Preporuka je da se redovno mijenja ulje u motoru, posebice kod starijih vozila, jer ?esto odga?anje servisnog intervala zamjene ulja ubrzava trošenje ležajeva turbo punja?a, prenosi RevijaHAK.
Turbo punja? dugo je bio ugra?ivan na ve?inu dizelskih motora, ali sad su dominantni i benzinski motori s turbo punja?ima. Zbog toga smo pitali Marina Moravu, suradnika za tehni?ku podršku u Hrvatskom autoklubu, koji su naj?š?i scenariji kvarova turbo punja?a i kako ih prepoznati. Neispravnost turbo punja?a naj?eš?e nastupa u praksi od 120.000 km nadalje.
Neispravnost ležajeva rotora turbo punja?a
Simptomi su pad snage motora i upaljena lampica neispravnosti motora, nagla potrošnja ulja u motoru popra?ena jakom dimnom zavjesom, tako?er popratno kroz nekoliko sljede?ih minuta dolazi i do uklju?ivanja crvene lampice ulja i nastupa potreba za zaustavljanjem vozila na sigurnom mjestu, odnosno treba što brže ugasiti motora kako bi se izbjegla velika šteta koja može prouzro?iti zaglavljivanje motora zbog gubitka podmazivanja. Ako nastupi potpuno raspadanje turbo punja?a otvorena je mogu?nost trenutnog gašenja vozila bez mogu?nosti ponovnog pokretanja motora, a raspadnuti dijelovi mogu sprije?iti prolazak zraka kroz turbinu do usisa motora i puno sitnih raspadnutih dijelova može se raspršiti po cjevovodu turbo sustava i s time otvoriti potrebu za zamjenom kompletnog cjevovoda i time znatno povisiti cijenu otklona kvara.
Pucanje crijeva, cijevi ili hladnjaka turbo punja?a zbog redovnih naprezanja
Ti su simptomi popra?eni gubitkom snage motora, uklju?ivanjem lampice neispravnosti rada motora, pove?anim izlaskom crnog dima na ispušnu cijev kod vozila bez filtera krutih ?estica, a kod vozila s filtrom dolazi do ubrzanog zasi?enja filtra krutih ?estica u ispuhu. Prilikom naglog pove?avanja broja okretaja motora može se ?uti jako šištanje zraka u motornom prostoru što ?e vrlo lako uputiti da je nastala neispravnost dotoka zraka na tla?noj strani usisa. U nekim situacijama mogu?e je puknu?e cijevi, a da se ne ?uje puštanje zraka prilikom optere?enja motora, ali se ?esto tada može uo?iti propuštanje uljne maglice na mjestu gdje je došlo do propuštanja zraka. U najgorim slu?ajevima, ako nemamo nijedan od navedenih simptoma, potrebno je vizualno ili tla?nom probom prona?i mjesto propuštanja turbo sustava. Kod ovog problema ?esto se može pomo?i i na cesti krpanjem gumenog crijeva ili vra?anjem odvojene cijevi iz ležišta zbog slabog držanja obujmice ili osigura?a cijevi. Dobro je što se s ovakvim tipom kvara možemo dovesti do prvog servisa sa smanjenom snagom ili nam pomo? na cesti može pomo?i krpanjem ili namještanjem cijevi ako nismo u blizini prvog servisa.
Neispravnost regulacije tlaka punjenja turbo punja?a
Simptomi su pad snage motora ?esto popra?en paljenjem lampice neispravnosti motora i prelaskom rada motora u prinudni rad sa smanjenom snagom. ?esto s ovim tipom neispravnosti uspijete na vlastiti pogon do?i do servisa, a otklon neispravnosti može biti jednostavnije prirode i može ga riješiti služba pomo?i na cesti. No, neke situacije mogu biti kompliciranije, sve do potrebe za zamjenom kompletnog turbo punja?a.
Zvuk zviždanja prilikom naglog podizanja okretaja motora, odnosno naglog ubrzavanja vozila, može upu?ivati na trošne ležajeve osovine rotora turbo punja?a. Preporuka je što prije obratiti se servisu za otklon neispravnosti. ?esto voza?i znaju ovaj simptom zanemariti jer nije došlo do pada snage motora ili uklju?ivanja lampice neispravnosti, ali ignoriranje ovog problema ?esto dolazi do spomenute faze kad se turbo punja? u potpunosti raspadne s mogu?noš?u nastanka velikih ošte?enja na motoru. Uz ovaj tip problema imamo i prednost jer imamo fazu najave problema: zviždanjem koje može trajati nekoliko dana ili nekoliko mjeseci do potpunog raspadanja turba.
Preporuka je da se redovno mijenja ulje u motoru jer ?esto odga?anje servisnog intervala zamjene ulja ubrzava trošenje ležajeva turbo punja?a. Ako je mogu?e: kod vozila koja su prešla 120.000 km mijenjati motorno ulje unutar godine dana, odnosno izme?u 8000 i 12.000 km. Tu je u praksi idealno za smanjenje potrošnje ležajeva turbo punja?a.
Izvor: RevijaHAK