Dio Nacionalnog plana za oporavak i otpornost (NPOO) odnosi se i na plan razvoj konkurentnog, energetski održivog i u?inkovitog prometnog sustava, koji je vrijedan 5,5 milijarda kuna, istaknuo je u petak ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butkovi? koji je prometni dio NPOO-a predstavio u Lu?koj upravi Rijeka.
Nacionalni plan oporavka i otpornosti vrijedan je ukupno 47 milijardi kuna, ima pet komponenti, od kojih je komponenta gospodarstvo vrijedna 26,2 milijarde kuna. U sklopu gospodarstva, pokomponenta je i razvoj konkurentnog, energetski održivog i u?inkovitog prometnog sustava, za što je predvi?eno 5,5 milijarda kuna, podsjetio je Butkovi?.
Plan, kako je istaknuo, previ?a nastavak zna?ajnih ulaganja u modernizaciju prometne infrastrukture s ciljem razvoja održivog prometa i poticanja razvoja pametnih rješenja, a obuhva?ene su reforme željezni?kog, cestovnog i zra?nog sektora, kao i reforma pomorstva i unutarnjih plovnih putova.
Spremni smo napraviti sve ove reforme, dokumentacijski provesti sve ove projekte, a to je prilika da nastavimo ovaj snažni investicijski ciklus u prometnu infrastrkturu, koji danas iznosi nešto više od 25 milijarda kuna. S programom za otpornost nastavljamo snažan investicijski ciklus koji ?e do 2030. kada sve zbrojimo, biti preko 30 milijarda kuna, najviše u željeznicu, ali i sve druge projekte, ustvrdio je Butkovi?.
Najavio je i kako ?e kroz provedbu reformi do 2026. godine biti donesene izmjene i dopune Zakona o cestama, kojima ?e se stvoriti uvjeti za interoperabilnost elektroni?kih sustava za naplatu cestarine i pove?anje cestovne sigurnosti.
Naime, jedan od najzna?ajnijih o?ekivanih rezultata provedenih reformi je i uspostava novog sustava elektroni?ke naplate cestarine.
Odgovaraju?i na novinarske upite Butkovi? je kazao da su Hrvatske autoceste sada u dosta ozbiljnoj fazi da se, nakon odobrenja koje uklju?uje i financiranje, krene u raspisivanje natje?aja za novi beskontakni sustav naplate na svim dionicama autocesta, što uklju?uje dionice Hrvatskih autocesta ali i Bina Istru i autocestu Zagreb-Macelj.
Ne može prejudicirati kada ?e biti natje?aj, s obzirom da postoje i žalbeni postupci i drugo, ali procjenjuje da ?e natje?aj za implementaciju novog sustava i?i u rujnu ili listopadu. Tek ?e se vidjeti, ali ?e vjerojatno biti rije? o elektroni?koj vinjeti, rekao je Butkovi?.
Objasnio je kako plan predvi?a i donošenje novih zakona o pomorskom dobru i morskim lukama, o plovidbi i lukama unutarnjih voda, kao i o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu, ?ime ?e se osigurati jednoobraznost u provedbi zakonskih obveza upravljanja javnim lukama.
Predvi?eno je da ?e se do 2026. uspostaviti sklapanje PSO (ugovor o javnim uslugama) ugovora o javnom cestovnom prijevozu, donijeti pisma sektorskih politika za pomorstvo i unutarnje plovne putove te za željezni?ki sektor, kao i sklopiti prvi višegodišnji ugovor o upravljanju željezni?kom infrastrukturom.
Planira se izgradnja ili rekonstrukcija željezni?ke infrastrukture, modernizacija morskih luka, nabava nova tri putni?ka broda i tri katamarana, novih skela, tramvaja, autobusa, nove fotonaponske elektrane, a bit ?e konstruirano novo vozilo pete razine autonomije, pobrojao je ministar.
Od projekata u Primorsko-goranskoj županiji izdvojio je planiranje izgradnje novih komunalnih luka i rekostrukcije te naveo trajektnu luku Mišnjak, rekonstrukciju i sanaciju obala u lukama Rab, Susak, Martinš?ica, izgradnju primarnog lukobrana u Novom Vinodloskom i druge projekte, ukupno vrijedne oko 200 milijuna kuna.
Po njegovim rije?ima, od ukupno 5,5 milijarda kuna planiranih za prometni sustav, na privatni sektor ide 2,8 milijarde kuna, pri ?emu je najvažniji projekt za istraživanje, razvoj i proizvodnju vozila nove mobilnosti i prate?e infrastrukture, sufinaciranje kupnje vozila na alternativna goriva.
Na upit o uvo?enju dužobalne brodske linije, rekao je kako je planirana u nekim dokumentima, ali da završetkom Pelješkog mosta i cesta ekonomski interes za tu liniju sada nije opravdan te je rano govoriti ho?e li se država odlu?iti sufinancirati je kao turisti?ku.
Butkovi? je, odgovaraju?i na pitanja, rekao i kako je predsjednik županijskog HDZ-a, ali da danas nije održana strana?ka konferencija, ve? je prometni dio NPOO-a predstavljen u Rijeci, jer je i mjesto poruka a u Rijeci ima i puno projekata.
HINA