Zadnjih desetak ili petnaestak godina, kupovina modernih turbo dizelaša postala je više pravilo nego iznimka zbog želje voza?a da imaju istovremeno štedljiv, snažan i brz auto izbacila je u prvi plan vozila sa TDI i common-rail agregatima.
Iako su ovi motori moderni i sofisticirani, itekako su ranjivi i osjetljivi kako na kvalitetu goriva, tako i na redovno održavanje. Ako se ne poštuje osnovna pravila za dug radni vijek turbo punja?a, koji je zajedno sa motorom ?ini srce automobila, ?ekaju vas vrlo visoki troškovi održavanja i popravaka. Reparaturu turbo punja?a danas je mogu?e napraviti u svakom ve?em gradu.
Poja?ani šumovi ili “fu?kanje” iz turbo punja?a upozorenje su da je vrijeme za servis: uzrok može biti ošte?en rotor, ali i crijeva ili cijevi turbine koje su postale porozne ili možda probušen intercooler. Ukoliko sumnjate na nešto, ili auto gubi snagu, nemojte ?ekati da turbina prestane raditi (“zacvika”), ve? krenite prema nekom od poznatih servisa i vidite što se doga?a, pa ako treba neka vam poprave nedostatke ili, u najgorem slu?aju, repariraju turbo punja?.
Vrlo ?esto se turbo punja?i mjenjaju bez razloga i nesretnim se vlasnicima izvla?i vrlo velik novac za nešto što ne bi trebalo. Uzrok pove?ane potrošnje ulja je mnogo ?eš?e sam agregat, a ne turbo punja?, kako se to obi?no misli, a nitko sretniji od ovlaštenih servisa da vam “uvale” novi turbo po cijeni ?etiri ili pet puta ve?oj od onoga što bi platili za kompletnu reparaciju.
Inženjeri su po?etkom osamdesetih godina prošlog stolje?a intenzivirali razvoj dizelaša potpomognutih turbo punja?em. U po?etku se išlo na uparivanje turbine sa motorima ve?e zapremine, no oni nisu bili dovoljno ekonomi?ni da svrgnu sa trona tada dominantne benzinske agregate. Dizel motori manje radne zapremine, bez obzira koliko bili usavršavani i dora?ivani, jednostavno nisu davali dovoljno snage, pogotovo na nižem broju okretaja. Najve?i problem je bio nedovoljno veliki okretni moment, pa su motori morali raditi u relativno visokim režimima rada za koliko toliko pristojne performanse, što je dovodilo do velikih naprezanja motora.
Idealno rešenje za “bu?enje” tromih atmosferskih dizelaša, predstavljao je turbo punja?. Turbo je sam po sebi ina?e prili?no kompleksna konstrukcija, što samim time zna?i da nije jeftin. Uz to materijali koji se koriste za proizvodnju turbo punja?a moraju biti vrhunske kvalitete, a obrada istih mora biti filigranski precizna. Radne brzine rotora dostižu i nekoliko stotina tisu?a okretaja u minuti, a rade i na izuzetno visokim radnim temperaturama. Turbo punja? snagu generira iz brzine ispušnih plinova motora koje prema turbini vodi kolektor što zna?i da turbo radi u izvanredno vru?im uvjetima što opet znatno napreže materijal, jer u kompresoru dolazi do velike razlike u pritiscima usisnog i komprimiranog zraka.
Danas je primjena turbo punja?a kod dizel motora istisnula benzinske motore kod ve?ih poslovnih automobila i SUV-ova, koji su sa sistemom pumpa-brizgaljka TDI (PD), ili sa još uspješnijim common-railom dovedeni do visoke efikasnosti kada je iskoristivost energije u pitanju. Mala potrošnja, ?ak i kod agregata od preko 110 KS jednim je dijelom postignuta zahvaljuju?i velikom okretnom momentu pri niskom broju okretaja radilice. Da bi se umanjio negativan utjecaj takozvane “turbo rupe”, koriste se turbo kompresori promjenjive geometrije, koji su još sofisticiraniji a time i skuplji. Snažne turbine pove?avaju pritisak na skoro 2 bara, (jedan bar pritiska iznad atmosferskog tlaka zna?i da u motor ulazi dvostruko više zraka nego kod istog motora bez turbine, što zna?i da je mogu?e sagorjeti dvostruko više goriva u istom vremenu, pa time i razviti puno ve?u snagu). Na taj na?in turbina daje motoru ve?u koli?inu zraka pa je izgaranje optimalnije a samim time se osloba?a ve?a snaga i okretni moment. No ve?e eksplozije u cilindrima zna?e i ve?i zamor materijala a time i kra?u trajnost motora.
Proizvo?a?i ?esto navode da bi turbina morala trajati koliko i motor, ali statisti?ki podaci ih ?esto demantiraju. Postoji više razloga zašto turbo punja? strada znatno prije motora (najvažnije je razumijevanje voza?a o ponašanju u vožnji auta sa turbinom odn. poznavanje sistema rada turbo punja?a) no velike troškove možete smanjiti i redovnim servisiranjem turbine.
Pošto veliki broj voza?a ve? ima, ili planira kupnju nekog auta sa modernim turbo dizelašem valja znati: Redovito servisiranje turbo punja?a štiti džep
Za džep svakog voza?a puno je bolje da redovno servisira svoj auto, pa tako i sam motor i turbo punja?. Preporu?a se i podrazumijeva da svaki brižni vlasnik ne preska?e servisne intervale. (Ovdje valja spomenuti da su današnji intervali od 20 ili ?ak 30.000 km za turbo dizelske motore jednostavno predobri da bi bili istiniti. To što ulje u takvim motorima podnosi tijekom eksploatacije teško je i zamisliti, i bez obzira na to što proizvo?a?i tvrde i garantiraju da se ništa ne?e dogoditi, 15.000 km bi trebao biti “plafon” za izmjenu ulja. I tada treba isklju?ivo koristiti najkvalitetnija dostupna ulja koja odgovaraju proizvo?a?evim specifikacijama). Redovito osluškivanje rada motora i turbine može vas spasiti velikih troškova i neplaniranih servisnih intervencija. Zato vam iskusni inženjeri preporu?uju: ako primijetite bilo kakvu promjenu u radu turbine, ?ujete poja?ano “fu?kanje” ili vidite bilo kakvo curenje ulja na motoru ili turbo punja?u, ili pak primijetite plavi dim iz ispušne cijevi dok se auto ne zagrije, najmudrije je da odmah do?ete u servis kako bi pravovremeno otklonili kvar i preduhitrili nove i još puno skuplje kvarove.
Ukoliko dolazi do curenja ulja samo na turbo punja?u, a ne i na motoru, to je pogubno za turbinu, ali i za motor. Motor i turbina se podmazuje jedinim te istim uljem, pa gubitak ulja na strani turbo punja?a ostavlja motor sa manje ulja nego što mu je potrebno za efikasno podmazivanje i odvo?enje viška topline.
Ukoliko primijetite da se pri srednjim okretajima turbina ja?e ?uje, odnosno ?im registrirate nedefinirane zvukove kojih ranije nije bilo, to je znak da je turbine ošte?ena. Drugim rije?ima, treba reagirati odmah, jer preskakanje servisa zna?i samo jedno: kvar turba.
Kod nas na svu sre?u više nema problema sa kvalitetom goriva otkad smo u EU jer su sva goriva dostupna na tržištu zadovoljila stroge Euro norme. No to nije uvijek bilo tako, i zato su brojni common rail a još više PD motori do prije nekoliko godina znatno patili zbog lošijeg goriva pa je bilo je potrebno ?esto mijenjanje brizgaljki što nije bilo nimalo jeftino. Uz to, prljavštine iz lošeg goriva prljale su varijabilne lopatice turbina što je za posljedicu imalo rad turbo punja?a u neodgovaraju?em režimu rada, što je pak dovodilo dovodi do znatnog skra?enja vijeka trajanja turba ali i motora.
Servisiranje turbine
Ne rade svi servisi jednako kvalitetno reparaciju turbine, zato uvijek pitajte u servisu što se to?no kod njih podrazumijeva pod reparacijom turba.
Kada se turbo punja? skine s motora, on se rastavlja i zatim se detaljno pristupa ispitivanju svih pokretnih dijelova. Pregledaju su vitalni dijelovi turba, kao što su rotor turbine, kompresor i obavezno se mjeri zazor (ili „luft“) izme?u aksijalnog i radijalnog rotora. Potom se provjerava balans lopatica rotora i kompresorskog dijela turba. Nakon što se potrošeni dijelovi zamjene, turbo se ponovno sklapa da bi se na kraju isprobao prije ugradnje na stroju za balansiranje. Balansiranje se vrši na velikim brzinama, kako bi se simulirao rad turbo punja?a u svim režimima.
Na kraju, kada se turbo punja? dovede u tvorni?ko stanje, svaki ozbiljan servis dat ?e certifikat gde je precizno navedeno šta je sve napravljeno, uz garanciju na ugra?ene dijelove i sam servis. Nemojte riskirati i štedjeti na ovome, priuštite svom limenom ljubimcu neki provjereni servis koji je specijaliziran za taj vrlo zahtjevan i precizan posao, jer neispravna turbina izuzetno optere?uje motor i znatno mu skra?uje trajnost.
Tekst: Aleksandar Todorovi?