S 21 elektromotornim vlakom koje Kon?ar – Elektri?na vozila proizvode za HŽ Putni?ki prijevoz (HŽPP), taj prijevoznik bi 2024. u voznom parku trebao imati gotovo 70 novih vlakova, što ?ini više od 50 posto flote, istaknuto je u utorak nakon obilaska Kon?arevih tvorni?kih hala, kojem je nazo?io i resorni ministar Oleg Butkovi?.
Proizvodnja novih vlakova sufinancira se iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014.- 2020. u 85-postotnom iznosu, pri ?emu ukupna procijenjena vrijednost projekta doseže 1,29 milijardi kuna, a na europsko sufinanciranje otpada 880,3 milijuna kuna.
Tim projektom HŽPP nastavlja modernizirati vozni park s 11 elektromotornih vlakova za gradsko-prigradski i 10 elektromotornih vlakova za regionalni prijevoz.
Kon?ar-Elektri?na vozila i HŽPP ugovor o kupoprodaji 21 elektromotornog vlaka potpisali su 17. studenoga 2020. godine. Krajnji rok za isporuku svih vlakova je prosinac 2023., dok bi prvi vlak za gradsko-prigradski prijevoz trebao biti pušten u promet u prosincu ove godine.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butkovi? istaknuo je da hrvatska industrija ima velike benefite od toga što Kon?ar europskim sredstvima proizvodi vlakove za HŽPP. Izvijestio je da bi do kraja ovog tjedna za HŽPP trebao biti gotov novi vlak za regionalni prijevoz, 40. po redu, iz programa koji financira Eurofima, a uz podršku Vlade.
Tako?er, kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO) planira se nabavka dva prototipa baterijskih vlakova, vrijednosti 100 milijuna kuna, a ubrzo bi trebali biti i raspisani natje?aji za nabavku 20 novih tramvaja za Zagreb i njih deset za Osijek, što je tako?er prilika za hrvatske proizvo?a?e, rekao je Butkovi?.
Izvijestio je i da bi sredinom srpnja trebale biti otvorene obnovljene dionice pruga Zapreši?-Zabok i Savski Marof-Zagreb, u što je uloženo više od 100 milijuna eura, a do kraja godine bi trebala biti gotova i dionica Vinkovci-Vukovar.
Predsjednik Uprave HŽ Putni?kog prijevoza Željko Uki? poru?io je da je glavni cilj te tvrtke obnova voznog parka i podizanje kvalitete prijevoza, istaknuvši da bi u 2024. HŽPP u svojoj floti trebao imati gotovo 70 novih vlakova, ?ime bi se obnovilo više od 50 posto flote.
Nabava novih vlakova, izjavio je Uki?, poboljšat ?e lokalnu i regionalnu povezanost i mobilnost, dovesti do nižih operativnih troškova, a putnicima ?e se osigurati ve?a udobnost, ve?i kapacitet vlakova i pouzdaniji prijevoz.
Predsjednik Uprave Kon?ar – Elektri?nih vozila Josip Nini? zahvalio je HŽPP-u, kao najve?em kupcu, na partnerskom odnosu u realizaciji razli?itih složenih ugovora.
Prilikom realizacije ugovora za isporuku 21 vlaka i Kon?ar je suo?en sa zna?ajnim porastima cijena materijala, energije i rada, a u partnerskom odnosu s HŽPP-om traži se rješenje za nastalu situaciju, rekao je Nini?.
I predsjednik Uprave Kon?ar – Elektroindustrije Gordan Kolak je posvjedo?io da je i invazijom Rusije na Ukrajinu došlo do zna?ajnog porasta cijena sirovina, što je usložnilo proizvodnju. “U tom kontekstu, i na ovim projektima imamo zna?ajnih izazova zbog toga što su cijene znatno narasle u odnosu na ono vrijeme kad su ugovorene”, izjavio je Kolak.
Trend pove?anja cijena je prisutan u cijeloj Europi i na svim tržištima na koje Kon?ar izvozi, a s kupcima se pregovara i traže se rješenja koja bi išla u korist i njih i proizvo?a?a, kazao je Kolak.
“Kašnjenja postoje, no molimo za strpljenje”
Butkovi? i Uki? su odgovorili na pitanja novinara oko u?estalih kašnjenja u željezni?kom putni?kom prijevozu, pri ?emu su obojica apelirala za “malo strpljenja”.
Uki? je rekao da je, s obzirom na brojne projekte obnove željezni?ke infrastrukture, izuzetno teško regulirati putni?ki promet, da se nastoji kvalitetu prijevoza održati na što je mogu?e višoj razini, no priznao je da postoje “kašnjenja koja nisu prihvatljiva”.
“Kašnjenja su velika, ne vozimo se željeznicom na isti na?in kao autocestom, ali s ovakvim investicijama ?inimo sve da taj sektor dignemo na zadovoljavaju?u razinu”, izjavio je Butkovi?, istaknuvši da ?e u slijede?ih desetak godina najve?i naglasak biti upravo na ulaganjima u modernizaciju željeznice, pri ?emu se do 2030. planira uložiti oko 3,5 milijardi eura.
U kontekstu modernizacije pruga, ministar je apostrofirao i potrebu izmjena zakona o javnoj nabavi, jer projekte ?esto usporavaju brojne žalbe. Primjer toga je i dionica Hrvatski Leskovac-Karlovac, projekt vrijedan više od 300 milijuna eura koji bi trebao zapo?eti ove godine, pri ?emu je na natje?aje za izvo?a?e pristiglo ukupno 11 žalbi.
“Ja kao ministar, niti itko od nas ne može utjecati na te žalbe, ali trebamo zakonodavno napraviti sve da zloupotrebu žalbi smanjimo na minimum”, poru?io je Butkovi?.
Rekao je da se zbog nedostatka novca u isto vrijeme nije moglo ulagati i u autoceste i željeznice, a politi?ku odluku da se najprije ulaže u autoceste, u koje je uloženo oko 5,5 milijardi eura, smatra dobrom.
HINA