Vlada je u ?etvrtak prihvatila dokument “Modernizacija i restrukturiranje željezni?kog sektora”, u kojem su sadržani glavni elementi reforme i predstavljen provedbeni plan mjera i aktivnosti reforme hrvatskog željezni?kog sektora.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butkovi? rekao je da su modernizacija željezni?ke infrastrukture i restrukturiranje željezni?kog sektora jedan od strateških ciljeva Vlade te da se prihva?anjem dokumenta, koji je izra?en u suradnji sa Svjetskom bankom, stvara podloga za sveobuhvatnu reformu tog sektora, kao i platforma za korištenje dostupnih sredstava EU.
“Osnovni elementi reforme su upravljanje sektorom, što podrazumijeva donošenje sektorske strategije i nacionalnih planova za razvoj željezni?ke infrastrukture, upravljanje infrastrukturom i uslužnim objektima i razvoj usluga željezni?kog prijevoza. Isto tako, podrazumijeva ja?anje uloga ministarstava odgovornih za sektorsko planiranje i koordijaciju željezni?kih društava u državnom vlasništvu”, kazao je Butkovi?.
Naveo je da upravljanje željezni?kim društvima i njihovim poslovanjem uklju?uje financijske i operativne u?inkovitosti društava u državnom vlasništvu.
U HŽ Infrastrukturi ?e se tako provesti reorganizacija u podru?ju održavanja, upravljanja prometom i vo?enja investicijskih i infrastrukturnih projekata. Isto tako, planirano je i odvajanje pružnih gra?evina kao i smanjenje operativnih troškova.
Nadalje, u HŽ Putni?kom prijevozu revidirat ?e se organizacija i poslovanje radi optimiziranja troškova i usluga putni?kog prijevoza unaprje?enjem voznog parka. Investirat ?e se i u postoje?e kapacitete, a nabavit ?e se i novi vlakovi, uklju?ivo i oni za neelektrificirane pruge.
Vezano uz HŽ Cargo, ministar je istaknuo da je u tijeku izrada novog plana modernizacije i pove?anja u?inkovitosti s mjerama financijskog i poslovnog restrukturiranja društva te da se za njega traži strateški partner.
Odluka sadrži i planiranje sektorskih ulaganja i financiranja, što podrazumijeva definiranje programa modernizacije i obnove željezni?kih pruga te odre?ivanje prioriteta za modernizaciju i obnovu.
Cjelokupnu strategiju financiranja, istaknuo je, odobrit ?e Ministarstvo financija kroz višegodišnje kapitalne planove. Planirani izvori financiranja su sredstva EU iz trenutnog i sljede?eg programskog razdoblja i sredstva iz Fonda za oporavak i otpornost.
“Za prioritetne projekte od nacionalne važnosti, koji nisu uklju?eni u program financiranja EU sredstvima, Vlada ?e izna?i druge izvore”, izjavio je Butkovi?.
Planira se i razvoj tehnologija, znanja i vještina željezni?kog sektora kroz poticanje sinergije izme?u sveu?ilišta i obrazovanja te stvaranja centara kompetentnosti.
Ina?e, udio korištenja željezni?kog putni?kog prijevoza u Hvatskoj manji je od polovine uobi?ajene razine u zapadnoeuropskim državama. U usporedbi s drugim željezni?kim sektorima u EU, poslovanje hrvatskog željezni?kog sektora u prosjeku je na nižoj razini u gotovo svim dimenzijama u?inkovitosti, efikasnosti i financijske održivosti.
HINA