Kada je 2019. godine CLIO pete generacije predstavljen u naran?astoj boji Valencia, digla se prili?na prašina izme?u ostalog i zato što je to bio prvi serijski model ponu?en u naran?astoj boji. Legendarnu boju osmislio je Raphael, tehni?ar za razvoj boja pri Renaultovu Odjelu za dizajn. Koriste?i pigmente, sedef i prah aluminijeva oksida, ovaj tehni?ar godišnje razvije od 15 do 20 boja!
U prosjeku svako Renaultovo vozilo dolazi u sedam razli?itih boja. Svaka suptilna nijansa, kontrast ili metalizirani odsjaj pažljivo su osmišljeni. Prije nego što neka boja zaživi na proizvodnom modelu, njezine karakteristike procjenjuju i odobravaju dizajnerski timovi uz pomo? kreativnih stru?njaka i dobavlja?a.
„Samo je nebo granica! Uz pomo? praha aluminijeva oksida, sedefa i ostalih osnovnih pigmenata mogu proizvesti bilo koju boju. Ako ho?ete, i sve nijanse dugina spektra.”– Raphael, tehni?ar za razvoj boja pri Renaultovu odjelu za dizajn
PALETA NADAHNU?A
Raphael ve? 21 godinu radi u Renaultovu Odjelu za dizajn, a prvih 10 godina radio je kao lakirer da bi zatim postao tehni?ar za razvoj boja. Jednostavno re?eno, on stvara boje koje se koriste na modelima. Njegov se laboratorij nalazi u Technocentreu (sjedište Renaultova dizajnerskog odjela u blizini Pariza), gdje razvija boje uz pomo? razli?itih pigmenata, a na raspolaganju su mu i tri lakirnice za testiranje svih novih formulacija. Zapravo, taj je tehni?ar za razvoj boja prije svega umjetnik!
Prije nego što po?ne s radom, od dizajnera boja i ukrasnih elemenata dobiva niz smjernica i op?ih informacija iz kojih crpi po?etnu inspiraciju. „Na primjer, kažu mi da proizvedem plavu boju, svijetlu ili tamnu, ovisno o vozilu. Nakon toga preuzimam stvar u svoje ruke.” kaže Raphael.
Me?utim, u toj fazi procesa treba odgovoriti na ?itav niz pitanja: Je li rije? o posebnom izdanju nekog modela? Ako jest, tada boja mora slati odre?enu poruku i precizno odražavati duh trenutka u kojem je taj model predstavljen. A možda bi trebalo strateški razmišljati i proizvesti boju koja ?e još dugo biti aktualna. Nadalje, na kakvoj ?e se karoseriji koristiti? Je li popis konkretnih smjernica sve što je Raphaelu na raspolaganju? Ili su te radne upute strukturirane kao inspiracijske plo?e?
Prioritet tehni?ara za razvoj boja jest osmisliti nove formulacije boje prije nego što dizajneru predstavi po?etnu boju. Da bi u tome uspio, tehni?ar se služi preciznim tehnikama miješanja boje kako bi svaki put postigao savršeno uravnoteženu nijansu. „Ponekad mi boja ispadne savršeno ve? iz prvog pokušaja” dodao je Raphael. „U tom slu?aju dovoljan je jedan dan da je dizajner odobri. No u ve?ini slu?ajeva taj je proces dugotrajan i podrazumijeva brojna savjetovanja s glavnim dizajnerom kako bi se postigla željena boja.”
DAŠAK CRVENE
Pitate se što naš ?arobnjak za boje skriva u svojim ladicama i na policama? Ondje nema magi?nih napitaka i knjiga s ?arolijama, ali zato ima pigmenata. I to u izobilju! „Imam sirove pigmente koje možete na?i samo u kemijskoj industriji, ali i neke druge koji se daju na?i u svakoj radionici. Kada ih pomiješam, nastane magija.” Pigmenti su nekad bili organski, no danas su sinteti?ki i dolaze u pregršt raznih oblika. Uglavnom se dobavljaju iz SAD-a, Japana ili Njema?ke. Uz prah aluminijeva oksida i sedef, pigmenti su osnovni sastojak svake nove boje!
Boje se mogu podijeliti u nekoliko osnovnih kategorija: obi?ne, metalik, biserne, troslojne (kombinacija obi?ne boje, biserne boje i laka) i lakirane.
„To je kao kad kuhate po receptu… Samo što na kraju ne poližete žlicu! Ho?u li dodati puno sjaja? Ili samo malo? Koje bih boje mogao iskombinirati? A što ako upotrijebim obojeni aluminijev oksid ili lak u boji? Što god odlu?io, cilj je uvijek isti: stvoriti novu i ujedna?enu boju.”
Za dobivanje odre?ene boje dovoljno je od tri do osam sastojak, ali je za postizanje željenog rezultata klju?no doziranje! To može zna?iti i višestruko mijenjanje formulacije dok se ne postigne zacrtana boja. Treba li uop?e napominjati i da je broj mogu?ih kombinacija neograni?en? „No ne mogu tek tako i?i u kojem god pravcu poželim…” dodaje Raphael s dozom opreza. „Dužnost mi je stvoriti nešto lijepo, ali i pristupa?no. Nešto što se lako proizvodi i reproducira. Dakako, važno je i to da se završni rezultat svidi što ve?em broju kupaca, no na kraju su troškovi onaj presudni ?imbenik.”
Završna boja zatim se premazuje lakom, naj?eš?e sjajnim. Dodavanjem smole u smjesu, Raphael može proizvesti ?itav spektar završnih obrada, od matiranih do satiniranih. Me?u Raphaelovim briljantnim idejama izdvajaju se staklene ljuskice, sa?injene od minijaturnih staklenih perli koje, kada se dodaju osnovnom premazu ili laku, pomažu reflektirati svjetlost.
Sedam ?uda Raphaleova svijeta boja
Nakon što zakuha boju i dobije zeleno svjetlo od dizajnera boja i ukrasnih elemenata, Raphael kre?e u tehni?ku fazu izrade: vjerno reproduciranje boje prilikom svakog prvog sastavljanja vozila.
U toj fazi, koja obi?no traje oko osam tjedana, Raphael usko sura?uje s dobavlja?em zaduženim za uskla?ivanje boja prema uputama proizvo?a?a. Boja se zatim nanosi na zakrivljenu plohu: prili?no velik komad lima koji, ovisno o kutu i izvoru svjetlosti, razli?ito reflektira svjetlost. Na temelju toga stvara se predodžba o njezinu kona?nom izgledu.
Za kraj, da bi se uvjerio u dobro obavljen posao i zatražio odobrenje od projektnih timova, Raphael nanosi boju na maketu automobila u stvarnom omjeru. Nakon toga boju reproduciraju tvorni?ki roboti uz primjenu vrlo preciznih postupaka bojenja pod tlakom.
„Prou?io sam sve boje, od bijele do crne, od crvene do zelene. Priroda ovog posla tjera me da se svaki put nanovo izrazim. U tome je tajna. Moram neprestano tragati za novim pigmentima i mijenjati na?in na koji radim.”
Ponekad od dizajniranja boje do lakiranja automobila može pro?i godina i pol, a ponekad i dulje. Naprimjer, Alpineova crveno-naran?asta boja svjetlo dana ugledala je ?ak osam godina nakon što je stvorena.
Kako bi svoje boje u?inio vje?nima, Raphael im daje bezvremenska imena. Na primjer, plava boja Zanzibar, premijerno predstavljena na Meganu Conquestu, budi uspomene na praznike: „Sam naziv pobu?uje prizore bijelog pijeska, mora i tamnog nebeskog svoda.”
OD PREDVODNI?KE NARAN?ASTE DO PREDSJEDNI?KI PLAVE
Neke Raphaelove kreacije ušle su i u legendu. Pritom mislimo na boje koje su se svojom smjeloš?u, inovativnoš?u, i napose ljepotom, urezale u kolektivnu svijest.
„Kada mi za oko zapne boja nekog automobila, odmah se zapitam koje je pigmente konkurentni proizvo?a? koristio da bi je dobio. Takve me situacije nadahnjuju. Poti?u me da prona?em prave sastojke i zamiješam boju kakvu svijet još nije vidio.”
To je bio slu?aj i s naran?astom bojom Valencia u kojoj je predstavljena peta generacija Clija. Bio je to prvi put u povijesti automobilske industrije da je neki serijski model predstavljen u naran?astoj boji. U kombinaciji s temeljnim premazom druge boje, završni premaz zasi?uje boju pa ona djeluje dublje i življe. „Kad ve? spominjemo lakove u boji, dodao bih da smo s crvenom bojom Flame i u tom podru?ju postavili odre?ena mjerila” prisje?a se Raphael. „Željeli smo takav uspjeh ponoviti i na sljede?em modelu. Dakako, na još bolji i originalniji na?in.”
Legendarna crvena boja Flame, ?ija privla?nost ne blijedi ve? 10 godina, još se uvijek upotrebljava na aktualnim modelima kao što je novi Mégane E-TECH Electric.
Problem je u tome što sve boje ne pristaju svim tipovima karoserije ili svim oblicima silueta. Zaobljenim karoserijama poput Cliove pristaju jarke i zasi?ene boje kao što je crvena Flame. S druge strane, metalik boje s primjesama sive, poput sive Schist, bolje pristaju automobilima zategnutih linija kao što je novi Mégane E-TECH Electric.
Drugim oblicima vozila pak pristaju ugla?enije, široko prihva?ene boje. Jedna od njih je plava Midnight. Upotrijebljena je na novom Méganu E-TECH Electric, Zoeju, pa i Espaceu koji je vozio francuski predsjednik.
JE LI BOJA UGROŽENA VRSTA?
„Posljednjih deset godina uglavnom sam radio na visokozasi?enim i živopisnim bojama koje plijene pozornost.” dodao je Raphael. „Veliki sam obožavatelj boja. Što manje bijele, crne i sive koristim, to sam sretniji! Štoviše, volio bih da se naše ceste mnogo više šarene. No to nažalost nije tako; na njima danas prevladava jednoli?nost.”
Istraživanje koje je prije godinu dana proveo stru?njak za automobilske boje Axalta potvr?uje da boje automobila postaju sve jednoli?nije. Prema rezultatima istraživanja, 81 % vozila u svijetu prodaje se u bijeloj (38 %), crnoj (19 %) ili sivoj boji (15 %). Proizvo?a?i se odlu?uju na te boje jer ih je relativno jeftino proizvesti. „Neke od tih boja koriste se ve? godinama”, istaknuo je Raphael. „Stvorene su da potraju. Uzmite za primjer Renaultovu bijelu boju koja je stara ?ak 30 godina!”
Dok se ve?ina zapadnih proizvo?a?a ne trudi unijeti mnogo vedrine u svoju neutralnu paletu, odre?ena tržišta ve? godinama zaziru od jednoli?nih nijansi. U nekim je kulturama boja itekako poželjna stvar. Primjer je toga Indija, gdje se uz pomo? za?ina i tkanine dobiva ?itav spektar boja. Renault je 2020. predstavio Kiger, konceptno vozilo koje najavljuje novi model za indijsko tržište. Boja pod nazivom Aurora Borealis posebno je dizajnirana za taj model, a zanimljiva je zbog toga što djeluje razli?ito ovisno o razini svjetlosti i kutu iz kojeg se promatra. Rije? je kombinaciji plave i ljubi?aste s primjesom neonsko zelenih detalja.
Kada je rije? o konkurentnim proizvo?a?ima, direktor Renaultova Odjela za dizajn boja i ukrasnih elemenata, François Farion, u prošlom je ?lanku izjavio kako „Renault ima stanovitu prednost budu?i da nudi široku paletu boja za svoja vozila. U usporedbi s konkurentima, marka Renault prodaje oko 10 % više modela u boji.”
Ne tako davno, tehni?ari boja imali su obi?aj križati boje. Drugim rije?ima, marke unutar Grupe mogle su me?usobno posu?ivati i miješati boje. Danas svaka boja pripada isklju?ivo marki pod ?ijim je okriljem nastala, a ponekad je ograni?ena i samo na jedan njezin model. Svaka marka ima svoj identitet i svoj jedinstveni vizualni izraz. „Dacia je jedina marka koja u svojoj ponudi nudi zelene nijanse, nadahnute prirodom” navodi Raphael. „S druge strane, marka Alpine svoj vizualni identitet gradi na razli?itim nijansama plave koje neprestano osvježava.”
„U Renaultu trenuta?no razvijamo boje za koje postoji najve?a potražnja. Dakle, one suptilnijih tonova“, kaže Raphael. „Zadržali smo neke od svojih zasi?enih boja i posvetili se razvoju sofisticiranijih nijansi, ?ak i onih s blagim metalik odsjajem. U kona?nici, naša je misija stvoriti bogatije boje s više dubine“.