Prošle je godine Fiatova tvornica u Kragujevcu radila samo 50 dana u mjesecu, proizvela je manje od 20.000 automobila, onih zastarjelog modela 500L. Sudbina mogu?eg nasljednika još uvijek je u zraku. Iako je prvi ?ovjek koncerna Stellantis, Purtugalac Carlos Tavares prošle jeseni rekao da ne namjeravaju odustati od proizvodnje u Kragujevcu vlada ogroman strah da je stigao kraj. Aleksandar Vu?i? i Vlada Srbije koja drži 33 posto dionica ne odustaju od tradicije i tvornice koja je “automobilizirala” ne samo Srbiju, ve? i cijelu bivšu Jugoslaviju.
Kao i ve?ina tvornica automobila tako je i kragujeva?ki Fiat-Chrysler Automobili Srbija iskusio nedostatak poluvodi?a, što je poremetilo proizvodnju. No, tvornicu, koju su Talijani postavili na mjestu bivše Zastave, mu?e drugi problemi. Onaj najve?i je ostarjeli i neatraktivni Fiat 500L, koji rade ve? deset godina. Prošle godine gotovo svi proizvedeni automobili izvezeni su na talijansko tržište, a drugim zemljama prona?eno je tek oko 1600 primjeraka. S obzirom na pristup modela i njegovo uvrštavanje u ugroženu klasu manjih monovolumena, ovako skromne prodajne brojke ne ?ude, no ve? postoje mišljenja da se automobilu broje posljednji dani.
Prošlogodišnja proizvodnja u Kragujevcu završena je krajem studenog, a imali su samo 50-ak radnih dana u cijeloj godini. Zaposlenici su se tek sredinom sije?nja vratili na posao, a sada s nestrpljenjem ?ekaju odluku o budu?nosti tvornice. O?ekuje se da ?e grupa Stellantis, koja uklju?uje i talijanski Fiat, otkriti planove u velja?i ili ožujku, a tvornica se nada da ?e raditi bar jedan od novih Fiatovih modela. Talijanski proizvo?a? još ih nije predstavio, jer novi gazda Carlos Tavarez iz Peugeota jednako tako nije otkrio planove i zapravo ne zna što ?e s Kragujevcom. Prošle je godine u Šumadiji izra?eno svega 20.000 automobila, što je najgori rezultat od 2012., kada je Zastavu preuzeo Fiat. Šest puta je to manje nego u rekordnoj 2013. godini, kada je iz proizvodnih hala izašlo 117.000 Fiata 500L. S prihodima koji su lani bili oko 30 posto manji nego 2022., kragujeva?ka je tvrtka naglo tonula. Na listi najve?ih srpskih izvoznika, sada je na osmom mjestu, a bili su u samom vrhu.
Sudbinom tvornice bavi se i Aleksandar Vu?i?, a i Vlada Srbije, koja u njoj ima 33 posto tržišnog udjela. O?ekuje se i po?etak sufinanciranja investicije u pokretanje proizvodnje novog modela koja se procjenjuje na milijardu eura. Prema neslužbenim informacijama, radi se o elektri?nom automobilu, a u igri je i nastavak proizvodnje modela 500L, ali s hibridnim pogonom, što ne bi predstavljalo ve?u prilagodbu proizvodne linije. I iako je prvi ?ovjek koncerna Stellantis Carlos Tavares prošle jeseni rekao da ne namjeravaju odustati od proizvodnje u Kragujevcu, zbog nepredvidivih uvjeta u automobilskoj industriji može se zatvoriti pogon, jedan od najmodernijih me?u Fiatovim proizvodnim pogonima.