Prije 40 godina Audi je predstavio model Quattro, automobil ?ije je ime postalo simbolom jedinstvenog uspjeha i tehni?ke ingenioznosti marke svojedobno proklamirane pod motom Napredak kroz tehniku!
Ženeva – ožujak 1980. godine. Mala grupica Japanaca pokorno je kle?ala na koljenima, lica skoro priljubljenih uz tlo. Neupu?eni promatra? sa strane pomislio bi da se zapravo radi o nekakvom vjerskom ritualu. I bio bi u pravu, da doti?na gospoda nisu kle?ala uz Audi quattro. Jedino na taj na?in mogli su proniknuti u tajnu motora i prijenosa elegantnog kupea koji je bio enigma za publiku s Dalekog istoka.
Razvoj automobila s integralnim pogonom Audi je zapo?eo još 1976. godine, a tada je na ?elu VW-Audijeve tehni?ke ekipe za razvoj bio mladi Ferdinand Piëch. Na ?elu razvojnog tima bio je osobno Piëch i uz njega je postavljen Walter Treser. Tre?i u ekipi bio je Jörg Bensinger, koji se netom vratio iz Skandinavije gdje je završio testove s terenskim Volkswagen Iltisom. Tehnika integralnog pogona za Audi zapravo nije bila nepoznanica. Kao direktni nasljednik Auto Uniona, pod kojim je funkcionirao DKW, preuzeli su i tehni?ka saznanja o terenskom vozilu pod nazivom DKW Munga.
Ova varijanta njema?kog Jeepa bila je razvijena specijalno za potrebe Bundeswehra, premda se izme?u 1955 i 1968. prodavala na slobodnom tržištu. Deset godina nakon završetka njezine produkcije, Volkswagen je zapo?eo proizvodnju novog univerzalnog vozila s integralnim pogonom za potrebe njema?ke vojske, Volkswagen Iltis. Svi su ga zvali Volkswagen, premda se terenac proizvodio u Ingolstadtu, a pokretao ga je ?etverocilindri?ni agregat od 1,7 l obujma koji su koristili i VW Passat i Audi 80. Time su postojale sve predispozicije za realizaciju Piëchove ideje. Karoserija za prvi prototip je uzeta od Audija 80, dok je pogonski sistem prijenosa snage iskorišten od VW Iltisa i kao motor je poslužio petcilindarski benzinac sa turbom iz budu?eg tipa 200. Kombinacija je vrlo uspjela i dala je poticaj za daljnji razvoj. Premda je Piëch tražio da automobil bude težinom približno jednak serijskom modelu, Quattro je zbog integralnog sistema ipak bio nešto teži.
Kupe karoseriju je uobli?io ku?ni dizajner Hartmut Warkus, Audijev šef dizajna. Rezultat svega bio je atraktivan kupe s oznakom quattro, ispod ?ijeg se poklopca motora nalazio poboljšani standardni Audijev petcilindarski redni motor s 2144 ccm i 147 kW/200 KS. Motor je tako?er bio tehni?ka inovacija. Turbo punja? nije bio novost, ali karakteristike koje je pružao potpomognut s intercoolerom iznenadile su neiskusne voza?e.
Nenaviknuti na snagu koja se jednakomjerno raspore?ivala na sve kota?e, prvi vlasnici quattra završavali su polomljeni u bolnici. Za neiskusnog voza?a bilo je to pregršt snage u ovakvom motoru. Da bi se snaga ravnomjerno rasporedila na prednje i stražnje kota?e, postojao je i tre?i – centralni diferencijal (kasnije je zamijenjen viskoznom spojkom).
Kako bi se vozilo moglo kvalitetno zaustaviti Quattro je imao disk ko?nice na svim kota?ima. Atraktivni plasti?ni spojleri i 15 naplatci u?inili su ukro?enu snagu ugodnom za oko.
Promidžbena kampanja temeljila se na krilatici quattro pogon jeftiniji je od seta zimskih guma! Sve je to koštalo respektabilnih 50.000 DEM, što je bilo za oko 15.000 DEM skuplje od najskupljeg serijskog Audija 200 5T. Visoka cijena, ali za vrhunsku tehniku. Upravo zbog fantasti?nog držanja na klizavim terenima, Quattro je u prvih šest godina rally natjecanja konkurenciju bacio na koljena. Lete?i Finac Hannu Mikkola žario je i palio Audijem osamdesetih godina, baš kao i legendarni Nijemac Walter Rohrl. Udio quattro modela u ukupnoj Audi produkciji automobila danas iznosi preko 40 posto, a jednakom atraktivnoš?u i modernom tehnologijom poput magneta privla?i prave automobilske znalce.
Za kraj, uživajte u malo magije – Audi Quattro u njegova spektakularan zvuk na Reliju 1000 jezera u Finskoj.
Tekst: Marijo Zrna / RevijaHAK
Izvor: HAK