Litija ve? 2030. ne?e biti dovoljno za sve potrebe auto industrije!!! Baterije predstavljaju 30 do 40 % vrijednosti elektro auta. O?ekuje se da ?e potražnja za ovim metalom do 2030. porasti pet do deset puta, a do 2040. deset do trideset puta!!!
Tri zemlje – Kina, Argentina i Bolivija – drže 58 posto svjetskih rezervi litija, u Europi Poljska prednja?i, u Srbiji ga ima, no va?enja nema!
Godine 2030., pet godina prije po?etka ere potpuno elektri?nih automobila u Europi, o?ekuje se ozbiljna nestašica osnovnog metala za baterije elektri?nih automobila.
Ve?ina proizvo?a?a baterija je u Kini, a europski proizvo?a?i teško ?e sve to pratiti. Trenutno se tri ?etvrtine svih litij-ionskih baterija proizvodi u Kini.
O?ekuje se da ?e potražnja za mineralima za proizvodnju baterija za elektri?na vozila i skladištenje energije do 2030. porasti pet do deset puta, a do 2040. deset do trideset puta. Što drugim rije?ima zna?i da ?e se proizvo?a?i baterija za elektri?ne automobile možda morati suo?iti s nedostatkom sirovina ili klju?nih elemenata za njihovu proizvodnju. Uglavnom je rije? o litiju, za koji još uvijek nema odgovaraju?e zamjene u baterijskim ?elijama, nema pitanja o rezervama litija, kojih ima dovoljno gotovo svugdje u svijetu; prema procjenama ima ?ak 86 milijuna tona. Tri zemlje – Kina, Argentina i Bolivija – drže 58 posto svjetskih rezervi litija, iako Australija ?ini otprilike polovicu svjetske proizvodnje litija. Kina je svjetski lider u rafiniranju sirovina za baterije, a više od dvije tre?ine proizvodnje baterija kontroliraju CATL, LG i Panasonic sa sjedištem u Kini, Južnoj Koreji i Japanu.
Njema?ka agencija za sirovine (DERA) nedavno je upozorila na crne oblake u opskrbi litijem i potencijalnu prijetnju elektri?noj mobilnosti, koja kao kriti?nu godinu navodi 2030. Iz studije koju je provela agencija jasno je da europski proizvo?a?i previše ovise o opskrbi litijem iz Australije i ?ilea te da je potencijal za recikliranje starih baterija iz elektri?nih automobila jednostavno premalen.
Prema studiji, potražnja za litijem 2030. godine bit ?e izme?u 316.000 i 558.800 tona. Godine 2020. globalna proizvodnja iznosila je oko 82 000 tona, s ne više od 60 posto litija koji zadovoljava visoke zahtjeve i razine ?isto?e za proizvodnju baterija.
Za 2030. godinu stru?njaci DERA-e o?ekuju da ?e baterije ?initi 90 posto potrošnje litija. Jedini na?in da se zadovolji velika potražnja je ve?i proizvodni kapacitet, koji bi se trebao pove?ati ?etiri do sedam puta u nadolaze?im godinama. No ?ak i da se realiziraju svi trenutno planirani projekti koji su u izgradnji, litija 2030. ne?e biti dovoljno za sve potrebe automobilske industrije.
Sve više baterija za sve više novih elektri?nih automobila
Globalno tržište elektri?nih vozila brzo raste, a prodaja elektri?nih automobila, uklju?uju?i potpuno elektri?ne i plug-in hibridne modele, trebala bi dosegnuti 6,6 milijuna u 2022.., prema posljednjim podacima Me?unarodne agencije za energiju (IEA) u svibnju. U izvješ?u se tako?er navodi da je prodaja elektri?nih vozila nastavila snažno rasti u prvom kvartalu 2022., unato? zna?ajnim poreme?ajima u opskrbnom lancu. Do kraja 2022. godine ukupan broj elektri?nih automobila na svjetskim cestama dosegnut ?e 16,5 milijuna, što je više od tri puta više od broja iz 2018.
Prošle godine prodaja elektri?nih vozila oborila je nove rekorde; s gotovo 10 posto ukupne svjetske prodaje automobila.?ak ?etiri puta ve?i od tržišnog udjela u 2019. Ponuda je sve raznolikija, a kupci mogu birati izme?u pet puta više automobila nego 2019. Ve?ina renomiranih proizvo?a?a automobila predvi?a daljnje ubrzanje elektrifikacije, a neki su tako?er ve? potpuno odlu?ili kada ?e se oprostiti od benzinskih i dizel motora.
Potražnja za baterijama za elektri?ne automobile u Europi i na drugim tržištima stoga ?e brzo rasti u bliskoj budu?nosti. Godine 2030. u Europi ?e se proizvoditi više elektri?nih automobila nego u Kini. Potražnja za automobilskim baterijama u Europi pove?at ?e se na kapacitet od 300, 2025. i dose?i 1300 gigavat sati 2035. Najve?i europski proizvo?a? baterija za elektri?ne automobile i peti u svijetu je Poljska. Prodaja litij-ionskih baterija i njihovih komponenti premašila je dva posto ukupnog poljskog izvoznog tržišta. Unato? rastu cijene litija i smanjenju ponude, o?ekuje se rast proizvodnje baterija u Poljskoj, smatraju stru?njaci Poljskog instituta za ekonomiju. Vjeruju da ?e tehnološki napredak i novi izvori litija zadržati rast proizvodnje, unato? predvi?anjima pove?ane potražnje za litijem, s pola milijuna metri?kih tona litij karbonata prošle godine na 3 do 4 milijuna metri?kih tona 2030. Stru?njaci vjeruju da ?e poljske tvornice vjerojatno biti još više razvijane upravo zbog pove?ane potražnje za baterijama za elektri?ne automobile.
Uz osiguranje dovoljnih koli?ina litija i dodatnih proizvodnih kapaciteta za automobilske baterije, bit ?e važno i recikliranje baterija. ?ak 95 posto minerala u baterijama za elektri?na vozila može se reciklirati, a lani se tom djelatnoš?u u svijetu bavilo ve? više od stotinu tvrtki.
No problem je što baterije za elektri?na vozila traju relativno dugo, potražnja za me?utim, može premašiti ponudu recikliranih. Rabljene baterije elektri?nih vozila tako?er se mogu koristiti za stacionarno skladištenje energije u takozvanom drugom životu, ?ime se smanjuje njihova dostupnost za recikliranje.
Trenutno se tri ?etvrtine svih litij-ionskih baterija proizvodi u Kini, gdje imaju do 70 posto kapacitet proizvodnje katoda i 85 posto za anode (klju?ne komponente baterija).
Za litij trenutno ne postoji adekvatna zamjena
Iako elektri?ni automobili nedvojbeno sve više uzimaju maha, zajedno s plug-in hibridima lani su ?inili tek desetinu ukupne svjetske prodaje. Upitni domet i dalje je glavna briga za mnoge voza?e, ali visoke cijene, koje su otprilike 20 do 50 posto više od ekvivalentnih automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem, tako?er su klju?na prepreka širem prihva?anju. Velik dio ove razlike u cijeni posljedica je troškova povezanih s modernom proizvodnjom baterija. Nedavna pove?anja potražnje za metalima poput kobalta i litija naglo su povisila cijene, a od po?etka pandemije, troškovi povezani s transportom teških baterija do proizvodnih linija automobila tako?er su naglo porasli.
Proizvo?a?i automobila i inovatori tehnologije baterija rade zajedno kako bi pronašli na?ine za pove?anje u?inkovitosti i niže troškove proizvodnje. U nastojanju da se prona?e više materijala bez litija i kobalta za proizvodnju baterija, tehnološke inovacije se ubrzavaju, a trenutno se testiraju tehnologije iona natrija, magnezija i cinka.
Natrij-ionske baterije sli?ne su litij-ionskim baterijama, ali ih je lakše zamijeniti jer su kompatibilne s trenutnim metodama proizvodnje. Me?utim, natrij-ion je tri puta teži od litij-iona i može podnijeti niži napon ?elije, što tako?er ?ini bateriju manje snažnom.
Budu?i da je inovacijska aktivnost za razvoj natrij-ionskih baterija još uvijek u laboratorijskoj fazi, može pro?i nekoliko godina prije nego što budu spremne za masovnu upotrebu. Magnezij-ionske baterije, koje su stabilnije od litij-ionskih baterija, tako?er su u fazi istraživanja. Magnezij se može koristiti i za katodu i za anodu. Tako?er ima više magnezija i potencijalno je manje sklon razgradnji zbog rasta kristala. U isto vrijeme, metalne magnezijeve anode mogu stvoriti pasivni sloj netopljive soli kada reagiraju s uobi?ajeno korištenim otapalima i anionima, što može utjecati na rad baterije. ?ak je i ova tehnologija još uvijek u vrlo ranoj fazi razvoja.
Tekst: Matjaž Gregori?