Kako smo pisali, uskoro će se na asfalt zakotrljati GMA T.50 s 4.0 V12 motorom i 663 KS. To veličanstveno izbijanje, žmikanje posljednjeg milivata snage iz određenog obujma usisnog motora znači nevjerojatnih 166 KS po litri obujma, a to je rekord koji vjerojatno neće biti srušen u serijskom, cestovnom automobilu. No, uz nove tehnologije upravljanja ventilima elektro-pneumatski umjesto bregastim vratilima, možda to nije labuđi pjev cestovnih perfekcionističkih motora.
No, ovaj put pišemo o serijskim, cestovnim automobilima s najviše konja po litri obujma, ali uz prisilno punjenje zraka turbinama i kompresorima. Na po?etku objasnimo tri zanimljive odluke za odabir automobila: zašto je ovaj popis promjenjiv, zašto ne sadrži trenutno najjače serijske automobile i zašto ne sadrži dizelske automobile.
Uz mogućnosti prisilnog tlačenja zraka možemo očekivati da će se ovaj popis još mijenjati. Često se dodatni konji mogu osigurati nakon testiranja, korištenja čvršćih i lakših komponenti te programiranja višeg tlaka prednabijanja. No, ovo je poredak automobila pri početku 2022. i uključuje serijske, cestovne modele, bez trkaćih automobila, prototipa, automobila u najavi, ili specijalnih modela tuning kuća. Prve izmjene koje možemo očekivati još ove godine su Bugatti Chiron Super Sport (očekivanih 200 KS/l) i Ferrari 296 GTB (očekivanih 222 KS/l), a mogli se bi pojaviti i Maserati MC20 i Mercedes-AMG One. Neki drugi modeli stižu ipak kasnije, poput Koenigsegg Gemere s motorom bez bregastih vratila, čije se isporuke prema novim informacijama očekuju u 2023.
Neki od najjačih današnjih automobila nisu na ovom popisu jer njihovi maestralni motori snagu proizvode iz relativno velikog obujma. Kako smo za popis usisnih motora odabrali one s preko 100 KS/l, tako i za ove prednabijene motore moramo odrediti granicu kako bi popis sadržavao samo automobile pri vrhu.
Još krajem 1980-ih Daihatsu Charade GTti davao 105 KS (na japanskom tržištu) iz 1.0 turbo trocilindraša. Dizelski motori, premda daju više okretnog momenta od benzinskih, ne razvijaju slične vršne snage pa je tako najjači dizel s obzirom na kubikažu BMW Alpina D5 S 136,3 KS/l (odnosno, 408 KS iz 3.0 triturbo rednog šestaka). Neka granica za ulazak na ovaj popis bude 200 KS/l.
U nastavku su sve vrijednosti zaokružene na cijeli broj, a za pretvorbu iz kilovata u konje korištena je metrijska konjska snaga, pri čemu je 1 kW = 1.3596 KS. O povijesti tih mjernih jedinica možete pročitati u tekstu o usisnim motorima s najviše snage po litri obujma. Krenimo s odbrojavanjem.
McLaren Elva
Proizvodnja: 2020. – ?
Motor: 4.0 V8 twin turbo
Snaga: 815 KS
Snaga po obujmu: 204 KS/l
Ovaj motor ima dugi, zanimljivi evolucijski lanac. McLaren je ovaj V8 s dva Mitsubishi Heavy Industries turbopunjača razvio u sprezi s tvrtkom Ricardo, na temelju kupljenih prava od firme Tom Walkinshaw Racing, koji su pak svoju inačicu bili razvijali na temeljima motora koje je 1980-ih razvijao Nissan.
Zenvo TSR-S
Proizvodnja: 2018. – ?
Motor: 5.8 V8 s dva centrifugalna kompresora
Snaga: 1194 KS na etanol (E85)
Snaga po obujmu: 206 KS/l
Stražnji spojler ovog danskog automobila s Thorovim čekičem na znaku rotira u dvije osi pa koristi i kao zra?na kočnica i kao dinamični stabilizator u zavojima. TSR-S je verzija trkaćeg modela homologirana za cestu i proizvodi se u 5 primjeraka godišnje.
Mercedes-Benz AMG A45 S/CLA 45 S/GLA 45 S
Proizvodnja: 2020. – ?
Motor: 2.0 redni, 4 cilindra, turbo
Snaga: 421 KS
Snaga po obujmu: 211 KS/l
Uz 4Matic pogon na sve kotače, sportsku distribuciju sile kočenja i podjelu momenta na na pojedini stražnji kotač, AMG S modeli iz svojih dvolitrenih četverocilindraša mogu na cestu položiti zanimljive dinamičke sposobnosti. No, taj recept zvuči poznato, i krunu za najvišu snagu po obujmu za četverocilindarski motor još uvijek nosi jedan drugi automobil s ovog popisa…
Saleen S7 Le Mans
Proizvodnja: 2019.
Motor: 7.0 V8 twin turbo
Snaga: 1521 KS
Snaga po obujmu: 217 KS/l
Najjača verzija S7 proizvedena je u samo 7 primjeraka pa je teško govoriti o serijskoj proizvodnji, no radi se o varijanti S7 modela, a i svi su automobili u ovom rangu proizvedeni u malim serijama. Motor je temeljen na Ford Windsor small block motoru koji se proizvodio od 1961. do 2002.
Mitsubishi Evo X FQ-440 MR
Proizvodnja: 2014.
Motor: 2.0 redni, 4 cilindra, turbo
Snaga: 446 KS
Snaga po obujmu: 223 KS/l
Iako je Lancer Evo IX možda bliži relijaškom automobilu, Evo X je bio model s najviše konja. Najjači Lancer Evolution proizveden je u 40 primjeraka i za sada ostaje serijski, cestovni četverocilindraš s najviše konja po litri obujma.
SSC Tuatara
Proizvodnja: 2020. – ?
Motor: 5.9 V8 twin turbo
Snaga: 1768 KS
Snaga po obujmu: 299 KS/l
Uz paket Aggressor, motor je prilagođen za trkaća goriva ilegalna za cestu i proizvodi 2243 KS.
Koenigsegg Jesko
Proizvodnja: 2021. – ?
Motor: 5.1 V8 twin turbo
Snaga: 1625 KS na etanol (E85)
Snaga po obujmu: 320,8 KS/l
Ovaj motor koristi spremnik zraka i elektri?ni kompresor koji puni turbopunjače po potrebi, za uklanjanje turbo rupe. U hibridnom modelu Regera (2016. – ?) verzija ovog motora uz elektromotore snagu na kotače šalje kombinacijom izravnog mehaničkog i hidrauličkog spoja.
I na koncu, nije sve u brojevima; lako je nabrojati vrhunske automobile koji nisu niti blizu ovom popisu, ali 200 KS/l je ipak postignuče.