Zvukovi pokaziva?a smjera, upozorenja na neprivezan sigurnosni pojas ili stražnjeg parkirnog senzora svakodnevno nas prate u vožnji. Dio su naše svakodnevice i, premda se mogu ?initi nevažnima, rezultat su velikih napora i strogih ispitivanja. William Rodriguez, voditelj upravljanja korisni?kim iskustvom pri Renaultovu odjelu za dizajn predstavio nam je kreativni proces i izazove oblikovanja zvuka u aktualnim i budu?im Renaultovim modelima.
Zašto ulažemo napore da bismo stvorili zvukove koji se ?uju samo u automobilu? O kakvim je uop?e zvukovima rije?? Kako oni nastaju? Možda to i nisu pitanja koja si postavljate svaki dan, no ona su svakako presudna za ukupno iskustvo u vozilu. To zna i Renaultov odjel za dizajn, stoga im pridaje iznimnu važnost. Zvukovi u vozilu u prvom su redu namijenjeni voza?u koji mora razumjeti njihovo zna?enje. Osim toga su i sredstvo s pomo?u kojeg marka iskazuje svoj identitet.
„Vozilo je instrument koji treba dobro ugoditi, a apstraktni zvukovi koje proizvodi moraju biti razumljivi. Ne stvaramo glazbu, ve? prenosimo poruke kroz pažljivo oblikovan zvuk koji ne samo da odražava, ve? i ja?a prepoznatljivost marke.” William Rodriguez, voditelj upravljanja korisni?kim iskustvom pri Renaultovu odjelu za dizajn
Svrha automobilskih zvukova
Pri oblikovanju zvuka u putni?kom prostoru, dizajneri posebnu pozornost daju trima glavnim skupinama. Standardnim zvukovima obavijesti ili upozorenja, kao što su zvukovi pokaziva?a smjera i upozorenja na neprivezani sigurnosni pojas. Zvukovima sustava za pomo? u vožnji, kao što su zvukovi stražnjeg parkirnog senzora ili upozorenja na nenamjernu promjenu traka. I na kraju, zvukovima multimedijskog sustava koji se oglašavaju kada upotrebljavamo središnji zaslon.
Postoji nekoliko razloga zbog kojih je važno razraditi strategiju oblikovanja zvuka. Prije svega, kako bi se stvorilo jedinstveno korisni?ko iskustvo i postigla idealna ravnoteža izme?u zvuka i drugih vizualnih ili mehani?kih podražaja u vozilu. Dakako, ti zvukovi moraju biti ugodni voza?evu uhu i u?inkovito prenositi poruke, odnosno obavještavati, potvr?ivati i upozoravati. Kod voza?a bi trebali potaknuti instinktivnu reakciju i nagnati ga da prilagodi svoje ponašanje.
Povrh toga, trebali bi stvoriti zvu?no okruženje koje je prepoznatljivo za marku. Zvukovi koji izviru iz putni?kog prostora i zaslona pridonose ja?anju identiteta marke jednako kao što to ?ine svjetlosni potpis ili reklamni slogan.
Cilj je potaknuti pozitivne emocije kroz harmoni?nu, pozitivnu i ugodnu vožnju.
„Zvukove u vozilu ugodili smo s posebnom pažnjom kako bismo stvorili zvu?nu kulisu prepoznatljivu za Renault. Što se umjetni?kih ciljeva ti?e, željeli smo da zvukovi naših modela budu uskla?eni s identitetom marke: da u?inkovito prenose poruku, ali i da budu nježni, pozitivni i zabavni”, dodaje William Rodriguez.
Zvukovi budu?nosti
Odjel korisni?kog iskustva Renaultova odjela za dizajn trenuta?no radi na posve novoj generaciji zvukova koja ?e u sljede?ih nekoliko godina zaživjeti u serijskim vozilima, po?evši od Méganea E-TECH Electric. Kao i kod standardnog postupka industrijskog dizajna, rad na oblikovanju zvuka uklju?uje izradu zvu?nih skica u skladu s umjetni?kim ciljem i porukom koju treba prenijeti.
Renaultovi dizajneri u tu se svrhu služe fonotekom snimljenih zvu?nih efekata, dok nadahnu?e za stvaranje umiruju?ih i privla?nih zvukova crpe iz prirode. „Koristimo paletu zvukova nadahnutih prirodom: komadi?i drveta koji se trljaju jedan o drugi, zvukovi udaraljki, prosipanja zrna sjemena, kapljica vode itd.”
Prikupljeni zvu?ni materijali zatim se obra?uju u programu za obradu zvuka, a potom i testiraju na ciljanoj skupini koja zauzvrat pruža povratne informacije o njihovoj kvaliteti. Na primjer, neki bi se zvuk mogao ocijeniti kao pretjerano mra?an, oštar, umjetan ili zvonak.
Ovisno o povratnim informacijama korisnika, zvukovi se obra?uju, oblikuju, dotjeruju i sl., pri ?emu se posebno vodi ra?una o njihovoj uskla?enosti s prethodno dogovorenom strategijom i uputama. Valja napomenuti i kako se ?itav postupak odvija u uskoj suradnji s drugim odjelima, kao što su odjel za proizvodnju, inženjering i marketing.
Projekt cjelovitog redizajna zvuka za nove modele sada se bliži kraju, a kona?ni rezultat mo?i ?ete osluhnuti ve? sljede?e godine.