Jeste li znali da se poluosovine još nazivaju i drugim nazivom – poluvratilom? No, kako ga god zvali, ovaj dio zajedno s kineti?kim zglobom predstavlja veoma važan element konstrukcije svakog putni?kog ili teretnog automobila. Osim sigurnosti, ovaj sklop dijelova bitan je i za performanse samog vozila, stoga možemo i sami zaklju?iti kako se radi o dijelovima koje nikako ne smijemo zanemariti i prepustiti slu?aju.
?emu zapravo služi poluosovina? Ona služi za prijenos obrtnog momenta, odnosno poluosovina služi za prijenos obrtnog momenta od glavnog prijenosa s diferencijalom do pogonskih kota?a. Poluosovine se obi?no dijele na tri vrste – polurastere?ene, tri ?etvrtine rastere?ene i potpuno rastere?ene. Kada govorimo o rastere?enosti mislimo na to koliko je poluosovina rastere?ena od naprezanja na savijanje. Ona vozila koja imaju tri ?etvrtine ili polurastere?ene poluosovine su obi?no manje nosivosti i imaju manju težinu, masu. Ipak, tada se uglavnom radi o polurastere?enim poluosovinama jer se tri ?etvrtine rastere?ene poluosovine danas veoma rijetko koriste. Kod vozila koja mogu podnijeti veliku nosivost te imaju ve?u masu koriste se poluosovine koje su potpuno rastere?ene.
Poluosovine se izra?uju od legiranog ?elika i to termi?kom obradom kako bi se dobio dio koji je veoma ?vrst i stabilan. Svaka poluosovina se sastoji od dva dijela, odnosno unutrašnjeg (mjenja?) i vanjskog (kota?). Vanjski je nazubljen i radi tako da se uglavljuje u unutrašnji dio te ovaj sustav funkcionira na ovaj na?in tijekom cijele vožnje. Poluosovina se dakle tijekom vožnje kontinuirano skra?uje i produljuje te je bitno da cijeli sustav bude dobro podmazan. Me?utim, iako se ?esto na ovo pazi, zbog stalnih radnji koje se ponavljaju dolazi do habanja dijelova.
Kada se sredina osovine podigne, osjetit ?e se malo lufta. Me?utim, ne smije biti previše labavo. Ako je previše labavo, vrijeme je da promijenite poluosovinu. Uz ovaj, postoji još nekoliko na?ina kako možemo saznati da je treba zamijeniti. Podignemo kota? na dizalicu i povu?emo ru?nu ko?nicu. Ako u tom položaju možemo cijeli kota? zavrtjeti za oko 10 centimetara od krajnje desne do krajnje lijeve strane, znak je da treba promijeniti poluosovinu. Ako imate sre?e, možda nije stvar u cijeloj poluosovini ve? u homokineti?kom zglobu koji ima manžete te je u nekim slu?ajevima potrebno zamijeniti samo njih (homokineti?ki zglob se nalazi s obje strane poluosovine). Me?utim, neka vozila su osmišljena tako da kada do?e do problema u ovom dijelu, nema više opcija i zamjene jeftinijeg dijela ve? je potrebno promijeniti cijelu poluosovinu.
Uz ve? nabrojeno, problemi s poluosovinom javljaju se i kao lupkanje te kao ?udni zvukovi prilikom rada motora, prije svega kada je vozilo pod ve?im optere?enjem, primjerice kada se penjete uz brdo ili vozite nekakav ve?i teret. Zvuk i lupanje koje se ?uje obi?no dolazi iz smjera jednog od kota?a, a tako?er se može pojavljivati i nestajati s obzirom na to kako vrtimo volan, odnosno u odre?enom položaju se ?uje, a u odre?enom ne ?uje. Ovi simptomi mogu biti i znak problema s nekim drugim dijelovima, stoga je najbolje da, ukoliko ?ujete ili vidite koji od njih, odete do svog automehani?ara ?iji ?e vam stru?an pregled re?i u ?emu je problem. Poluosovina je skup dio i ako se radi o njoj, nemojte se iznenaditi da vas izdatak doista ‘opali’ po džepu.
Izvor: Silux.hr