Na tržištu se danas može na?i i sve više onih drugih “majstora” koji za relativno malen novac, primjerice za oko 1000 kuna, samo našpricaju podvozje bitumenom, ali to obave bez ikakvog prethodnog ?iš?enja.
Vremena u kojima smo strahovali od korozije ve? nakon koju godinu korištenja novog automobila daleko su iza nas pa ih mnogi voza?i gotovo ni ne poznaju, no to ipak ne zna?i da hr?e na vozilima više uop?e nema. Jamstva na prohr?avanje i lak kod novih automobila proizvo?a?i danas u pravilu daju na šest, deset ili ?ak 12 (odnosno tri ili pet godina za lak), i premda se ?ini da su time svi eventualni problemi po tom pitanju riješeni, to nije baš uvijek tako.
Za po?etak, treba znati što je to?no pokriveno ovim jamstvom, jer se to ne odnosi na svaku pojavu hr?e na vozilu, premda bi se tako moglo pomisliti. Zato je posebno važno za svaku marku i model vozila konkretno provjeriti koliko je trajanje spomenutog jamstva i na što se ono to?no odnosi. Primjerice, formulacija koju vole koristiti mnogi proizvo?a?i kaže da se pod prohr?avanjem podrazumijevaju perforacije u karoseriji koje su s unutrašnje probile na vanjsku stranu te su prouzro?ene pogreškama u proizvodnji ili korištenim materijalima. Površinska hr?a, pak, nerijetko se stavlja u isti koš s bojom pa u tom slu?aju treba ra?unati s jamstvom od tri ili pet, a ne od 10 ili 12 godina. Osim toga, neki od njih propisuju i što se to?no smatra karoserijom, pa pritom popisuju vrata i poklopce motora i prtljažnika, ali s druge strane, pod nju ne priznaju dijelova poput branika ili šarki… Dakle, i u ovom slu?aju posebno je važno ?itati sva, pa i ona najmanja slova na jamstvenom listu. Dodamo li svemu tome i ?injenicu da se rabljeni, posebno od pet do deset godina stari automobili danas unose i preprodaju više nego ikad, posla za limare, ali i lakirere koji se bave sanacijom navedenih i sli?nih problema u dogledno vrijeme sigurno ne?e nedostajati.
Korozije se, dakako, ne treba pani?no bojati, ali i o njoj svakako treba voditi ra?una, što uostalom potvr?uje i struka. O svemu tome porazgovarali smo s Dragom Nova?i?em, iskusnim autolimarom iz auto ku?e Subaru Lon?ari?, kojemu smo postavili niz pitanja o tome može li se i kako prevenirati nastanak korozije te što po tom pitanju treba napraviti vlasnik automobila, zatim na koje sve ranjive dijelove automobila treba obratiti posebnu pozornost, je li i kad isplativa zaštita podvozja bitumenom, kako izgleda popravak dijelova koji su ve? nagrizeni prvim tragovima korozije, kao i što može, da se zaštiti, u?initi kupac rabljenog automobile…
– Kod korozije na karoseriji najvažnija je, u svakom slu?aju, rana preventiva, da ne ode predaleko. Isto tako, treba napomenuti, obavezno je temeljito pranje vozila od svih ne?isto?a i soli, uklju?uju?i i podvozje. Nadalje, bilo bi dobro i dva puta godišnje odraditi poliranje karoserije ili premaz s voskom, kako zbog ultraljubi?astih zraka ljeti, tako i zbog naslaga soli i kamen?i?a zimi – objašnjava Nova?i?.
Osim pranja koje je najvažnije, u slu?aju pojavljivanja korozije, dodaje, sva manja ošte?enja treba sanirati što je ranije mogu?e. Hr?u treba o?istiti i podru?je premazati kvalitetnim antikorozinom (pri ?emu se najboljim u njegovoj praksi, kaže, pokazao Convert od Wurtha), a sljede?i potezi zatim su dvokomponentni epoksi temelj i premaz bojom.
Hr?a se, ina?e, naj?eš?e pojavljuje po rubovima, odnosno na mjestima spojeva dvaju limova, dakle na pragovima, rubovima blatobrana ili haube, rubovima vrata… Nastanak korozije, osim toga, mogu pokrenuti ?ak i najmanja ošte?enja koja su nastala, primjerice, od udarca kamen?i?a, a posebno je važno znati i podatak da je, ako je automobil bio ošte?en i popravljan, ve?a vjerojatnost da ?e se na njemu po?eti pojavljivati prvi tragovi korozije.
Što se ti?e podvozja, opet vrijedi ista stvar, nakupine blata po muldama sadrže vlagu i zbog toga mogu prouzro?iti koroziju. Drugim rije?ima, i ovdje ?isto?a zna?i pola posla. Na podvozju stradaju mostovi, krakovi i opet spojevi karoserije. Zbog svega toga, isti?e stru?njak, nakon nekih deset godina gotovo je svaki automobil dobar kandidat za temeljito pranje i ?iš?enje te eventualnu zaštitu bitumenom.
Dakle, hr?u je potrebno temeljito o?istiti, odnosno ukloniti sve do ?istoga, sasvim zdravog tkiva. Kod nekih je primjeraka, nadalje, potrebno i mjestimi?no pjeskarenje (kod težih slu?ajeva) ili barem ?iš?enje ?etkom (kod lakših slu?ajeva), kao i premaz antikorozinom, odnosno dvokomponentnim temeljem te zaštita bitumenom, a iznutra vosak.
Nova?i? se slaže da se uvozom sve više rabljenih automobila izvana pojavljuju i sve ?eš?i problemi s hr?om kod lima te oksidacijom u slu?aju aluminija. Da kupci takvih vozila ne bi ušli u velike gubitke umjesto da uštede, pametno je ciljani automobil temeljito pregledati kod stru?nog autolimara jer su troškovi kvalitetne zaštite veliki. Ako se radi prema pravilima, to je skup i vrlo zahtjevan posao koji moraju obavljati isklju?ivo stru?njaci.
No osim njih, upozorava, na tržištu se danas može na?i i sve više onih drugih “majstora” koji za relativno malen novac, primjerice za oko 1000 kuna, samo našpricaju podvozje bitumenom, ali to obave bez ikakvog prethodnog ?iš?enja. Tako ne samo da ne saniraju problem, nego ga samo zamaskiraju te samim time još i unište mogu?nost bilo kakvog naknadnog kvalitetnog popravka. Zato je posebno važno kome ?ete povjeriti obavljanje ovakvog i sli?nih poslova na limariji…
Izvor: HAK