Skupina europskih niskobudžetnih avioprijevoznika zatražila je u ?etvrtak od Europske unije da obavezan udio ‘zelenog’ goriva propiše za sve letove budu?i, isti?u?i da su letovi da udaljene destinacije glavni izvor emisije štetnih plinova.
Europska komisija prioprema prijedlog minimalnog udjela održivih goriva za zrakoplove (SAF) kako bi smanjila emisiju uglji?nog dioksida u sektoru zra?nog prijevoza. U prosincu odustali su od plana prema kojem bi od 2030. trebao iznositi pet posto, ocijenivši da to nije dovoljno.
Skupina niskobudžetnih zrakoplovnih prijevoznika, koji ne lete na udaljene destinacije, i ekološke skupine zatražile su od EK u srijedu da se propisani minimalni udio održivog goriva ne primjenjuje samo na kratkim letovima unutar Europe, ve? i na putovanjima na druge kontinente.
“Izuzimanje dugih letova iz obaveznog SAF-a zna?ilo bi da propis ne bi obuhvatio cijeli segment našeg sektora koji najviše treba dekarbonizirati”, upozoravaju prijevoznici i udruge u pismu povjerenicima EU-a za klimatsku i prometnu politiku, koje je Reuters dobio na uvid.
Pismo su potpisali Easyjet, Ryanair, Wizz Air, Jet2 i nevladina organizacija Transport & Environment.
Prema podacima agencije za upravljanje zra?nim prometom Eurocontrol, šest posto letova iz europskih zra?nih luka koji prelaze više od 4.000 km emitira polovinu uglji?nog dioksida generiranog letovima iz Europe, navode.
“Nema logike u isklju?ivanju dugih letova iz obveznog SAF-a jer je to jedini na?ih da ih se dekarbonizira”, istaknuo je u priop?enju izvršni direktor Ryanaira Michael O’Leary.
Zaga?enje koje uzrokuju letovi na udaljene destinacije trenutno ne podliježe regulativi unato? tome što je izvor ve?eg dijela emisije štetnih plinova, naglasio je pak izvršni direktor T&E-a William Todts.
Propisani udio zelenog goriva jedina je kratkoro?na opcija za smanjenje emisija iz dugih letova, a privremeno je rješenje za kratke letove, do idu?eg desetlje?a kada bi prijevoznicima trebala biti dostupna goriva na bazi vodika, dodaju niskobudžetni prijevoznici.
Airbus planira izbaciti na tržište zrakoplove bez štetnih emisija najkasnije 2035. godine, napominje Reuters.
Tradicionalni prijevoznici mogli bi se usprotiviti tom prijedlogu jer bi im nametnuo troškove kojih su njihovi strani konkurenti pošte?eni, napominje Reuters.
Air France KLM i Lufthansa nisu odmah bili dostupni za komentar pisma.
HINA