Moglo bi se re?i da je Mikaela Ahlin-Kottulinsky ro?ena za osvajanje motosporta. Njezin djed Freddie Kottulinsky jedini je Šve?anin koji je osvojio Pariz-Dakar, njezina majka Susan osvojila je Europsko prvenstvo u reliju, a njezin je otac Jerry Alin osvojio Švedsko juniorsko prvenstvo u reliju. Stoga ne ?udi da 27-godišnja Šve?anka nosi titulu jedine žene koja je osvojila Skandinavsko prvenstvo turisti?kih automobila (Scandinavian Touring Car Championship).
– Moj tim i naši partneri uvijek su vjerovali u mene i prepoznali moj potencijal. Me?utim, kad sam pobijedila, moj su potencijal uvidjeli i oni koji nisu imali uvid iznutra, u cjelokupnu sliku, te sam stekla njihovo poštovanje kao svaki pravi voza? – ne samo kao žena za upravlja?em. To je naravno dovelo do medijske pozornosti i u?inilo moje ime vidljivim te zasigurno olakšalo uspostavljanje kontakata i poduzimanje daljnjih koraka, poput onog zahvaljuju?i kojem sam postala testni voza? za Continental i Extreme E.
Odrasli ste u obitelji voza?a. Je li vam to donijelo više prednosti ili poteško?a pri odabiru i razvoju karijere?
– Prednosti što se ti?e odabira jer su me, naravno, podržavali, ali katkad i poteško?e jer potpuno razumiju ovu vrstu posla tako da su mi uvijek davali najstrože, ali i najiskrenije kritike. Ali isto tako možemo to protuma?iti kao prednost jer na kraju krajeva svi mi trebamo ?uti istinu kako bismo se mogli razvijati.
Natjecanje na kojem sudjelujete sljede?e godine, Extreme E, preuzima vode?u ulogu u smislu ravnopravnosti spolova u motosportu. Jesu li se motosportovi prestali smatrati sportovima rezerviranima isklju?ivo za muškarce?
– Rekla bih da idemo u tom smjeru, me?utim još nismo stigli do cilja. Uvijek sam govorila da su vam kao voza?u potrebna podrška i povjerenje kako biste postali najbrži! Ako nemate priliku razvijati se, a zatim i pokazati svoj potencijal u najboljem okružju kada je rije? o timu i njegovim partnerima, put do samog vrha bit ?e izrazito težak, ako ne i nemogu?.
Nedavno smo vidjeli da mnogi timovi ulažu i vide svoju šansu u ženskim voza?ima utrka, a voza?ice dokazuju da tu šansu i zaslužuju. Dakle, kre?emo se prema svijetu u kojem ?emo biti ravnopravne unutar jednog od rijetkih sportova u kojem to zapravo i možemo biti, a program ravnopravnosti u natjecanju Extreme E zapravo je velik korak prema tome.
Koja je razlika izme?u kružnih utrka i utrke Extreme E?
– Sigurno postoji velika razlika, vozilo se ponaša na potpuno druk?iji na?in u usporedbi s trka?im automobilom; na primjer, na Odysseyu 21 imamo hod ovjesa od 385 mm i potpuno drugi ovjes kota?a u usporedbi s ovjesom kota?a klasi?nog trka?eg (i cestovnog) automobila. Tako?er ?e staze biti druk?ije, vozit ?emo se na takozvanom krugu, gdje ?e uz utvr?enu stazu biti potrebno pro?i kroz niz to?aka, i kao posljednje, ali ne i manje važno, zasigurno ?emo se utrkivati na tarmakadamu! Bit ?e tu svega: od ?vrstog šljunka i blatnog pijeska do pustinjskih utrka. U Extreme E bit ?e uklju?eno baš sve! Me?utim, naporan rad za postizanje brzine, trud cijelog tima, strast i volja za pobjedom ostat ?e isti!
Malo je onih koji su imali privilegiju testirati elektri?ni SUV ODYSSEY 21. Kao testni voza? Continentala, službenog dobavlja?a guma i suosniva?a turnira, bili ste me?u nekolicinom odabranih. Kako je bilo?
– Iskustvo života, ali i iznena?uju?e dobro kontrolirano. Automobil je ogroman, ali dok sam ga vozila, prili?no sam brzo dobila osje?aj da ,,postajem jedno s automobilom”, a to je nešto ?emu uvijek težite. To je važno kako bi se automobil ponašao predvidljivo tako da možete planirati, upravljati njime i voziti što je brže mogu?e. Zasigurno je trenuta?na puna snaga uzbudljiva, ali i sjajan alat za vožnju i usmjeravanje automobila u željenu smjeru. Naravno, tijekom vožnje u punoj brzini vrlo je važno da se možete osloniti na automobilske gume, upravo tu stupa na scenu Continental, koji je dizajnirao gume koje se savršeno ponašaju na bilo kojoj površini.
Osim što se rabi kao platforma za ravnopravnost i promicanje elektri?nih vozila, Extreme E tako?er upozorava na utjecaj koji klimatske promjene imaju upravo na lokacije na kojima se odvija utrka. Možete li nam re?i nešto više o lokacijama?
– Sve su lokacije vezane za razli?ita podru?ja utjecaja i tematiku klimatskih promjena. Senegal ?e biti primjer problematike one?iš?enja oceana plastikom, Grenland ?e upozoriti na probleme vezane za topljenje gle?era, Amazona za uništavanje prašume i požare, dok ?e Saudijska Arabija upozoriti na probleme vezane za pustinju. Najuzbudljivije u cijelom Extreme E natjecanju jest znanstveni tim koji odlazi na svaki doga?aj, prikuplja informacije, ali i program naslje?a – svaki je program posebno osmišljen za svaku lokaciju kako bi poboljšao i podržao specifi?nost lokacija. Bit ?e zanimljivo, ali bojim se i zastrašuju?e, vidjeti svaku pojedinu lokaciju, vidjeti što klimatske promjene ?ine našem svijetu. Me?utim, to i jest cilj – ne samo da to osvijestimo ve? i da djelujemo za bolju budu?nost!
Spominje se da neki potencijalni voza?i dolaze iz Formule E, možete li nam re?i nešto više o tome?
– Trenuta?no postoji samo jedna voza?ica koja se prijavila na Extreme E, Sara Price, koja je karijeru po?ela u motocrossu sa samo osam godina i u toj disciplini nosi titulu 19-erostrukog državnog prvaka. Propisano je da svaki automobil mora imati po jednog ženskog i jednog muškog voza?a, a bit ?e zanimljivo vidjeti odluke timova glede voza?a. Uz to, svaki voza? ?e voziti jedan krug, napraviti brzu promjenu voza?a, a zatim ?e dovršiti stint, što zna?i da ?e timski rad te sposobnost brzog prilago?avanja specifi?noj lokaciji utjecati na utrku.
Motosport se smatra ekstremnim sportom. Jedna pogreška može skupo stajati voza?a. Jeste li se ikada našli u opasnoj situaciji u kojoj ste se bojali za svoj život?
– Imala sam gadnu nesre?u 2017. godine, tijekom koje sam se zavrtjela pri 240 km/h, a zatim udarila u zid pri brzini od 120 km/h. Dakle, u trenutku kada sam ugledala nebo, zasigurno sam se uplašila zbog onoga što bi se moglo dogoditi, pa sam tada odlu?ila voziti samo kada se osje?am ugodno i kada znam kako se moj automobil ponaša. Kao što sam prethodno rekla, moram osje?ati da sam ,,jedno s automobilom”.
Koja je najvažnija lekcija koju ste nau?ili o motosportu?
– Oh, mislim da u ovoj fazi karijere još ne mogu istaknuti najvažniju lekciju, ali mogu re?i da je važna lekcija koju sam nau?ila ta da stvari ne moraju uvijek i?i onako kako smo planirali, te da budem li otvorena uma i vjerovala u sebe i imala vjere, stvari ?e se posložiti i na kraju ?e sve biti dobro, a katkad i bolje od o?ekivanoga.
ŠTO JE EXTREME E?
Extreme E je prvenstvo u kojem se elektri?na SUV vozila natje?u u nekim od najudaljenijih dijelova svijeta u izravnoj borbi s najekstremnijom prirodom. Natjecanje po?inje 20. ožujka 2021. vožnjom kroz pješ?ane krajolike Sahare, a zatim se u svibnju seli u Senegal. Kolovoz je rezerviran za fjordove Grenlanda, dok su tropske šume Amazone odredišta za listopad. Walvis Bay, poznat i kao ,,zaljev kitova” u Namibiji, kona?no je odredište. Kada su u pitanju natjecatelji, osim spomenutih dama, potencijalni voza?i utrke Extreme E mogli bi biti višestruki pobjednici FIA Svjetskog prvenstva u reliju Sebastian Ogier i Bruno Senna, dobro poznati po Formuli E, Formuli 1 i FIA Svjetskom prvenstvu u izdržljivosti. Me?u onima koji su ve? testirali elektri?ni SUV ODYSSEY 21 bio je i legendarni off-road utrkiva? i YouTube zvijezda Ken Block.