Europski trgovci žure napuniti skladišta ruskim dizelom prije no što u velja?i idu?e godine na snagu nastupi embargo na ruske derivate, a alternativni izvori nabave i dalje su ograni?eni, tvrde analiti?ari.
Po?etkom prosinca na snagu stupa embargo EU-a na rusku naftu, a 5. velja?e i embargo na derivate.
Europa ve?inu dizela uvozi iz Rusije.
Pošiljke ruskog dizela koje bi trebao biti uskladišten u regiji Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA) više su nego udvostru?ene u razdoblju od 1. studenoga do 12. studenoga u odnosu na listopad, rekla je Pamela Munger iz tvrtke za energetsku analitiku Vortex.
Budu?i da Europa kratkoro?no raspolaže tek malobrojnim isplativim alternativnim izvorima nabave, dizel iz Rusije ?inio je u studenome 44 posto ukupnog europskog uvoza, u odnosu na 39 posto u listopadu, pokazuju podaci Refinitiva.
Rusija je tako još uvijek najve?i dobavlja? dizela za Europu, iako je njegov udio smanjen u odnosu na razdoblje prije ruske invazije na Ukrajinu kada je ?inio više od polovine europskog uvoza.
“EU ?e morati osigurati oko 500 do 600 tisu?a barela dizela dnevno kako bi zamijenila obujam uvoza iz Rusije, a zamjena ?e sti?i iz SAD-a i iz podru?ja isto?no od Sueza, prvenstveno s Bliskog istoka i iz Indije,” rekao je Eugene Lindell iz FGE-a.
Rusko plinsko ulje na putu prema regiji ARA vjerojatno ?e biti brzo potrošeno odnosno prodano budu?i da su njegove cijene u terminskim ugovorima s kra?im rokovima isporuke na Iceu više nego u onima s duljim rokovima isporuke, procjenjuje Lars van Wageningen iz Insights Globala.
Potražnja je porasla i zato što ?e ICE Futures Europe uo?i stupanja na snagu embarga EU-a zabraniti rusko plinsko ulje s niskim udjelom sumpora.
Od 30. studenoga trgovci ?e ICE-u morati dokazati da nijedan ruski proizvod nije ušao ni u jedan spremnik u široj regiji ARA-e, uklju?uju?i Flushing i Ghent koji ?e se koristiti za isporuke u sije?nju na temelju ICE-ovih terminskog ugovora.
Skladišta u ARA-e primat ?e rusko plinsko ulje i u prosincu, ali ?e ono morati biti premješteno u druga skladišta iz kojih se ne?e mo?i isporu?ivati, prema ICE-u.
Neki tržišni igra?i procjenjuju da ICE-ova zabrana ne?e u ve?oj mjeri utjecati na tržište, s obzirom na op?enito niske razine zaliha plinskog ulja i na kontinuirani pad isporuka.
U sije?nju ove godine preko Ice-ove web stranice isporu?eno je 70 000 tona plinskog ulja, navodi Reuters.
HINA