Kako korozija nagriza metalne dijelove vozila, tako su i oni drugi izvedeni od drugih materijala podložni propadanju. Primjerice, plasti?na izolacija oži?enja i vodovi goriva s vremenom propadaju i mogu napuknuti, prenosi RevijaHAK.
Što su automobili stariji, njihovi vlasnici mogu ra?unati s ve?im troškovima popravaka, ali i sve ozbiljnijim problemima, od kojih neki na prvi pogled nisu o?igledni, ali mogu imati teške posljedice. Ovdje ?emo navesti samo nekoliko primjera, i to samo one zbog kojih bi bila prvenstveno narušena sigurnost voza?a i putnika. Prema podacima Europskog udruženja proizvo?a?a automobila ACEA, prosje?na starost osobnog automobila u Hrvatskoj iznosi 12,6 godina. To možda i nije toliko loš rezultat kako bismo možda mogli pomisliti, no svakako nije ni brojka s kojom bismo trebali biti zadovoljni. Najstariji automobili voze se cestama Litve, gdje prosjek iznosi 16,9 godina, no s druge strane je Luksemburg sa samo 6,4 godine.
Prosjek same Europske unije pritom iznosi 10,8 godina i u posljednje je vrijeme u blagom porastu, a zbog posljedica pandemije možemo o?ekivati da ?e se ove brojke samo još dodatno pove?ati, kako u Hrvatskoj, tako i u ostatku Europe. A to ?e onda, nažalost, imati i posljedice na sigurnost u prometu jer, kao što znamo, što su automobili stariji, njihovi vlasnici mogu ra?unati s ve?im troškovima popravaka i sve ozbiljnijim problemima. O tome treba razmišljati i ako ste vlasnik takvog vozila i ako planirate kupnju rabljenoga.
Ovdje ?emo navesti samo nekoliko primjera, i to s naglaskom na probleme zbog kojih bi bila prvenstveno narušena sigurnost voza?a, putnika i ostalih sudionika u prometu. Održavanje motora, podmazivanje, hla?enje i ostale strogo pogonske elemente zato ovoga puta ne?emo posebno izdvojiti iako se podrazumijeva da su i oni s vremenom i eksploatacijom podložni trošenju i propadanju.
Ko?ioni sustav
Komponente starijih automobila ne samo da stare i propadaju zbog starosti i zamora materijala, a ?esto i neodgovaraju?eg održavanja, nego su ve? same po sebi inferiorne novijim modelima i rješenjima koja se nalaze na njima. Desetak godina stari automobili, posebno nižih klasa, nerijetko još straga koriste bubanj umjesto diska i time ve? u startu imaju slabiju mo? ko?enja te im je zaustavni put duži, što posebno dolazi do izražaja u lošijim vremenskim uvjetima. Ovdje ?emo, naravno, spomenuti i gume, za koje se podrazumijeva da moraju biti u dobrom stanju te o mogu?im posljedicama vožnje s deset ili više godina starim gumama ovoga puta ne?emo posebno raspravljati.
Tako?er, stariji modeli ?esto nisu opremljeni nikakvim s ko?nicama povezanim i na njima temeljenim sigurnosnim sustavima poput elektronske kontrole stabilnosti. A ako i jesu, lako je mogu?e da ni oni ne?e raditi ispravno ili barem ne u punom kapacitetu ako same ko?nice nisu potpuno ispravne. Redovno i temeljito održavanje ovoga dijela vozila zato je krucijalno i kod novijih, a kamoli kod starijih automobila. Zato se nikakvi simptomi problema poput spužvaste ili propadaju?e papu?ice, ?udnih zvukova ili vibracija nikako ne smiju ignorirati jer bi u kona?nici mogli rezultirati ozbiljnom nesre?om.
Amortizeri i opruge
Koliko i ko?nice i upravlja?ki sustav, na ponašanje automobila u vožnji utje?u i komponente ovjesa kao što su amortizeri i opruge. Kad su ispravni, ovi dijelovi održavaju optimalan kontakt kota?a s podlogom bez obzira na neravnine i izraženije pukotine u asfaltu, ali je s vremenom i njih potrebno zamijeniti jer postaje primjetno da automobil postaje sve nestabilniji te podložan ljuljanju i naginjanju. Osim utjecaja na samu udobnost vožnje, to utje?e na upravljivost i sigurno održavanje na cesti, a osim toga može utjecati i na pretjerano i nejednako trošenje guma. A onda i njih, baš kao i amortizere, treba mijenjati barem u paru, jer ?e u suprotnom sigurnost vožnje biti ozbiljno narušena.
Mehani?ke komponente
Mehani?ke komponente s vremenom su sve podložnije trošenju i rije? je o prirodnom procesu koji se može odgoditi, i to redovnim održavanjem, ali ne i zaustaviti. I najsnažnije originalne dijelove potrebno je prije ili kasnije zamijeniti. U ovu skupinu spadaju letva volana, servo pumpa, alternator…, i premda se na prvi pogled može ?initi da problemi s njima nisu toliko opasni kao neki drugi, to je daleko od istine. Kvar alternatora ostavit ?e vas na cesti tko zna gdje i kad, a problemi s letvom i servom volana imat ?e još opasnije posljedice jer oni imaju utjecaja na okretanje kota?a, odnosno upravljanje samim vozilom. U najgorem slu?aju posljedice mogu biti izlijetanje s ceste ili druga nesre?a s potencijalno teškim ozljedama.
Dakle i ovdje je rije? o dijelovima kod kojih se naznake problema ne smiju ignorirati. U ve?ini slu?ajeva dostupna su zamjenska ili reparirana rješenja pa ih voza?i ?esto rješavaju na taj na?in.
Elektronske komponente
Što više elektronike, to više problema, ?esto znaju re?i stari majstori i mehani?ari. Istina, ?ega nema, to se ne može pokvariti, no s druge strane, jasno je da se napredak ne treba i ne smije zaustavljati.
Manji problemi kojih ?e se ve?ina ljudi najprije sjetiti u ovoj kategoriji obi?no su situacije u kojima znaju otkazati motori?i elektri?nih podiza?a prozora ili centralnog zaklju?avanja, no kako elektronika danas upravlja prakti?ki svim sustavima automobila, jasno je da pogo?eni mogu biti i puno ozbiljniji elementi, posebno oni sigurnosni, uklju?uju?i razne sustave asistencije voza?u, kao i mozak vozila u obliku centralne ra?unalne jedinice, što može rezultirati skupocjenim kvarovima.
No da pritom ne moramo i?i ?ak ni toliko daleko pokazuje primjer još jednog vrlo malog i jednostavnog, ali izuzetno važnog sklopa: elektromotora koji se brine za pokretanje brisa?a vjetrobrana ili stražnjeg stakla. Njegov kvar zna?i i momentalni gubitak vidljivosti što u nekim situacijama može rezultirati fatalnim posljedicama. Za popravak ovakvih kvarova jednostavno nema alternative jer vidljivost u prometu prvi je preduvjet sigurnosti.
Prohr?avanje
Iako se suvremeni automobili danas prodaju s jamstvom na prohr?avanje koje obi?no ide i do 12 godina, ve? malo starija vozila nisu imuna na koroziju. To se posebno odnosi na automobile na našim cestama, dakle koji se voze ili uz more ili u kontinentalnom dijelu zemlje ?ije se prometnice zimi temeljito posipaju solju. Hr?anju su podložni svi metalni dijelovi vozila i ovaj je proces teško zaustaviti ?ak i uz redovno pranje karoserije i podvozja. Stvar se da olakšati bitumenskim premazom, ali pritom treba djelovati preventivno, a ne ?ekati da se pojave prvi ružni tragovi korozije. Naravno, estetika je pritom u cijeloj pri?i najmanji problem, jer prave glavobolje nastupaju kad hr?a prodre u samu strukturu vozila, poput šasije i podnice. Time se gubi ?vrsto?a koja je u sudarima i drugim nesre?ama posebno važna u sigurnosnom smislu, a nekad snažna karoserija više ne amortizira i ne sprovodi sile na zamišljeni na?in, nego je podložnija raspadanju.
Problemi s ispuhom
Korozija se, me?utim, ne zaustavlja na tome, nego napada i ostale dijelove vozila, poput ispušnog sustava. I premda se i ovaj slu?aj u sigurnosnom smislu ?ini manje opasnim od nekih drugih problema, ni on se nikako ne smije ignorirati ?ak ni ako ste imuni na ostale posljedice poteško?a s ispuhom, kao što je specifi?na i sve izraženija buka. Hr?om nagrizeni sustav ispušta štetne plinove, s posebnim naglaskom na uglji?ni monoksid, kad i gdje ne bi trebao. To u kombinaciji s korozijom nagrizenim podvozjem može rezultirati ulaskom otrova u putni?ku kabinu i ozbiljnim, pa ?ak i fatalnim posljedicama za voza?a i putnike. Zato i o ovom problemu uvijek treba voditi ra?una i nikad ne podcijeniti opasnosti koje sa sobom donosi zub vremena…
Dotrajale instalacije
… jer ima ih još. Kako korozija nagriza metalne dijelove vozila, tako su i oni drugi izvedeni od drugih materijala podložni propadanju. Primjerice, plasti?na izolacija oži?enja i vodovi goriva s vremenom propadaju i mogu napuknuti, i to se naj?eš?e doga?a upravo nakon desetak godina. Rizik od požara tako se znatno pove?ava pa nije rijetko da se u crnoj kronici na?u primjeri samozapaljenja automobila, bilo na parkiralištu, ili u vožnji, što može imati još teže posljedice. U ve?ini slu?ajeva, za požar na vozilu krive su stare elektri?ne instalacije i dotrajali dovodi goriva, pa ako vozite stariji rabljeni automobil, ne zaboravite pokušati provjeriti u kakvom su stanju ove njegove komponente.
Izvor: RevijaHAK