BMW XM je bavarski odgovor na ekskluzivne super SUV-ove. To je tek drugi samostalni model marke M i prvi s hibridnim pogonskim sklopom. Težak je 2785 kg.
Za svoju 50. obljetnicu BMW M odjel pripremio je hrpu inovacija. Ove godine su nakon dugo vremena predstavili svoj prvi (M3) Touring, zatim izrazito sportsku verziju modela M4 uz oživljavanje još jednog legendarnog brenda – CSL, a na kraju, svaki put stiže i novi M2. No, danas je stigao potpuno novi model koji uop?e nije u gami BMW-a i tek je drugi samostalni model marke nakon M1 iz 1978. godine. Osim ove ?injenice, nisu najsli?niji M1. Naime, novi XM je veliki i ambiciozan SUV, a uz njega je BMW M prvi put koristio i hibridni pogonski sklop koji ?e vjerojatno biti dostupan i u novom M5.
To?nije, plug-in hibridni pogonski sklop s 4,4-litrenim twin-supercharged V8 motorom snage 480 kW (653 KS), pri ?emu 360 kW doprinosi benzinski V8, a elektri?ni pogon 145 kW i 800 Nm maksimalnog sustava moment (benzinski motor). Benzinski motor razvija 650 Nm pri 1.600 o/min, dok elektromotor, koji je ugra?en u ku?ište mjenja?a, dodaje 280 Nm okretnog momenta. XM tako do 100 km/h ubrzava za 4,3 sekunde i ubrzava do 250 km/h odn. do 270 uz odabrani dodatni paket. Snaga se fleksibilno prenosi na sva ?etiri kota?a putem automatskog mjenja?a s osam stupnjeva prijenosa, iako se prednja osovina ne može potpuno isklju?iti kao u M5. Paket baterija kapaciteta 25,7 kWh dovoljan je za 82 kilometra elektri?nog dometa, a na struju je mogu?e voziti do brzine od 140 km/h.
Šasija? Sprijeda su dvostruke trokutaste vodilice, a straga spojnica u pet to?aka na aluminijskom podokviru. Zanimljivo, za XM nisu odabrali zra?ni ovjes, ve? zavojne opruge s podesivim amortizerima i sustavom aktivnih stabilizatora s elektromotorima od 48 V. Kota?i su standardno 21-in?ni, zadnji, primjerice, širine 315, ali opcijski i 22, pa ?ak i 23-colna. XM je tako?er prvi M s upravljanjem na ?etiri kota?a. Naravno, to ima smisla s duljinom od 5,11 metara i me?uosovinskim razmakom od 3,1 metar. Široka je dobra dva, a visoka 1755 metara. Dakle, širi od X5 i X7, dužinom negdje izme?u, iako je me?uosovinski razmak isti kao kod drugog. Težak je 2785 kilograma.
Ovaj monstruozni SUV uzbudio je javnost ve? u obliku koncepta. I ako ste ve? tada stvorili mišljenje o njemu, ono ?e uglavnom vrijediti i sada. Interijer je svojevrsna mješavina prepoznatljivih modernih BMW elemenata i barem je rasporedom vjeran konceptu, iako su sa središnjom konzolom krenuli sigurnijim putem. Materijali izgledaju zanimljivo – u BMW-u kažu da je gornji dio armaturne plo?e presvu?en “vintage” kožom, a ugo?aj je više prestižan nego sportski.BMW super SUV ina?e uspore?uju s doista skupim, poput Lamborghinija Urusa , u smislu snage i dimenzija. I iako je još uvijek nešto jeftiniji od potonjeg, o?ekuje se da ?e cijene startati od 162.000 eura. U jesen 2023. gami ?e se pridružiti izvedba s oznakom “red” koja ?e biti najsnažniji model u povijesti BMW-a M s ?ak 550 kW ili 748 konjskih snaga i 1000 Nm okretnog momenta, a benzinski motor pridonijet ?e razlika. Ovo bi trebalo stajati 190.000 eura.
Tekst: Janoš Pe?nik