Koje neispravnosti na vozilu mogu utjecati na pove?anu potrošnju goriva, odnosno što morate pregledati, prenosi RevijaHAK.
Cijene goriva su visoke pa se pokušava uštedjeti na svakom koraku, a jedan je preispitivanje potrošnje samog vozila. Utjecaji na potrošnju goriva mogu biti potpuno druga?iji od slu?aja do slu?aja, objašnjava Marin Morava, tehni?ki savjetnik u Hrvatskom autoklubu. Jesu li to stil vožnje, neispravnost na vozilu, koja je usko povezana s potrošnjom goriva, neadekvatno redovito održavanje vozila ili otežani uvjeti u kojima se vozilo nalazi? Koje neispravnosti na vozilu mogu utjecati na pove?anu potrošnju goriva, odnosno što morate pregledati?
– Zbog neispravnih ko?ionih ?eljusti ili parkirne ko?nice, koja u potpunosti ne?e otpustiti ko?ionu silu kao i ko?ione ?eljusti, ko?iona sila može ostati prisutna na nekom kota?u u trenutku pokretanja vozila, a da voza? nije aktivirao ko?nicu. Posljedice su pove?ana potrošnja goriva i ko?ionih obloga.
– Neispravna geometrija kota?a može podi?i potrošnju goriva i uzrokovati nepravilno trošenje guma kao i smanjeni tlak u gumama.
– Usisni sustavi s trubo punja?ima ili atmosferskim motorima mogu imati niz neispravnosti. Neki od naj?eš?ih su ošte?eni vodovi zraka na visokotla?noj strani turbo punja?a, pa zbog toga dolazi do propuštanja stla?enog zraka ili uvla?enja sekundarnog zraka kod ošte?enja vodova zraka na strani niskog tlaka usisa. Tu su i prljavšitna ili nastala neispravnost na senzorima u usisu ili nepravilan rad odre?enih aktuatora u usisu i još niz mogu?ih drugih problema.
– Neispravan ispušni sustav može podi?i potrošnju goriva zbog slabe propusnosti ispušnih plinova ili propusnosti ispuha u okolinu na odre?enom dijelu ispušnog sustava tamo gdje to nije poželjno. Na primjer, to se može dogoditi na ispušnoj grani motora pa dolazi do uvla?enja sekundarnog zraka iz okoline što može imati loš utjecaj na smjesu goriva i zraka jer senzori u ispuhu imaju utjecaj na smjesu. Tako?er, ugradnja neadekvatnih dijelova u ispuh može utjecati na povišenu potrošnju goriva.
Sustav ubrizgavanja goriva može tako?er može biti uzrokom niza problema od onih s neispravnim dobavljanjem goriva kao i pripremom goriva za ubrizgavanje. Istrošene i za?epljenje brizgaljke mogu imati loš u?inak na potrošnju goriva, kao i niz drugih dijelova u sustavu ubrizgavanja.
– Rashladni sustav motora može imati probleme s podizanjem radne temperature motora, a uzrok može biti neispravan termostat. Pothla?eni motor ima ve?u potrošnju goriva. Neispravan senzor temperature motora tako?er može imati utjecaj na povišenu potrošnju goriva zbog neto?nih vrijednosti za sustav paljenja i ubrizgavanja.
– Istrošena mehanika motora, nizak stupanj kompresije motora, istrošeni vrhovi bregaste osovine, neispravna zra?nost ventila, razne naslage prljavštine u usisnim kanalima i ventilima te sjedištima ventila mogu utjecati na potrošnju goriva.
Niz je ?imbenika koji još mogu uzrokovati povišenu potrošnju goriva vozila i dobro bi bilo se konzultirati s servisom oko drugih problema koji mogu nastati na našem vozilu. Prije ozbiljnije analize nastalih problema trebalo bi provesti kontrolu jesu li sve servisne radnje redovno provedene jer i neredovito održavanje može utjecati na potrošnju goriva pa je poželjno na vrijeme promijeniti:
– motorno ulje i filtar ulja
– filtar zraka motora
– filtar goriva
– svje?ice ili neispravne grija?e motora kod dizelskih motora
– ulje automatskog prijenosnika
– tu su i druge potrebne radnje koje je proizvo?a? planski predvidio za tu marku i model vozila.
Povišena potrošnja goriva može nastati i zbog uvjeta vožnje:
– Vožnje kreni-stani, gradska vožnja…
– Kratke vožnje do 5 km s vremenskim odmakom do idu?eg pokretanja od 3 do 8 sati (uvijek hladan motor) mogu i do 50% podi?i potrošnju od specificiranih podataka.
– Teško prohodni putevi makadam i uzbrdice, loša infrastruktura
– Hladnija okolina u kojoj se vozilo nalazi
– Dodatna masa, puno vozilo putnika i prtljaga, plus priklju?no vozilo
– Pove?anje otpora zraka kod kretanja vozila zbog krovnih nosa?a s kutijama ili biciklima – svi ti dodaci ?e podizati potrošnju goriva.
Neadekvatan stil vožnje može najviše utjecati na pove?anu potrošnju goriva, a od pomo?i su nam kod novijih vozila razli?ite asistencije koje signaliziraju kada je idealno promijeniti stupanj prijenosa u odnosu na brzinu vozila i broj okretaja motora. Uglavnom se na instrumentoj plo?i pojave ikonice za prebacivanje u viši ili niži stupanj prijenosa. Tako?er kod novijih generacija vozila mogu?e je koristiti tipku Eco nakon koje se osjeti da motor sporije ubrzava i ovisno o opremi kod zaustavljanja vozila može samostalno i isklju?iti motor s funkcijom Start/Stop. Naravno, tu je i eko vožnja s kojom sami, voza?kim stilom, možete utjecati ne potrošnju.
Proizvo?a?ke specifikacije potrošnje goriva za vozilo ?esto je teško posti?i u praksi po NEDC ili malo realnijem WLTP ciklusu mjerenja i naj?eš?e je dobar rezultat ako od istih odstupamo od 15-30% od specificirane potrošnje.
Otvorena vožnja i odlazak na duži put te potrošnja koju ?ete tamo ostvariti najbolji supokazatelj je li s vozilom sve u redu. Ako je potrošnja u prosjeku koji ste mjerili i prije, s vozilom je sve u redu. Ako nije, vjerojatnost problema koji morate istražiti se pove?ava…
Izvor: RevijaHAK
Fotografija: Pixabay