Dacia je pri?a u kojoj jedan uspjeh vodi ka drugom. Nakon ro?enja Logana 2004., druga je budu?a zvijezda došla na automobilski svijet 2010.: Duster. Legendarni proizvod koji je SUV vozila u?inio popularnim i pristupa?nim, osvojio je mnoge ceste, od hladnog Sibira do Marokanske pustinje. Robusni terenac dizajniran je za obitelji i spreman za svaki izazov. Ove godine Dacia Duster slavi dva milijuna prodanih primjeraka u gotovo 60 zemalja. Inženjeri, dizajneri, a posebno kupci ne?e tako lako zaboraviti ovu deset godina dugu pri?u.
Opustite se i vratite se s nama u 2010. Brendirana streetwear odje?a i široke traperice su in, a luksuzna moda je out – trendovi teže udobnosti i otkrivanju samih sebe. Vaš automobil iz snova ležeran je i opušten kao i vi. Jako želite SUV, ali ne neki stari! Iako tržište SUV-ova cvjeta, ve?ina modela je ili preskupa i presofisticirana, ili prejednostavna i preobi?na. A onda se pojavio Duster. Pristupa?an, robustan i moderan, uskla?en je s društvenim trendovima i upravo je ono što ljudi traže. Brzo postaje kultni model i za Daciu i za cijelu industriju. Od 2010. model uživa veliki tržišni uspjeh s 2 milijuna prodanih primjeraka diljem svijeta. Usko?ite i uživajte u vožnji!
Od Helsinkija do Ankare i nazad!
Putovanje ?emo zapo?eti u Dusterovoj zemlji nastanka, Rumunjskoj, uz nekoliko klju?nih podataka o tvornici Mioveni u Pitestiju. Zatim ?emo napustiti izložbeni salon i uputiti se u Italiju na nogometnu utakmicu, a potom ?emo se popeti na najviši vrh na Zemlji. Ako to bude malo, svratit ?emo i do Finske prije nego što krenemo na jug prema Turskoj. Dva milijuna Dustera je stvarno puno!
Esencijalno kao stil života.
Želite li znati više, na pravom ste mjestu! Svi kupci Dustera su razli?iti, no svima je jedna stvar zajedni?ka: esencijalne stvari odabrali su kao stil života. Evo nekoliko zanimljivosti koje možda niste znali:
• U Velikoj Britaniji Duster ve?inom kupuju žene
• Turska ima najmla?u skupinu kupaca Dustera (u prosjeku 42 godine), pretežno se radi o
obiteljima (62 % živi s djecom).
• U Francuskoj, Njema?koj, Velikoj Britaniji, Španjolskoj i Italiji 23% stanovništva voli šetanje i
planinarenje, 12 % voli biciklizam, a 9 % voli putovati.
• U tih pet zemalja 44 % kupaca živi u ruralnim podru?jima, 30 % u malim gradovima, 10 % u
srednjim/velikim gradovima i 11 % u predgra?ima.
• Glavni razlozi zbog kojih ljudi kupuju Duster su cijena (56 %), dizajn (20 %) ili zbog odanosti modelu (16 %).
Duster, globalni cilj
Vratimo se u prošlost i na nastanak H79 – kodnog imena Dustera 1! Zadatak koji su tada imali timovi za planiranje proizvodnje bio je velik izazov: uzeti prazan list papira i osmisliti vozilo koje još nije postojalo na tržištu. Morao je biti prikladan za ledene hladno?e i paklene vru?ine kako bi odgovarao ljudima diljem svijeta. I sve to po nenadmašnoj cijeni koja bi prkosila svoj konkurenciji. Ukratko, robusno, pouzdano i svestrano vozilo s performansama terenca.
Proces dizajna bio je jedna od mnogih prepreka: 6-stupanjski mjenja?, pogon s automatskom spojkom, nagib osovina i još mnogo toga. Timovi se svega toga dan danas sje?aju. Pogotovo kada se radilo o ostvarivanju brzine pri polaganom kretanju u prvoj brzini – automobil se mogao kretati sa samo 5,79 km/h pri samo 1000 o/min. Vojnici su za vrijeme rata hodali uz džipove kako bi raš?istili put, a Loïc Feuvray – direktor razvoja proizvoda Duster 1 – slijedio je njihov primjer:
„Hodao bih uz automobil kako bih se uvjerio da smo postigli brzinu koja je dovoljno spora za terenac s pogonom na ?etiri kota?a.” Bio je to izazov koji su dizajneri o?ito svladali, što je dokazano bezbrojnim terenskim putovanjima na koja su se uputili kupci Dustera.
Disalica, simbol optimiziranih troškova dizajna marke Dacia
Prvi je Duster bio jako popularan, no njegova ga je nova ina?ica nadmašila. Predstavljena je sedam godina kasnije, 2017., a upute dizajnerima bile su jednostavne: zadržati izvorni DNK i nadograditi prethodni model. Nakon brojnih internih natje?aja za dizajn i vrlo uzbudljivih skica, jedan se dizajn posebno istaknuo: miši?av izgled, povišena bo?na linija s višim bo?nim prozorima i upe?atljiva prednja rešetka.
Postoji more anegdota o Dusterovom dizajnu, posebno s obzirom na veliku potrebu za pristupa?nim i pouzdanim rješenjima kada se radi o inovacijama. To je dio na?ina optimizacije troškova dizajna marke Dacia. Opremite se disalicom! Ovaj crni dodatak u kojem se nalazi svjetlo upozorenja Dustera ?ini prepoznatljivim. David Durand, voditelj Odjela za vanjski dizajn, podijelio je s nama pri?u o tome: „Morali smo osmisliti dizajn prema tehni?kom ograni?enju. Kota?i su prili?no izvu?eni prema van u odnosu na vrata te je nemogu?e izrezati dijelove koji odgovaraju traženom obliku. Stoga smo napravili plasti?nu „disalicu” izme?u blatobrana i vrata. Vrlo je funkcionalna jer pruža idealnu zaštitu od šljunka i blata. Uštedjeli smo novac osmislivši jedinstveni dizajn koji Dusteru daje robustan izgled!”
Iskreno, postoji još jedna zna?ajka koju dizajneri još nisu spomenuli. Duster 2 jedini je model marke Dacia koji se može pohvaliti s ne dva, ve? tri usisnika zraka smještena na sredini armaturne plo?e. Kako neobi?no! No ipak, ova ideja nije pala s neba, ve? je bila vo?ena estetikom i udobnoš?u putnika.
Nagra?ivan ?etrdeset puta!
Dizajneri i inženjeri dali su sve od sebe da bi stvorili tako jedinstveno vozilo, no i proizvodni timovi su prihvatili izazov. Tvornica Mioveni u Pitestiju, smještena 200 km od Bukurešta, obnovljena je i opremljena u okviru pripreme tvornice za proizvodnju Dustera: platforme unutar tvornice, prostorije za pripremu dijelova, AGV kolica, ergonomske radne jedinice prilago?ene svakom procesu proizvodnje. U Rumunjskoj je Duster postao nacionalni ponos: policijski Duster, vojni Duster, bolni?ki Duster… Duster koriste razne vladine agencije i velike tvrtke.
Duster je uistinu nacionalni, ali i me?unarodni ponos! Do danas je osvojio više od ?etrdeset nagrada: Rumunjski automobil godine, najbolji SUV u Velikoj Britaniji, najbolji obiteljski automobil u Njema?koj i Belgiji i mnoge druge koje su samo dokaz koliko je ovaj jedinstveni i kultni model zapravo uspješan.