Udruga hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika (UHAJLP) pozdravlja uvo?enje besplatnog prijevoza vlakom za u?enike osnovnih i srednjih škola, ali upozorava da ?e ih koristiti mali postotak u?enika te traži da isti sustav državnih subvencija obuhvati i autobusne prijevoznike.
U obrazloženju odluke o uvo?enju besplatnog prijevoza HŽ-om, navodi se u priop?enju UHAJLP-a, Vlada je istaknula je da ?e prijevoz mo?i koristiti oko 780.000 djece i u?enika osnovnih i srednjih škola na podru?ju cijele Hrvatske. No, zapravo ?e, smatraju u udruzi, prijevoz vlakom za svakodnevno putovanje u školu mo?i koristiti 10 do 15 posto u?enika tj. oni koji žive uz prugu.
Autobuseri isti?i kako je temelj za uvo?enje besplatnog prijevoza HŽ Putni?kim prijevozom tzv. koncept javne usluge, na temelju koje HŽ Putni?ki prijevoz od države dobiva više od 450 milijuna kuna godišnje, te dodatni pilot-projekt Ministarstva mora, prometa i infrastrukture kojim ?e se tom poduze?u u javnom vlasništvu u idu?ih 15 mjeseci isplatiti novih 30 milijuna kuna.
“Iako postoje zakonske pretpostavke, ali i obveze iz europskih direktiva, javna usluga se ne ispla?uje poduzetnicima koji autobusima prevoze ?ake, radnike i ostale putnike na rutama koje uglavnom nisu ekonomski održive, ve? isklju?ivo državnim tvrtkama poput HŽ-a ili Jadrolinije”, žale se iz UHAJLP-a .
Komentiraju?i nedavnu odluku resornog ministra Olega Butkovi?a, predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika Hrvoje Meštrovi? istaknuo je da od ukupnog broja u?enika osnovnih i srednjih škola, HŽ godišnje preveze najviše 15 posto, nešto više od tre?ine njih se nalazi u gradovima koji imaju neki oblik javnog gradskog prijevoza tako?er pokriven javnom uslugom, dok oko polovice isklju?ivo ovise o javno-linijskim autobusnim prijevoznicima.
“Odluka ministra Butkovi?a o uvo?enju besplatnog prijevoza u?enika HŽ-om je dobar korak, ali diskriminira oko 390.000 u?enika koji ne žive uz prugu i ovise isklju?ivo o javnom autobusnom prijevozu. Od 2018. godine, dakle pune tri godine, ?ekamo provedbu Zakona o prijevozu u cestovnom prometu te Pravilnika o obavljanju javnog linijskog prijevoza kojim bi se utvrdila pravila i na?ini sufinanciranja kakvi postoje u gotovo svim europskim zemljama”, smatra Meštrovi?
Misli da bi se uvo?enjem javne usluge stvorili preduvjeti za besplatan prijevoz u?enika autobusima na javnim linijama, ali i zna?ajno jeftinije karte za radnike i umirovljenike.
“I sve to za manji iznos nego što danas država godišnje ispla?uje HŽ-u kojeg mogu koristiti samo rijetki gra?ani”, isti?e Meštrovi?, naglasivši da autobusni prijevoznici tako?er obavljaju javnu funkciju, kao i da o njima ovisi 80 posto prijevoza u hrvatskim županijama.
Osvrnuo se i na nedavnu situaciju u kojoj se zapalio autobus jednog prijevoznika u blizini grada Sinja, što je izazvalo žestoku reakciju lokalnih vlasti i roditelja, a danima ve? puni novinske stupce.
“U potpunosti razumijemo ljutnju roditelja, ali prijevoznici su dovedeni do ruba i na brojnim linijama uskoro ne?e biti autobusa. Od nas se o?ekuje da obavljamo javnu funkciju, a pritom se ne provodi Zakon koji bi nam omogu?io obnovu flote, ?eš?e linije i ve?e pla?e za voza?e”, naveo je.
?lanovi Udruge, ina?e, zapošljavaju gotovo 5.000 voza?a koji ih zadnjih godina napuštaju kako bi otišli voziti u europske zemlje u kojima normalno funkcionira koncept javne usluge.
“Sve što tražimo je provo?enje hrvatskih Zakona te uspostavljanje pravila kakva vrijede u EU. Ministar Butkovi? stalno isti?e da su sredstva za to predvi?ena u prora?unu, ali tim više zabrinjava što implementacija nikako ne kre?e”, zaklju?io je Meštrovi?.
HINA