Start stop sistem nova je tehnologija koja se koristi u automobilima, a glavna mu je funkcija smanjenje potrošnje goriva i emisije štetnih plinova. Naj?eš?e se koristi u hibridnim vozilima, kako bi se smanjila potrošnja baterije, ali i u vozilima koje imaju pogon na gorivo.
Ovim sistemom smanjuje se vožnja u leru, primjerice dok stojimo na semaforu ili na sli?nim mjestima jer se vozilo tada gasi i ne troši gorivo te ne emitira štetne plinove, a tako?er i gasi motor kada se vozilo kre?e odre?enom brzinom, pri ?emu se opet ne troši gorivo i ne emitiraju štetni plinovi. Primjerice, kada vozilo samo može održavati brzinu, na manjoj ili ve?oj nizbrdici, motor se gasi, što je velika prednost. Uštede goriva pomo?u ovog start stop sistema iznose i od pet do deset posto, ovisno o vozilu.
Sistem je napravljen na taj na?in da može podnositi ve?a optere?enja te omogu?uje znatno brže ponovno pokretanje motora. Ono što je odli?no jest da, ukoliko nemate stop – start sustav u svojem vozilu, a želite ga imati, možete ga integrirati, potrebno je nabaviti nekoliko dodatnih komponenti. Ovaj sustav se dakle može integrirati u bilo koje vozilo, na dizel, benzin ili plin.
Prema statistici, godišnje svako vozilo prije?e oko 11,500 kilometara. Kada bi svako vozilo imalo start – stop sustav, emisija štetnih plinova smanjila bi se za 10 grama po kilometru, pri ?emu dolazimo do smanjenja od oko 30,000 tona godišnje u državi kao što je primjerice Njema?ka.
Razvoj ove tehnologije zapo?eo je još sedamdesetih godina prošlog stolje?a. Sve je zapo?ela Toyota koja je svoja vozila opremila malim elektri?nim ure?ajima koji bi automatski gasili vozilo koje se nije kretalo ve? nakon 1,5 sekundi. Testiranjem se pokazalo da je smanjenje goriva na ovaj na?in punih 10 posto. Nakon Toyote ovaj sustav su u svoja vozila inkorporirali i Fiat, na model Regata te Volkswagen na model Polo Formel E osamdesetih godina 20. stolje?a. Nakon toga uveli su ga i Golf Ecomatic 1994. godine te Volkswagen Lupo 3L i Audi A2 3L iz 1999. godine. Iako prvi voza?i nisu bili oduševljeni sustavom te su se žalili da ih on dekoncentrira, znatne uštede goriva pobijale su bilo kakvu kritiku koja bi se pojavila.
BMW na mnoga svoja vozila stavlja ovaj sistem od 2008. godine, s tim da je sistem malo i razvio pa je tako izumljen sustav koji ne gasi cijeli motor, odnosno ima bateriju koja se puni i koja omogu?uje elektronici automobila da normalno radi iako je motor ugašen i štedi gorivo. Citroen tako?er u nekim svojim modelima koristi ovaj sustav, a naziva ga ‘Start and Stop’ te ga je tako?er dodatno razvio sli?no kao i BMW. Fiat tako?er koristi start – stop sistem i to od 2008. na svojim Alfa Romeo modelima i na Fiatu 500, a Ford je prvi uveo ovaj sustav u SAD-u u svojim vozilima proizvedenima od 2012. godine te su najavili kako ?e uskoro sva Ford vozila biti opremljena start stop sustavom.
Svi suvremeni start stop sustavi zapravo dolaze kao ina?ica Boschevog start stop sustava za vožnju na inerciju. Iako naj?eš?e ovu tvrtku prepoznajemo kao proizvo?a?a raznih ure?aja za ure?ivanje okoliša te radnih strojeva, ona zapravo mnogo ulaže u automobilsku industriju te je automobilska tehnologija najve?i sektor Grupe Bosch, a ova je tvrtka jedan od najve?ih dobavlja?a automobilske opreme. Jedan od ve?ih dijelova ovog velikog tržišnog kola?a zasigurno ima i start – stop sustav kojeg u svojim vozilima želi što više proizvo?a?a, ali i voza?a jer su uštede goriva i više nego znatne. U kona?nici ovaj sustav u automobilima priželjkuje i jedini nam planet Zemlja, budu?i su i emisije štetnih plinova znatno manje pomo?u njega. Serijska proizvodnja ovog sustava u Boschu zapo?ela je 2007. godine i od tada samo raste, a danas je svaki drugi novi automobil proizveden u Europi opremljen ovim sustavom. Ono što je posebno dobro jest da je sustav posebno u?inkovit u velikim gradskim gužvama i upravo su tada uštede goriva najve?e, a emisije štetnih plinova najmanje.
Izvor: Silux.hr