Za sada je inovativna tehnologija ‘samo’ u testnoj fazi. Tvrde ?estice ne može riješiti tehnologija, me?utim, Audi radi ?uda za besprijekorno ?istu budu?nost mobilnosti.
Automobili budu?nosti, bez obzira na to koji ?e ih energent pokretati, ispuštat ?e sve manje štetnih tvari u zrak. No ?ak i kada ?e ih jednog dana pokretati energija koja ne?e ispuštati štetne tvari u zrak, automobil nikada ne?e biti potpuno ?ist. Ovdje još uvijek ima tvrdih ?estica koje nastaju trošenjem guma, ko?ionih plo?ica i trošenjem kolnika i mogli bismo nabrajati u nedogled. Te ?estice ?ine 85 posto tvrdih ?estica koje se danas stvaraju u prometu, što zna?i da ih se ne?emo riješiti ni s novim pogonskim tehnologijama. Pritom vrijedi napomenuti da ih je zbog njihove veli?ine – neki od njih imaju promjer od samo 10 mikrometara – izuzetno teško zadržati, ali svejedno predstavljaju veliku opasnost za naše zdravlje. U Audiju su ve? duže vrijeme svjesni ovog problema, zbog ?ega su prije dvije godine u suradnji s dobavlja?em zra?nih filtara za njihova vozila MANN+HUMMEL pokrenuli pilot projekt korištenja filtara ?estica u elektri?ni automobili. Iako nakon dvije godine projekt još uvijek nije zaživio u stvarnosti, inovacija se dosad pokazala iznimno korisnom i uspješnom u svom radu. Radi se, dakle, o dodatnom filtru zraka koji je sposoban izvu?i štetne ?estice iz atmosfere, a njegov kapacitet filtriranja je toliki da bez problema apsorbira onoliko ?estica koliko proizvede jedan automobil, au ekstremnim uvjetima ?ak i tri puta više . Pritom sustav ne zahtijeva velike preinake, zbog ?ega bi, ako se na?e u serijskoj proizvodnji, kasnija vjerojatno bila vrlo jednostavna nadogradnja postoje?ih vozila.
Sustav ina?e radi po principu usisava?a, što zna?i da tijekom vožnje skuplja ?estice, a usisava ih postoje?i ventilator rashladnog sustava u sustav. Pritom treba napomenuti da sustav može raditi i u mirovanju kada je automobil spojen na elektri?nu punionicu. Pritom, novost ne bi trebala utjecati na postoje?e sustave u automobilu, što su dokazali dosadašnji testovi. Ni nakon 50.000 kilometara automobil nije pokazao nikakve spojeve zbog novog sustava. Prema Audiju, novi bi filtar trebao pomo?i u smanjenju koli?ine krutih ?estica, što je ekvivalentno 14,9 kilograma CO2, tijekom njegovog životnog vijeka. Rekavši to, filtre treba mijenjati u redovitim servisnim intervalima i dok je pojedina?ni filtar izra?en od 15 posto recikliranog materijala, može se reciklirati do 60 posto.
Tekst: Jure Šuica