Potrebno je samo na trenutak odvratiti pozornost tijekom vožnje i završiti u prometnoj nesreći. Oštećeni automobil ne samo da gubi vrijednost, već može ugroziti i sigurnost vozača. Međutim, neka su vozila sklonija prometnim nesrećama od drugih. Godišnje istraživanje tvrtke za podatke o automobilima carVertical otkrilo je koje marke najčešće sudjeluju u prometnim nesrećama u Hrvatskoj.
Moćni i luksuzni modeli su među najčešće oštećenima
Svake godine hrvatski vozači provjeravaju povijest tisuća automobila, pružajući detaljan uvid u tržište rabljenih automobila u zemlji. Među svim vozilima koja su provjerena tijekom 2024. godine, najveći broj oštećenja zabilježen je na modelima BMW-a, 82,3% njih imalo je povijest oštećenja.
Iza BMW-a su Hyundai (74,9%), Volkswagen (60,3%), Audi (59,5%) i Honda (59%). Vozači zainteresirani za ove marke trebaju biti posebno oprezni i kod prodavača se raspitati o prošlim oštećenjima i popravcima. Bez temeljitih provjera, ovi bi modeli mogli postati skupa glavobolja novim vlasnicima.
Povijesni podaci o oštećenjima mogu smanjiti prodajnu vrijednost automobila, otežavajući njegovu kasniju preprodaju. Jeftini ili neodgovarajući popravci s vremenom mogu dovesti do većih troškova održavanja. Osim toga, ako je vozilo pretrpjelo strukturalno oštećenje ili su se aktivirali zračni jastuci, njegova bi sigurnost mogla biti ugrožena.
„Automobil se često ošteti i jeftino popravi u jednoj zemlji, a zatim proda u drugoj. Mnoga vozila koja su sudjelovala u velikim prometnim nesrećama uvoze se u Europu iz SAD-a. Čak i u zemlji, vozila obično sudjeluju u prometnim nesrećama svakih 5-10 godina. Uz prosječnu starost provjerenih automobila u Hrvatskoj od 8,1 godina, vrlo je vjerojatno da su ta vozila barem jednom sudjelovala u prometnoj nesreći“, kaže Matas Buzelis, stručnjak za tržište automobila i voditelj komunikacija u tvrtki carVertical.
Mali gradski automobili najmanje sudjeluju u prometnim nesrećama u Hrvatskoj, a marke kao što su Peugeot (39,3%), Nissan (38,1%) i Alfa Romeo (41,6%) pokazuju najnižu stopu oštećenja.
Šteta na luksuznom automobilu može koštati više od 4.065 eura
Cijena popravka oštećenog vozila uvelike ovisi o marki. Automobili ekonomske klase jeftiniji su za popravak, pa su troškovi oštećenja prirodno niži. Međutim, čak i manja nesreća u kojoj je sudjelovao luksuzni automobil može rezultirati troškovima popravka u tisućama eura.
U Hrvatskoj je prosječna šteta za Mercedes-Benz vozila iznosila 4.065 eura, što je najviše od svih marki koje su provjerene na carVerticalu. Mercedes-Benz slijede BMW (3.959 eura) i Land Rover (3.652 eura).
Prema istraživanju, Mercedes-Benz modeli u prosjeku su imali 1,7 zapisa o oštećenjima, BMW – 2,2, a Land Rover – 1,8
Kia (2.249 eura), Citroen (2.278 eura) i Fiat (2.411 eura) u istraživanju su imali najniže prosječne troškove štete.
Trendovi oštećenih vozila u Hrvatskoj slični su onima u drugim zemljama
Kada se uzmu u obzir kombinirani podaci za sve zemlje koje su sudjelovale u istraživanju, BMW je imao najviše zapisa o oštećenjima (66,7%), a slijede ga Hyundai (62,1%) i Subaru (59,5%).
BMW je također bio na vrhu popisa najoštećenijih automobila u prošloj godini (67,4%), zajedno uz Dodge (67,2%) i Teslu (65,2%).
I u Hrvatskoj i u drugim zemljama u kojima je provedeno istraživanje, automobili velike snage češće se oštećuju, što sugerira da neki vozači mogu precijeniti svoje vještine i skloni su suviše snažno pritisnuti papučicu gasa.
„Kupci automobila često maštaju o određenom modelu i pokušavaju uštedjeti novac birajući prethodno oštećeno vozilo. Ne znači svaki zapis o oštećenju da automobil treba izbjegavati, ali uvijek je pametno posavjetovati se s mehaničarom ako se zapisi o oštećenju pojave u izvješću o povijesti“, kaže Buzelis.