Prvi punja? za elektri?na vozila u stupu javne rasvjete postavljen je u Buzinu, rije? je o testnom punja?u koji ?e idu?e godine u sklopu pilot projekta biti ugra?en u 200-tinjak stupova u nekoliko gradova, dok je u idu?ih desetak godina diljem Hrvatske cilj postaviti više od sto tisu?a takvih punja?a.
Rije? je o projektu širenja infrastrukture za elektri?na vozila koji je pokrenula udruga za e-mobilnost Strujni krug, a kojim bi se u sljede?ih desetak godina trebalo postaviti više od 100 tisu?a punja?a diljem hrvatskih gradova.
U pilot projekt zasad su se uklju?ili Zagreb, Velika Gorica i Osijek, potencijalni je partner i Split, a punja?e u stupovima javne rasvjete dobit ?e i Rijeka. Probno razdoblje za punja?e, odnosno sam pilot projekt, predvi?en je tijekom 2023. godine, a nakon toga cilj je infrastrukturu ovakvih punionica proširiti i na ostale hrvatske gradove.
Tvrtka Smart Energy, koja je dio M SAN grupe, napravila je prvu punionicu s dostupnom snagom od 3.5 kilovata (kW), a budu?i da je još uvijek u testnoj fazi, njezino je korištenje zasad dostupno bez pla?anja i to putem aplikacije PlugSurfing. Iako je ovo prvi prototip koji se može tako koristiti, u sljede?im tjednima o?ekuje se da svoje testne punja?e u stupovima javne rasvjete postave još 3-4 operatora koji su trenutno u završnim fazama izrade, navedeno je u priop?enju.
Diljem Hrvatske postoji zna?ajan broj punionica, no i broj elektri?nih vozila svakodnevno raste pa je i pove?anje broja punja?a nužno radi lakšeg svakodnevnog korištenja vozila u budu?nosti.
Istraživanje udruge Strujni krug tako je pokazalo da ?ak 60 posto vlasnika elektri?nih vozila puni svoja vozila u privatnim garažama i dvorištima. No, jedna od otežavaju?ih okolnosti je nemogu?nost punjenja elektri?nih vozila “kod ku?e”, ako vlasnici žive u stanovima, osobito u gradskim središtima, bez dediciranih parkirnih ili garažnih mjesta, navodi se u priop?enju.
Upravo zato, plan pove?anja broja punionica, koji uklju?uje postavljanje 100 tisu?a punja?a u rasvjetne stupove pored velikih javnih parkirališta, bi uz ku?ne punja?e zadovoljio više od 95 posto potreba hrvatskih voza?a elektri?nih vozila. Ostalih pet posto su vozila koja dnevno prelaze više od 200 do 300 kilometara i za koje su ve? postavljeni brzi punja?i na svakoj pumpi autoceste od Zagreba do Splita, napominju iz Strujnog kruga.
Predsjednik udruge Strujni krug Hrvoje Prpi? rekao je da je ugradnja punja?a u rasvjetne stupove izuzetno jeftino i jednostavno rješenje problema za gra?ane koji svoja vozila parkiraju na javnim parkiralištima, pri ?emu su ti punja?i 15 do 100 puta jeftiniji od dosadašnjih rješenja i ne zahtijevaju dedicirane parkinge za elektri?na vozila.
“Nakon testnog razdoblja plan je njihovo korištenje napla?ivati, ali cijene punjenja ne bi bile previsoke jer je cilj da ovakvo sporije punjenje još uvijek preostane prihvatljivo za krajnje korisnike”, izjava je Prpi?a koja se prenosi u priop?enju.
Snaga takvih punja?a prilago?ena je elektri?nim vozilima koja bi se na predvi?enim parkirnim mjestima punila tijekom no?i, osam do deset sati, te tijekom radnog vremena, ?ime bi se omogu?ilo da se baterija napuni dovoljno za potrebe sljede?eg dana. Pritom, kako je vidljivo, nije rije? o brzim punja?ima, ve? o sporijim AC punionicama kojih bi bilo broj?ano puno više, navodi se u priop?enju.
HINA