Iako po prirodnim ljepotama prekrasna zemlja, Norveška tijekom dugih zimskih mjeseci može biti mjesto na kojem je doista teško živjeti. Susjedi koji su udaljeni manje od kilometra postaju udaljeni kao da su razdvojeni tisu?e kilometara, sve iz razloga što je ova država ispresijecana visokim planinama, fjordovima, ledenjacima.
Zato Norveška intenzivno radi na izgradnji mreže tunela. Tuneli ponekad ne presijecaju samo brda i planine ve? i spajaju fjordove jer je mnogo jednostavnije, pokazalo se, izgraditi tunel nego most ili organizirati prijevoz putnika trajektom.
U Norveškoj danas ima preko 900 cestovnih tunela ?ija ukupna duljina prelazi 750 kilometara, a trenutno je i 33 tunela pod morem koji spajaju fjordove. Za državu veli?ine Norveške to je doista jako mnogo tunela. Prema službenim podacima, najve?i, odnosno najdulji tunel u ovoj skandinavskoj državi je Laerdal. Ovaj je tunel duga?ak 24,51 kilometar, što ga ujedno svrstava i u red najduljih tunela na svijetu. Laerdal tunel spaja nekoliko norveških sela no najvažnije je i da spaja Oslo s Bergenom. Oslo je glavni grad Norveške, a Bergen drugi najve?i grad u državi.
Kako bismo vam dali precizan podatak, onda znajte sljede?e – Laerdal tunel u Norveškoj je najdulji cestovni tunel, dakle tunel kroz koji se mogu voziti automobili. Op?enito najdulji tunel na svijetu je Gotthard Base tunel, duga?ak 57 kilometara, smješten u Švicarskoj, ali ne koristi se za cestovni promet ve? isklju?ivo za promet vlakova.
Odluku da se izgradi Tunel Laerdal donijela je norveška vlada još 1992. godine. Shvatili su da im treba poveznica izme?u dva najve?a grada koja je prohodna cijele godine, koja ne prelazi fjordove i nije stalno zametena snijegom. Gradnja je zapo?ela 1995. godine, a završena 2000. te su troškovi izgradnje bili preko 113 milijuna dolara. Tunel Laerdal dio je europske ceste poznate kao Route E16, a napravljen je tako da omogu?uje neometan protok prometa tijekom cijele godine te ujedno ne narušava skladan prirodni okoliš u kojeg je usje?en.
Tunel se u prosjeku pro?e za kojih dvadesetak minuta. Najve?i izazov za projektante bio je kako razbiti monotoniju za voza?e pa su isklju?ivo ravni dijelovi presje?eni laganim zavojima te je svakih šest kilometara napravljena velika pe?ina u kojoj voza?i mogu stati i odmoriti se. Tako?er, posebna pozornost dana je osvjetljenju. Ve?ina tunela osvijetljena je tradicionalnim bijelim svjetlima, no pe?ine su osvijetljene plavim i žutim svjetlima koja podsje?aju na prirodno dnevno svjetlo. Tako?er, na podu je postavljeno zlatno svjetlo koje podsje?a na izlazak sunca ujutro. Dakako po sredini ceste, duž linije koja razdvaja suprotne trake za vožnju su i štitnici koji proizvode buku kada preko njih prije?u kota?i vozila.
Ventilacije je tako?er odli?no razra?ena. Imaju velike ventilatore koji izvla?e prljav zrak iz tunela i dovode ?ist u tunel. Još jedan fenomen ovog tunela je i što je prvi na svijetu dobio postrojenje za tretiranje zraka, odnosno u kojem se ?isti prašina i dušik iz zraka u tunelu.
Vožnja kroz Laerdal tunel u Norveškoj nije samo prelazak od to?ke A do to?ke B. Saznanje je to da se vozimo najduljim cestovnim tunelom na svijetu koji ujedno nudi i pravi vizualni doživljaj.
Izvor: Silux.hr