, ?ija je masa praznog vozila
? od 400 kg (550 kg za vozila za prijevoz tereta), što ne uklju?uje masu baterija kod elektri?nih vozila i ?ija najve?a neto snaga motora je ? 15 kW,
– M1: motorna vozila za prijevoz osoba koja osim sjedala za voza?a imaju još najviše 8 sjedala,
– M2: motorna vozila za prijevoz putnika koja osim sjedišta voza?a imaju više od 8 sjedišta i ?ija najve?a dopuštena masa nije ve?a od 5 t,
– M3: motorna vozila za prijevoz putnika koja osim sjedišta voza?a imaju više od 8 sjedišta i ?ija je najve?a dopuštena masa ve?a od 5 t,
– N1: motorna vozila za prijevoz tereta najviše dopuštene mase x ? 3,5 t,
– N2: motorna vozila za prijevoz tereta najviše dopuštene mase 3,5 t < x ? 12 t,
– N3: motorna vozila za prijevoz tereta najviše dopuštene mase x > 12 t.
– Prosje?an auto na hrvatskim cestama star je 14 godina i ima visoke emisije CO2. Ovim poticajima želimo gra?ane i tvrtke koje razmatraju nabavku novog vozila potaknuti da odaberu elektri?no vozilo, koje ?e biti daleko bolje za okoliš. Svjesni smo da se poticaji za elektri?na vozila ponekad nailaze na kritike jer se takvi automobili doživljavaju kao odre?eni ekskluzivitet. Me?utim s razvojem tržišta padaju i cijene elektri?nih automobila pa su oni postali dostupniji. Ve?i broj takvih auta na cestama potaknut ?e razvoj infrastrukture te omogu?iti transformaciju prema održivom i za okoliš manje štetnom prometnom sustavu, što nam je s obzirom na klimatsku politiku, svakako u cilju“, komentira direktor Fonda Siniša Kuki?.
Fond za zaštitu okoliša postavio je o?igledno sustav u kojem se do poticaja može do?i jedino ludom, nevi?enom sre?om, poput dobitka na lutriji. Model najbrži prst visoko je nepravedan i stoga što Hrvatska još uvijek nije 100 posto pokrivena internetom i što su brojni hrvatski gra?ani zakinuti, jer naprosto zbog nepostojanja širokopojasnog interneta, a i zbog razli?iti brzina web-a, ovakav sustav je u najmanju ruku nepravedan, ako ne i protuustavan.
KAKO DO POTICAJA – valja se ozbiljno pripremiti
Sam na?in prijave na stranicu Fonda je zbunjuju?. Prvo se trebalo prijaviti na stranicu pa otvoriti natje?aj (kod kojeg je pisalo samo “Prijavi”) pa to ljudi nisu “kliktali” do danas do 9 sati. Kad su kliknuli vidjeli su da tu ima još par minuta šta za ispunjavati, što je vremenski ve? bilo prekasno.
Stoga se valja pripremiti i nekoliko dana ranije prijaviti na stranicu i na natje?aj. Tako se lakše prati sam proces i timinig otvaranja natje?aja. Naime, stranica je tako bila organizirana da je na dnu, pokraj tipke za prijavu bilo 4 check boxa koji pokazuju koji su uvjeti ispunjeni. Zadnji uvijet (ispod popunjene dokumentacije, ponude su i prihva?eni uvjeta korištenja) bio je “natje?aj je otvoren”. Tak check box otvara se par minuta prije 9 sati, ali znalo se dogoditi da kada se kliknulo na “prijavi” isko?e pop up koji je naglasio da je natje?aj još uvijek zatvoren te “tajmer” za koliko ?e se minuta i sekundi otvoriti.
Mogu?e se prijaviti to?no u devet sati i tom tako što se stavi štoperica na mobitelu prema odbrojavanju na pop upu na stranici Fonda. Taj sat na pop upu nije se to?no poklapao ni sa satom na mobitelu ni sa satom na kompjuteru.
Oni koji nisu obilježili sve potrebne uvjete korištenja sustav je javio grešku. Dvije minute nisu dovoljne da bi napravili bilo kakve promjene i intervencije i stoga se valja ranije pripremiti. Ovom prigodom ve? u 9:02 bilo je sve zatvoreno i tada ve? zadnji check box, koji pokazuje otvorenost natje?aja je bio zatvoren i nisu bile mogu?e daljnje prijave.